Waar het bij brandstofauto's om het aantal verbruikte liters gaat, spreken we bij elektrische auto's over het aantal kilowattuur (kWh). Hiermee wordt bedoeld hoeveel stroom de accu kan 'meenemen'. Algemeen wordt er geschreven dat je op één kWh aan elektriciteit ongeveer 5 kilometer elektrisch rijdt.
De meeste elektrische auto's verbruiken tussen de 8 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer. Om je een beeld te geven van hoeveel stroom dat is: stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.500 kWh per jaar.
Een snelle blik op Wikipedia leert ons dat benzine per liter ongeveer 8,9 kWh aan energie bevat. Een benzineauto verbruikt per jaar dan ruim 7.700 kWh aan energie.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Rijden op diesel
In 1 liter diesel zit ongeveer 10 kWh energie opgeslagen, een zeer compacte vorm van energie, want een 10 kWh batterij weegt bijna 100 kg. De prijs van 1 liter diesel is momenteel ongeveer € 1,50.
Momenteel betreft de stroomprijs gemiddeld 0,896 euro per kWh. Dit tarief is inclusief energiebelasting, ODE en 9% BTW. In augustus 2021 was dit nog gemiddeld €0,2403 per kWh.
De auto bepaalt het verbruik van de laadpaal
De zuinigste elektrische auto's verbruiken tegenwoordig gemiddeld zo'n 15 kWh per 100 km. De zware meer energieslurpende modellen rond de 23 kWh/100 km. Wat ook bijdraagt aan hoger verbruik is een sportieve rijstijl.
Als je thuis en openbaar laadt, ben je al gauw meer dan de helft goedkoper uit. Aan snelladers ben je iets meer kwijt, maar ook dan rijd je een stuk goedkoper dan op benzine of diesel.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Elektriciteit per kilometer goedkoper dan benzine en diesel
Omgerekend is elektriciteit per kilometer goedkoper dan benzine, veel goedkoper zelfs. Want wat kost benzine bij de pomp aan de snelweg? Dan bent u toch al snel tegen de €2 per liter kwijt.
Het tarief van een kWh stroom varieert in 2022 tussen de 15 en 62 cent, afhankelijk van je contract. Daarvan is 8 cent voor de energiebelasting en ODE, en de rest voor de elektriciteit zelf (de marktprijs). De energiebelasting en ODE waren vorig jaar hoger, 15 cent per kWh.
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.
Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig voor een elektrische auto? Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig.
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur. Reken op ongeveer 8 euro om de accu van de ŠKODA CITIGOe iV te vullen. Vervolgens kun je 260 kilometer* rijden, wat neerkomt op slechts 3,10 euro per 100 kilometer*.
Thuis opladen: 2 tot 5 cent per kilometer
Ongeveer 26 cent per kWh inclusief btw is gebruikelijk. Bij een gemiddelde elektrische auto, met een accu van 35 kWh, kost een volle accu dus 9 euro. Met een volle accu kan een auto gemiddeld 225 kilometer rijden op een volle accu, dus komen we uit op 4 cent per kilometer.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
De Kia EV6 wint als 'Elektrische Auto van het Jaar 2022' in het hoge segment. Deze stoere elektrische crossover heeft een krachtig design en een rijbereik tot maar liefst 528 kilometer (WLTP). Bovendien onderscheidt de EV6 zich in hoge laadsnelheid, een trekgewicht tot wel 1600 kg en uitstekende rijeigenschappen.
In 2025 betaalt men echter maar een kwart (25 procent) van de mrb. Vanaf 2026 betaalt men als bezitter van een elektrische auto de volledige mrb. Voor plug-in hybrides met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50 gram per kilometer is er een halftarief; oftewel de helft van de normaal verschuldigde MRB.
Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger of zelfs lager dan die voor een vergelijkbare benzineauto.
Je hebt twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact. Een laadpaal wordt doorgaans aangeraden als de beste optie, maar het is ook de duurste. Je bent al snel tussen de 1000 en 2500 euro kwijt, afhankelijk van het type laadpunt en de hoeveelheid installatiewerkzaamheden.
Snelladen
Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer.
De elektrische auto redt met gemak € 0,04 per kilometer. Voorwaarde is dat je thuis goedkoop oplaadt. Per kilometer bespaar je dan € 0,08 (deze berekening is gebaseerd op de energieprijzen die golden in 2021).
Gemiddeld laad je de accu in 13 uur voor 80% vol. Erg populair is de 3-fase laadpaal met een vermogen van 11 kW. Daarmee gaat het laden drie keer zo snel: 80% in zo'n 4,5 uur.