Naar schatting van Cecile Scheele, oprichtster van Dutch Sustainable Fashion Week tegen MetroNieuws blijven er alleen in Nederland jaarlijks zo'n 21,5 miljoen kledingstukken liggen. Slechts drie procent wordt weer gerecycled. 140 miljoen kleding per jaar gaat de verbrandingsovens in.
Nederlanders zijn het gemak van het terugsturen gewend. Volgens een onderzoek van pakketbezorger DPD zijn we er zelfs Europees kampioen in. Van alle pakjes wordt 9 procent teruggestuurd, en daar maakt kledij zowat de helft van uit.
Een geretourneerd product moet worden gecontroleerd op verkoopbaarheid en dan opnieuw worden verpakt, ingevoerd in het systeem en teruggeplaatst in het magazijn. De (menselijke) handelingen die dat proces vereist kosten vaak meer dan het oplevert om ze opnieuw te verkopen.
Retouren in Europa
Het gemiddelde retourpercentage bij vrouwenfashion ligt in Nederland op 40,6%. In Duitsland ligt dat percentage op 50,9% en in Frankrijk bijvoorbeeld op 19,2%. Niet geheel onverwacht is dat het percentage geretourneerde producten vele malen hoger op marktplaatsen is dan op eigen webshops.
Nee, het retourpercentage ligt niet boven de zeventig procent. Eerder rond de vijftig procent, al verschilt wel per soort aankoop. Sokken worden minder snel gratis teruggestuurd dan bijvoorbeeld damesschoenen.
Zalando Lounge bestelt de producten pas bij de leverancier zodra een campagne is afgelopen. Hierdoor zijn hun kosten voor bijvoorbeeld opslag veel lager en kunnen ze de producten zo goedkoop aanbieden. Het nadeel voor klanten is wel dat het wat langer duurt voordat je je bestelling binnen krijgt.
Is zalando.nl betrouwbaar? De webshop zalando.nl scoort een mooie 7 op een schaal van 10. Dat is een prima score, maar deze score is een hulpmiddel om de betrouwbaarheid van een webshop te bepalen. Controleer ook altijd de reviews en de keurmerk informatie die je o.a. ook via WebshopChecker kunt lezen.
Over het algemeen adviseren wij webwinkels in dit soort situaties om het artikel retour te nemen en eventueel waardevermindering toe te passen. Voor die waardevermindering moeten het product wel echt beschadigd zijn. Alleen het feit of je ze al dan niet gedragen hebt is daarbij niet voldoende.
Kledingwinkels die tijdens de coronacrisis hun deuren moesten sluiten zitten nu met bergen onverkochte kleding. Een groot deel daarvan zal worden verbrand, zo blijkt dat alleen al in Nederland jaarlijks meer dan 1,2 miljoen onverkochte kledingstukken worden vernietigd.
Ik heb het product gekocht in een gewone winkel
In een gewone winkel is ruilen geen recht. De verkoper mag zelf kiezen of hij dat accepteert. Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het als het product kapot is.
De retourkosten van SHEIN hangen af van hoeveel artikelen je van één bestelling wilt terugsturen. Het eerste artikel of het eerste pakket dat je retourneert, is namelijk gratis terug te sturen. Hiervoor krijg je via DHL een gratis retourlabel. Elke extra retour etiket voor dezelfde bestelling kost je € 4,50.
Zolang ze verzegeld zijn, mag je hygiënische producten of producten met gezondheidsrisico's gewoon terugsturen. Heb je de verzegeling (meestal in de vorm van folie of een sticker) verbroken, dan mag de webwinkel het retourneren weigeren. De winkel moet je hier wel vooraf op gewezen hebben.
Je ontvangt een bevestiging van de retour per e-mail zodra deze is verwerkt. Als er meer dan 14 dagen zijn verstreken en je hebt het bedrag nog niet teruggekregen, neem dan deze bevestiging mee naar je bank, zodat deze je kan helpen het proces te versnellen.
Dit is mogelijk indien de artikelen ongedragen zijn, in originele staat en voorzien zijn van de originele labels. Het op een hygiënische manier passen van artikelen is uiteraard toegestaan.
Een klant heeft wettelijk het recht om een product binnen 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden aan te melden voor retour. Na deze periode heeft de klant nogmaals 14 dagen om het product daadwerkelijk retour te sturen. Maximaal ben je het product dan dus 28 dagen kwijt.
Omdat enkele webshops gratis retourneren aanbieden, verwachten consumenten soms dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis moet zijn. Dit is zeker niet het geval. Gratis retourneren is een service, maar zeker geen verplichting.
terugsturen = terugsturen werkw. Uitspraak: [təˈrʏxstyrə(n)] Verbuigingen: stuurde terug (verl. tijd enkelv.)
Bij een retour heeft een bedrijf die kosten al voor niets gemaakt. Bij een retourzending komen er opnieuw de vervoerskosten bij, een inspectie van het pakketje, netjes maken (knopen vastmaken, haren verwijderen), en het weer inpakken. In totaal kost dit Nederlandse webshops tientallen miljoenen per jaar.
Bij Wehkamp wordt zo'n 99 procent van de kleding die retour komt na een grondige inspectie weer netjes verpakt en teruggebracht in de voorraad, zegt Carolien de Rooi van Wehkamp.
Je kunt elk artikel (inclusief afgeprijsde artikelen) binnen 14 dagen na ontvangst gratis terugsturen. Meer informatie over ons retourbeleid. Je kunt je bestelling op een van de volgende 4 manieren terugsturen vanuit Nederland: PostNL – Maak een retour aan via Mijn Account.
Om het pdf-document te openen, zal u Adobe Reader nodig hebben, dat u gratis kan downloaden op www.adobe.be, of een gelijkaardig pdf-lezer. 11.5 De op www.zalando.be beschikbare aanbiedingen, kunnen worden aanvaard door personen van minstens 18 jaar oud.
Zalando werd amper 8 jaar gelenden opgericht en groeide uit tot Europa's grootste online schoenen en kledingwinkel. Vandaag verkopen ze aan klanten in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk en nog een heleboel andere Europese landen.
De gemiddelde reviewscore voor wehkamp.nl is een 8.5. Deze score is een gemiddelde van reviews op 9.4 (feedbackcompany), 3.9 (reviewspot), 7.6 (trustpilot), 2 (trustprofile).