In het onderhoudsboekje van de peugeot 206 1.6 16v las ik dat er een reserve is van minimaal 50km (op de 50l tank).
Het brandstoflampje gaat branden als de auto rijdt op de reservetank. Je hebt dan meestal ongeveer vijf liter over, waar je gemiddeld vijftig kilometer mee kunt rijden. Maar hoeveel dit precies is hangt af van je auto en je rijstijl.
Als deze op nul staat is er nog een 'reservetank' met - meestal - vijf liter brandstof. Hiermee kan in de regel nog zo'n 50 kilometer gereden worden. Maar hoe ver je er daadwerkelijk mee komt, hangt af van het automodel en jouw persoonlijke rijstijl.
Reacties. U kunt er makkelijk 50km mee rijden, als u op rustige toeren rijd en zo snel mogelijk naar een hoge versnelling indien mogelijk.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
Ford F-Series Super Duty – 181 liter
Deze pick-up van Ford heeft daarom ook de grootste benzinetank van dit moment. In de tank verdwijnen 48 Amerikaanse gallons aan benzine, wat neerkomt op 181 liter.
Als het brandstoficoontje brandt, kunt u nog een tijd doorrijden. Bij een middenklasse auto zit er meestal nog 6 liter reserve in de tank. Hoe ver u hiermee kunt rijden, hangt af van het brandstofgebruik van uw auto. De meeste auto's kunnen nog zo'n 50 kilometer rijden met 6 liter brandstof.
Wanneer de benzine bijna op is, zal de brandstofpomp lucht aanzuigen. Tot slot verzamelen vuil en vettigheid zich op de bodem van de tank. Rijd je de tank leeg, dan gaat de brandstofpomp deze troep opslurpen, met eveneens kans op een haperende motor of schade.
Bij het factureren van je reiskosten aan je werkgever of opdrachtgever, ga je uit van een vaste prijs per kilometer en dat is vaak 19 cent per kilometer. Verbruikt je auto 6,7 l/100 kilometer (dat is 1 op 14,9), dan is die vergoeding genoeg om de brandstofkosten te betalen.
Met de minst krachtige 1,4 liter benzinemotor is de 206 al een redelijk vlotte auto, die qua prestaties voor veel automobilisten voldoende heeft te bieden. In de dagelijkse praktijk mag je voor een normale benzineversie een gemiddeld verbruik rond 1 op 14 á 15 verwachten.
Van de Peugeot 206 zijn sinds de lancering in 1998 6,5 miljoen exemplaren gebouwd. Zelfs na de komst van zijn opvolger, bleef hij stilletjes voortbestaan in het Peugeot-programma. Nu wordt de auto opgevolgd door deze 206+; die in feite niks meer of minder is dan een 206 met een 207-neus.
De belangrijkste reden om je tank altijd voor minimaal een kwart gevuld te houden, is dat vuil en vettigheid uit de brandstof zich verzamelt op de bodem van de tank. ,,Je moet van leeg rijden daarom geen gewoonte maken”, zegt Tom Huyskens van de Bovag.
Knijp in het 'pistool' van de handgreep, nu komt er brandstof in je tank. Als de pomp meteen afslaat, kan je proberen de tank een klein stukje terug te halen, of zachtjes een beetje rond te draaien. Als de tank vol zit slaat de pomp automatisch af. Haal nu het mondstuk uit de tank.
Volgens Editie NL wacht meer dan dertig procent van de automobilisten tot het allerlaatste moment om te tanken. Je kent ook vast iemand die er een sport van maakt om tot de laatste druppel door te rijden. Volgens de ANWB kun je dit beter niet doen, omdat je tank leegrijden slecht is voor je auto.
Liever geen kleine beetjes tanken
Het lijkt misschien handig om vaker kleine beetjes te tanken, zodat u niet in 1 keer veel geld kwijt bent, maar bij elke tankbeurt gaat er een klein beetje brandstof verloren. Het is daarom het handigste om wat langer door te rijden op uw tank en dan in 1 tankbeurt veel te tanken.
Het bezinksel van benzine ligt als het ware onder in je tank. Wanneer je dit bezinksel in je brandstofleidingen terecht komt kan dit verstoppingen veroorzaken. Dit geldt overigens ook voor diesel. Bovendien kan er altijd vuil en vocht op de bodem van je tank liggen.
Als deze op nul staat is er nog een 'reservetank' met - meestal - vijf liter brandstof. Hiermee kan in de regel nog zo'n 50 kilometer gereden worden.
Voor het starten van de auto heeft de startmotor stroom nodig. Deze stroom wordt geleverd door de accu. Een accu kan zoals zojuist genoemd slecht presteren door de weersomstandigheden, maar ook door ouderdom. Ook kan de accu na verloop van tijd leeglopen waardoor de accu niet meer voldoende stroom kan leveren.
De tank heeft een inhoud van 35 liter. Iedere 5 liter is een streepje op het display. Bij het laatste streepje gaat hij knipperen en dan zit er nog 5 liter in. Daar kun je ongeveer nog 60/100 km mee rijden.
Stoppen doe je terug door de darm van uit de jerrycan te halen en hoger te brengen dan het brandstofreservoir van je wagen. Overhevelen met de mond. In plaats van te werken met een pomp kan je ook gewoon aan de darm zuigen tot de brandstof begint te lopen.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.