In de praktijk is zo'n vuistregel natuurlijk ook een beetje koffiedik kijken. Mijn ervaring zegt dat iedere fatsoenlijke (KMC, Shimano Ultegra) fietsketting de 5000km kan halen.
Gemiddeld kan je zo'n 5000 tot 6000 kilometer met één ketting en één cassette doen. Een snelle kostenberekening voor een Ultegra 11 speed-R8000-cassette (82 euro) en een Shimano 11-speed HG701-ketting (38 euro) geeft een prijskaartje van zo'n 120 euro na 5000 à 6000 kilometer.
Een gemiddelde ketting voor een racefiets gaat zeker 3000 kilometer mee. Het is wel sterk afhankelijk van het onderhoud hoe lang een ketting mee gaat. Hoe schoner de ketting, hoe langer deze meegaat. Een schone, goed geoliede ketting voorkomt ook dat andere onderdelen van je aandrijflijn slijten.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen.
3.000 - 3.500 km mee.
Over het algemeen wordt aanbevolen dat volwassenen minimaal 30 minuten per dag lichaamsbeweging krijgen, zoals wandelen of fietsen. Die 30 minuten staat gelijk aan ongeveer 3-5 kilometer per dag fietsen, afhankelijk van de snelheid en intensiteit van de fietstocht. Fietsen kan vele gezondheidsvoordelen opleveren.
Een elektrische fiets met een derailleur gaat gemiddeld 6.000 tot 8.000 kilometer mee. Een derailleur aandrijving is te vergelijken met een wielrenfiets als het gaat om de aandrijving. Dit soort aandrijving is erg gevoelig, ligt open en bloot en gaat vaak snel kapot.
De levensduur van een ketting varieert tussen de 20.000 en 35.000 kilometer, afhankelijk van rijstijl en de mate van onderhoud.
Het vervangen van de distributieketting is een van de meest complexe werkzaamheden aan een auto en wordt voornamelijk bepaald door de toegankelijkheid in het voertuig en het uurtarief van de werkplaats. Gemiddeld genomen is het daarom aan te raden met meer dan €1000,- te rekenen.
Een gemiddelde ketting voor een racefiets gaat zeker 3000 kilometer mee. Het is wel sterk afhankelijk van het onderhoud hoe lang een ketting mee gaat. Hoe schoner de ketting, hoe langer deze meegaat. Een schone, goed geoliede ketting voorkomt ook dat andere onderdelen van je aandrijflijn slijten.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen. Let wel, dit is slechts een richtlijn.
Afhankelijk van de staat van onderhoud, weersomstandigheden en de omgeving waarin je fietst slijt je ketting. Dit bepaalt ook het moment waarop het tijd is voor een nieuwe. De vuistregel die je kan hanteren is dat het verstandig is om je ketting ergens tussen de 3000km en 5000km te vervangen.
Cassettes en kettingen zijn volledig uitwisselbaar zolang de cassette min of meer gelijke vertanding hebben. 105/ultegra/dura ace, sram kettingen en cassettes... allemaal uitwisselbaar.
In de wintermaanden dien je de ketting vaker te reinigen, vanwege het pekel dat op de weg ligt. Dit spat op tijdens het fietsen en is schadelijk voor de gehele fiets. Over het algemeen is het verstandig om een racefiets ketting na iedere 250km te reinigen en te smeren.
La Peregrina - $ 11,8 miljoen
Het zijn in deze lijst met de duurste kettingen ter wereld voornamelijk diamanten en robijnen die de show stelen. Bij deze prachtige ketting, van niemand minder dan Elizabeth Taylor, is het echter de parel die centraal staat.
Distributieketting kan ook breken!
Het geval wil echter dat deze ketting op spanning gehouden wordt door een riemspanner. Deze werkt op oliedruk en daar zit alsnog het gevaar! Niet op tijd olie verversen of verkeerde olie gebruiken leidt ertoe dat de spanner zijn werk niet goed kan doen.
Wat is beter distributieriem of ketting? Behalve zijn eerder genoemde langdurigheid en het feit dat hij zo weinig onderhoud nodig heeft, is een distributieketting beter bestand tegen temperatuurschommelingen.
Waar enkele kettingen soms op 100.000 kilometer moeten worden vervangen, hebben duplexkettingen een vervangingsinterval van zo'n 400.000 tot 500.000 km. In de regel blijven ze echter niet zo lang in het voertuig omdat ze worden verwisseld wanneer de span- en geleidingselementen worden vervangen.
Het is raadzaam om na 2-3 keer je ketting smeren de ketting volledig te reinigen en opnieuw in het vet te zetten. Of eerder als je constateert dat er veel vuil door het kettingvet is opgenomen.
Re: ketting spannen, hoe vaak? spannen bij: 500 en 1000 km. daarna moet ie (bij goed gesmeerd houden) het 25 à 35.000 km uithouden zonder spannen.
De uitkomst: het is niet alleen een kwestie van gewicht
In de langere ritten bleek de duurste fiets gemiddeld ongeveer 10 procent sneller dan de fiets van 500 euro. Dat verschil loopt op naar 14 procent als op langere stukken herhaaldelijk moet worden afgeremd, teruggeschakeld en weer opgetrokken.
Wanneer moet je je derailleur vervangen? In principe hoef je je derailleur niet na een bepaalde periode te vervangen.Een uitzondering is wanneer je na een flink val schade hebt aan je derailleur.