De meeste elektrische auto's verbruiken tussen de 8 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer. Om je een beeld te geven van hoeveel stroom dat is: stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.500 kWh per jaar.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Een snelle blik op Wikipedia leert ons dat benzine per liter ongeveer 8,9 kWh aan energie bevat. Een benzineauto verbruikt per jaar dan ruim 7.700 kWh aan energie.
Rijden op diesel
In 1 liter diesel zit ongeveer 10 kWh energie opgeslagen, een zeer compacte vorm van energie, want een 10 kWh batterij weegt bijna 100 kg. De prijs van 1 liter diesel is momenteel ongeveer € 1,50.
Momenteel betreft de stroomprijs gemiddeld 0,896 euro per kWh. Dit tarief is inclusief energiebelasting, ODE en 9% BTW. In augustus 2021 was dit nog gemiddeld €0,2403 per kWh.
De auto bepaalt het verbruik van de laadpaal
De zuinigste elektrische auto's verbruiken tegenwoordig gemiddeld zo'n 15 kWh per 100 km. De zware meer energieslurpende modellen rond de 23 kWh/100 km. Wat ook bijdraagt aan hoger verbruik is een sportieve rijstijl.
Het tarief van een kWh stroom varieert in 2022 tussen de 15 en 62 cent, afhankelijk van je contract. Daarvan is 8 cent voor de energiebelasting en ODE, en de rest voor de elektriciteit zelf (de marktprijs). De energiebelasting en ODE waren vorig jaar hoger, 15 cent per kWh.
Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig voor een elektrische auto? Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur. Reken op ongeveer 8 euro om de accu van de ŠKODA CITIGOe iV te vullen. Vervolgens kun je 260 kilometer* rijden, wat neerkomt op slechts 3,10 euro per 100 kilometer*.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.
Thuis laden goedkoopste
Het laden is thuis, of bij jouw eigen kantoor, het goedkoopste. Daar kun je rekenen met een prijs tussen de 0,20 en 0,25 euro per kWh. Dus als je 50 kWh in de accu laadt, ben je tussen de 10 en 12,50 euro kwijt. En daarmee kom je meestal weer een paar honderd kilometer verder.
Het verbruik van elektrische auto's in beeld
Over het algemeen ligt het verbruik van elektrische auto's tussen de 10 en 30 kWh per 100 kilometer. Een Tesla Model 3 verbruikt bijvoorbeeld 14,6 kWh per 100 kilometer, terwijl dit voor een Audi e-tron S 55 quattro ongeveer 27 kWh per 100 kilometer is.
Gemiddeld duur het opladen van een elektrische auto vier uur. Bij een openbaar laadpunt duur het gemiddeld we tot vier uur voor uw elektrische auto is opgeladen. Let wel: de oplaadtijd is afhankelijk van het type auto en de oplader. Met een snellader zijn de meeste auto's in 30 minuten 80% opgeladen.
Deze rijdt ongeveer 5,2 kilometer per kWh. Als je daarmee 10.000 kilometer in een jaar rijdt, kom je uit op 10.000 / 5,2 = 1.923 kWh. Daarvoor heb je dan 1.938 / 350 = 5,5 zonnepaneel nodig.
Mensen die een uitkering ontvangen, krijgen deze compensatie (als het goed is) in het eerste kwartaal van 2022 op hun rekening. De uitbetaling gaat via de gemeente waarin je woont; deze weet of je een uitkering krijgt of niet. Kom je in aanmerking, maar zit je niet in de bijstand? Meld je dan aan bij de gemeente.
Stroom is goedkoper dan gas, maar naar verhouding gebruik je meer stroom dan gas bij het verwarmen, waardoor het onderaan de streep niet zo heel veel verschil maakt. Wat wel verschil maakt is natuurlijk het energielabel dat van toepassing is, die duidt immers aan hoe zuinig een systeem is.
Bijvoorbeeld een waterkoker met een vermogen van 2400 Watt (dat is 2,4 kilowatt). Of een laadpaal met een vermogen van 11 kilowatt. Een kilowattuur geeft aan hoeveel vermogen een apparaat per uur levert. Zou je de waterkoker van 2400 Watt een uur laten koken, dan kost dat 2,4 kWh.
Snelladen
Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer.
Vergelijkt u de kosten per liter vervolgens met de elektrische auto, rijdt een elektrische auto in vergelijking met diesel in feite 1 op 47. Vergelijkt u het met benzine, dan loopt dit zelfs op tot 1 op 59, mits u een eigen laadpaal hebt.
Je hebt twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact. Een laadpaal wordt doorgaans aangeraden als de beste optie, maar het is ook de duurste. Je bent al snel tussen de 1000 en 2500 euro kwijt, afhankelijk van het type laadpunt en de hoeveelheid installatiewerkzaamheden.