Dankzij de sterke aandrijfaccu van de Outlander PHEV kun je tot maximaal 54 kilometer* volledig elektrisch rijden.Samen met de 2,4-liter benzinemotor biedt de Outlander PHEV een gecombineerd totaalbereik van meer dan 600 kilometer.
Controleer bij een gebruikte hybride of EV dan ook of de remmen gangbaar zijn. De handrem verdient ook aandacht: het zelfstelmechanisme kan in de remklauw vast komen te zitten. De Outlander PHEV weegt zo'n 1800 kg en dat merk je tijdens het rijden.
Een gecombineerd brandstofverbruik van 1,9 liter per 100 km. Een gemiddeld brandstofverbruik van 5,8 liter per 100 km in hybride modus. Een gemiddeld actieradius (elektrisch + benzine) van ca. 824 kilometer!
Een plug-inhybride, ook wel PHEV genoemd, werkt volgens hetzelfde principe. Met twee belangrijke verschillen. Zo is de accu van deze modellen groter, waardoor je tussen de 25 en tegenwoordig soms wel 100 kilometer volledig elektrisch kunt rijden. Deze accu's laad je op via een stekker.
Wel kan het zijn dat het aantal kilometers dat elektrisch is te rijden op den duur afneemt. Hoewel de Mitsubishi Outlander PHEV op zich een zeer betrouwbare auto is, hebben ons inderdaad een paar klachten over deze auto bereikt dat de accu na grofweg vijf jaar en 180.000 km onder het acceptabele zakte.
Wat zijn de kosten van een accu vervangen voor Mitsubishi Outlander? De installatie van een nieuwe accu neemt ongeveer 20 tot 30 minuten in beslag. De prijzen voor een nieuwe accu variëren van € 60 tot € 300, afhankelijk van het soort accu dat je nodig hebt.
De prijs van de producten in de categorie Accu voor de MITSUBISHI OUTLANDER varieert van € 80 tot € 175, afhankelijk van de specificaties en de fabrikant.
Fabrikanten geven aan dat de accu's tussen de 5 en 20 jaar mee gaan. Nog steeds een ruime marge natuurlijk, maar Toyota heeft bewezen dat het met de Prius de eerste in serie geproduceerde hybride / EV auto heeft waarvan de accu's een autoleven lang mee gaan.
Kortom, de nadelen van een hybride auto zijn: Een caravan of aanhanger trekken kan lastig zijn. In sommige gevallen kunnen er geen trekhaak gemonteerd worden. Opladen bij thuislader of oplaadpunt kan prijzig zijn.
Een hybride auto kan ongeveer 20 tot maximaal 70 kilometer volledig elektrisch rijden. Dit is wel afhankelijk van het model, gewicht en de snelheid van het rijden. Sommige modellen laden tijdens het rijden weer op; hierdoor kunnen er langere afstanden op volledige elektriciteit behaald worden.
In 2019 en 2020 gaat een driekwarttarief gelden voor deze auto's. Waar je voor een Mitsubishi Outlander PHEV nu 134 euro per kwartaal moet betalen in Noord-Holland, wordt dat over drie jaar 201 euro per kwartaal. Over vijf jaar betaal je de volledige 268 euro per kwartaal voor de Outlander PHEV.
Het kan wèl: voornamelijk elektrisch rijden met een plug-in hybride. Om aan te tonen dat je hiervoor echt niet zo veel extra moeite hoeft te doen, reed Sven Glasow 10 dagen in een Mitsubishi Outlander PHEV met een verzegelde benzinetank (inhoud: 45 liter).
De Mitsubishi Outlander kan volledig worden opgeladen voor €2,40. Deze prijs is gebaseerd op de gemiddelde Europesche energieprijs van €0.20 per kWh voor thuis laden (energieprijzen verschillen per land en aanbieder), Lees meer over kosten van EV's en publiek laden.
Alle benzine modellen van Mitsubishi zijn geschikt voor E10 benzine.
Voordelen van hybride auto's
de elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor, waardoor je minder brandstof verbruikt en je steentje bijdraagt aan een beter milieu. je accu opladen is veel goedkoper dan een tank benzine of diesel, dus dankzij de ondersteunende elektromotor zijn je gereden kilometers veel goedkoper.
De Tweeling: Mitsubishi Outlander - Peugeot 4007 - Citroën C-Crosser.
Een hybride of semi-elektrische wagen verbruikt minder dan een auto op benzine of diesel. Hoeveel zuiniger de wagen om gaat met de brandstof verschilt per model. Het verbruik ligt 8% tot 55% lager. Bij gebruik in de stad is het verschil het grootst, omdat de elektrische aandrijving dan het beste tot z'n recht komt.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Omdat een hybride auto over een elektromotor beschikt die de verbrandingsmotor ondersteunt, verbruik je minder brandstof. Daarbij komt dat het opladen van de elektromotor veel goedkoper is dan een volle tank. Hierdoor zijn de kosten per kilometer dus een stuk lager dan bij een volledig op brandstof aangedreven auto.
De nieuwe OCTAVIA is er ook als zuinige plug-in hybride. Met deze ruime stationwagon kun je maar liefst 60 kilometer (wltp) elektrisch rijden.
De start-accu van de brandstofmotor zit in de bagageruimte. Het aansluiten van startkabels is niet te doen zonder een deel van het interieur te slopen. Niet aan te raden dus! Een Outlander koopt de Nederlander hoofdzakelijk vanwege de gunstige bijtelling en misschien ook wel vanwege het tamelijk stoere uiterlijk.
De accu is het duurste onderdeel van een elektrische auto. De gemiddelde prijs voor één accupakket is 4400 euro en kan in sommige gevallen zelfs oplopen tot 13.000 euro.
Bij een milde hybride schommelt dat rond 0,5 kWu, terwijl een zelfopladende hybride gemiddeld 2 kWu en een plug-in hybride richting de 10 kWu aan batterijen heeft. Bij een rein elektrisch model kan dat zelfs oplopen tot 100 kWu, afhankelijk van de beoogde autonomie.