Volgens het handboek van onze voorbeeld
GTL pakt als voorbeeld een vliegtuig (Havilland Canada Dash-8 Q300) met zo'n 50 passagiers die 1.558 kilometer vliegt op een volle tank kerosine. Als ditzelfde vliegtuig wordt uitgerust met een brandstofcel en GTL's tank kan het 4.488 kilometer vliegen.
Kerosine lozen
Het toestel heeft korte tijd over de Noordzee gevlogen om kerosine te lozen. Dat is gebruikelijk bij een onverwachte landing - met een volle tank kan een vliegtuig niet veilig landen.
De eerste versie, de 747-100, verbruikte grofweg 11.800 kilo brandstof per uur, voor 366 passagiers. Een moderne Boeing 787-9 Dreamliner kan ongeveer 290 mensen meenemen, en verbruikt daarbij rond de 5.600 kilo brandstof per uur.
Een Boeing 747-100 kan 183.000 liter kerosine tanken. Als een half procent daarvan SAF is, gaat het over 915 liter. Uit onderzoek bleek eerder dat KLM voor elke 36 passagierskilometers (dus om 36 mensen een kilometer te laten vliegen) een liter brandstof nodig heeft.
Zo is er voor een reis naar New York gemiddeld 100.000 liter kerosine nodig. Per liter verbrande kerosine stoot een vliegtuig gemiddeld 2,5 kg CO2 uit. Bij een enkeltje naar New York stoot een vliegtuig dus gemiddeld 250.000 kg aan CO2 uit.
Van de trein en de bus is het niet zo verrassend dat het veel minder slecht is voor het milieu dan het vliegtuig. De auto staat als slecht te boek, maar het vliegtuig is dus nog wel twee tot vier keer zo vervuilend.
Toen veel Airbus A380's inmiddels uit dienst werden genomen, werden de exploitatiekosten dan ook als een belangrijke factor genoemd, omdat het onderhoud van de motoren naast het verbruik als zeer kostenintensief wordt beschouwd. Wat kost een A380-vliegtuig? Volgens de lijst kost een Airbus A380 445,6 miljoen dollar.
Het antwoord is ja!Sommige vliegtuigen kunnen een zogenaamde 'powerback' doen. De meeste vliegtuigen kunnen achteruit rijden door straalomkering te gebruiken. Dit is het omkeren van de uitlaat van een straalmotor zodat de stuwkracht naar voren wordt gericht in plaats van naar achteren.
"Het vliegtuig had een automatische piloot, maar geen automatisch landingssysteem. Dat betekent dat het landen op de piloot zelf aankomt", legt hij uit. En dat is dus nogal wat. Je hoopt dat het je niet overkomt, maar wat zijn je opties als je in zo'n situatie terecht komt?
Mocht je het échte werk willen zien zijn er jets beschikbaar vanaf een schamele €2.000.000. En als dat zelfs nog te min is, dan kun je ook gaan voor de een van de allerduurste modellen. Misschien een probleempje: er moet dan wel €50 miljoen op je rekening staan.
Toestellen gebouwd voor korte start- en landingsbanen ("STOL") kunnen opstijgen met een aangewezen luchtsnelheid van 40 knopen, 74 km/h en bij voldoende tegenwind zelfs verticaal opstijgen.
Met stookolie als brandstof en door de hoeveelheid verbruikte energie aan boord, zijn cruisevakanties vaak bijna net zo vervuilend als een vliegvakantie. Als voorbeeld: een cruise naar de fjorden in Noorwegen heeft deze milieu-impact als een vlucht van Nederland naar Zuid-Afrika.
Zweefvliegen is het vliegen in een vliegtuig zonder motor. Het vliegtuig vliegt hetzelfde als een doorsnee vliegtuig, alleen heeft het vliegtuig geen aandrijving van een motor.
Ter vergelijking: met een vliegtuig dezelfde afstand afleggen als met een auto, draagt tot wel 4 keer meer bij aan het broeikaseffect. En in vergelijking met een treinreis is vliegen zelfs 7 tot 11 keer zo vervuilend!
Voor het vliegen is het geen enkel probleem. Een vliegtuig kan namelijk prima vliegen op slechts één motor.
Per kWh betalen de KLM's en Transavia's van deze wereld zo 0,095 euro ofwel nog geen 10 eurocent. Hoeveel betaalt u zelf aan de pomp? Een liter Euro95-benzine kost vandaag gemiddeld 2,19 euro. Eén liter weegt 0,7 kilogram, dus betaalt u per kilogram het bedrag van 3,12 euro – bijna drie keer zoveel als voor kerosine.
Het vliegtuig moet op grotere hoogte nog steeds hetzelfde aantal luchtdeeltjes raken om dezelfde luchtsnelheid te behouden als op een lagere hoogte. Dit gebeurt door ons steeds sneller door de lucht te verplaatsen ten opzichte van de grond. Voor een piloot is de luchtsnelheid het belangrijkst.
Al jaren kritiek. Dat geldt onder meer voor de vrijstelling van accijns op vliegtuigbrandstof kerosine. In tegenstelling tot automobilisten hoeven vliegtuigmaatschappijen geen accijns te betalen over de brandstof die ze kopen. Dat is milieu- en consumentenorganisaties al jarenlang een doorn in het oog.
De luchtvaart heeft een uitzonderingspositie als het gaat om het betalen van belasting. Sinds 1946 is vliegen vrijgesteld van btw op tickets en accijns op kerosine. Vliegen zou belangrijk zijn voor het bewaren van de vrede in de wereld en moest daarom groeien.