De kleine beurt dient doorgaans elke 15.000 kilometer of na elk jaar te gebeuren, dit is een Stelregel er zijn uitzonderingen mogelijk, een grote beurt dient doorgaans elke 30.000 kilometer of 2 jaar te gebeuren ook dit is een stelregel die u in grote lijnen kunt aanhouden.
Iedere 15.000 kilometer: kleine beurt. Rijdt u geen 15.000 kilometer? Dan ieder jaar een kleine beurt. Ieder 30.000 kilometer: grote beurt.
De meeste auto's hebben elke dertigduizend kilometer of iedere twee jaar een onderhoudsbeurt auto nodig, maar check altijd of dit bij jouw auto het geval is.
De kosten van een grote beurt aan uw auto zijn hoger dan de kosten van een kleine beurt. Dit komt omdat er, zoals de naam al zegt, veel meer gecontroleerd en vervangen wordt tijdens een grote beurt.
De grote onderhoudsbeurt is een extra onderhoudscontrole van je auto. Deze grote beurt wordt voorgeschreven door de fabrikant en is dus eigenlijk niet verplicht. Of je jouw auto langsbrengt voor deze onderhoudsbeurt is jouw eigen verantwoordelijkheid. Wij raden je alleen wel sterk af deze beurt over te slaan.
Een nieuwe auto of een oude tweedehands wagen, u moet in alle gevallen regelmatig een onderhoud laten uitvoeren. Er zijn twee soorten onderhoud: het klein onderhoud gebeurt gewoonlijk elk jaar (of om de 15.000 km), terwijl u het groot onderhoud best om de twee jaar (of 30.000 km) plant.
De fabrikant van de auto bepaalt namelijk het interval tussen de onderhoudsbeurten. Zij bepalen bij welk aantal gereden kilometers het nodig is om een onderhoudsbeurt te hebben voor je auto. Een grote beurt kan bij 30.000 kilometer zijn, maar dus ook bij 40.000 gereden kilometers.
Hoe vaak moet je olie verversen
Ons advies is dit na ieder 10.000 tot 15.000 kilometers te doen. Als je niet zo veel rijdt doe het dan gemiddeld 1x per jaar. De reden hiervan is, is dat de motor minder vaak op temperatuur komt en het oliefilter sneller vies wordt.
Een kleine beurt kost gemiddeld tussen de €100,- en €150,-. Wat een kleine beurt voor je auto uiteindelijk in totaal kost kan nog wel oplopen. Het heeft alles te maken met de onderdelen die uiteindelijk teveel slijtage hebben en vervangen moeten worden.
De vuistregel is dat auto's om de 10.000 of 15.000 kilometer onderhoud nodig hebben. Rijd je minder kilometers op jaarbasis, dan is het toch verstandig om de auto jaarlijks naar de garage te brengen voor een check-up. Bijvoorbeeld op het moment dat APK nodig is.
Zo schrijft een fabrikant bijvoorbeeld voor dat bij 60.000 km naast het standaard onderhoud ook de bougies en het luchtfilter moeten worden vervangen. En dat na 80.000 km de remvloeistof en de koelvloeistof ververst dienen te worden. En bij 120.000 is dan bijvoorbeeld de distributieriem aan de beurt.
De grote beurt van een auto staat voor groter onderhoud. Hierbij worden de motorolie en de oliefilter vervangen, maar ook de interieurfilter en – bij een benzinemotor - de bougies. Eventueel worden ook koelvloeistof en remvloeistof ververst. De overige vloeistoffen worden zo nodig op peil gebracht.
Bij een kleine beurt worden 45 essentiële punten gecontroleerd. Van de carrosserie en de remmen tot de schokdempers en de uitlaat. Een grote beurt is eigenlijk een uitbreiding van de “kleine” onderhoudsbeurt met extra werkzaamheden.
De gemiddelde prijs van een klein onderhoud varieert van 100 tot 1.000 euro, afhankelijk van het merk, het bouwjaar en het gebruik van het voertuig. Voor een groot onderhoud betaalt u al gauw het drievoudige.
Wanneer er verder niets aan de auto mankeert, kost een grote beurt ergens tussen de 200 Euro en de 400 Euro. Het is echter reëler om de kosten voor een grote beurt plus APK te ramen op een bedrag van tussen de 700 Euro en de 1000 Euro.
De kosten voor het uitvoeren van een grote onderhoudsbeurt zal gemiddeld op 400 euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat het afhankelijk is om welke uitvoering auto het gaat. Denk daarbij aan de hoeveelheid en prijs van de motorolie en kosten van de te gebruiken onderdelen.
Regelmatig de olie laten verversen heeft als voordeel dat er minder viezigheid in de olie zit. Daarnaast heeft het verversen als voordeel dat het roestvorming voorkomt en de olie zijn juiste dikte behoud waardoor de afdichting tussen de cilinderwand en zuiger goed blijft.
APK is een keuring op minimale veiligheid voor dat moment. De remmen worden getest en als de minimale remvertraging bereikt wordt is dat ok. De dikte van de remblokken speelt hier geen rol. Bij een kleine onderhoudsbeurt wordt de olie ververst en het filter vervangen, diverse onderdelen gesmeerd en afgesteld.
Als je de olie niet ververst, dan verdwijnen op een gegeven moment deze toevoegingen en krijg je slijtage op bepaalde plekken in de motor. Het gevolg van deze slijtage is dat je óf meer olie gaat gebruiken omdat je vaker moet bijvullen, óf meer benzine gaat gebruiken omdat de motor minder efficiënt werkt.
Normaal genomen gaat motorolie tussen de 10.000 en 15.000 km mee en wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt in de garage. In veel gevallen zie je ook dat je de olie langer kunt laten meelopen, bijvoorbeeld 20.000 of zelfs 30.000 km. Dat is dan een speciale motorolie die ontwikkeld is om langer mee te gaan.
Oude olie is dikker van textuur en voelt plakkerig aan. In motorolie zitten extra bestanddelen (additieven) die de olie extra kwaliteiten geven. Vooral bij veel korte ritten zullen deze additieven snel worden verbruikt en ontstaat een witgele afzetting, vergelijkbaar met mayonaise, in de oliedop.
De kleine beurt dient doorgaans elke 15.000 kilometer of na elk jaar te gebeuren, dit is een Stelregel er zijn uitzonderingen mogelijk, een grote beurt dient doorgaans elke 30.000 kilometer of 2 jaar te gebeuren ook dit is een stelregel die u in grote lijnen kunt aanhouden.
Bij moderne auto's wordt met een lampje of symbool op het dashboard aangegeven dat je auto een onderhoudsbeurt nodig heeft. De garage hangt ook vaak een kaartje op in de auto met de datum of het aantal kilometers waarop de volgende onderhoudsbeurt aan de beurt is. Ook kun je dit vinden in het onderhoudsboekje.
Een klein onderhoud is een check-up voor je auto
Niemand staat graag in panne langs de kant van de weg. Voert je garagist een klein onderhoud uit, dan zal hij de motorolie verversen en de oliefilter vervangen. Olie vermindert de wrijving – en dus de slijtage – van je auto-onderdelen.