Voor de meeste commerciële vliegtuigen ligt hun kruissnelheid ergens tussen 480 en 575 mph (770 - 930 km/u).
Snelle, duurzame vlucht
In het vliegtuig kunnen zo'n 70 mensen mee binnen een recordtijd. Hij raast namelijk met gemiddeld 1235 kilometer per uur de lucht door. Als alle testen slagen zou hij zelfs een topsnelheid van bijna 2000 kilometer per uur kunnen aantikken!
De vleugels van een vliegtuig hebben een heel speciale vorm. De onderkant is plat en de bovenkant is een beetje bol. De lucht die over de bolle bovenkant stroomt gaat sneller, dan de lucht langs de onderkant.Daardoor ontstaat er boven de vleugel een lagere luchtdruk en onder de vleugel een hogere.
Bijvoorbeeld: Een toestel stijgt op als de lucht met 300 km/h over de vleugels stroomt. Als de wind met 50km/h op de neus blaast van het toestel, dan moet het toestel een grondsnelheid creëren van 250km/h om voldoende lift te hebben voor het stijgen.
Hoe hoog vliegen vliegtuigen normaal? De meeste commerciële vliegtuigen vliegen op een kruishoogte tussen 8,5-11,5 km (28.000 voet en 38.000 voet) - meestal rond 10,5 km (35.000 voet). Privéjets vliegen meestal iets hoger, van 12,5-13,7 km.
De reden dat vliegtuigen rond de 10 kilometer hoogte vliegen, heeft te maken met de luchtdichtheid. Hoe 'dichter' de lucht, hoe meer weerstand het vliegtuig heeft.
Hoe hoog vliegen passagiersvliegtuigen? De meeste commerciële passagiersvliegtuigen vliegen doorgaans op een hoogte van 30.000 tot 42.000 voet. Dit is tussen de 5 en 7 mijl in de lucht of 8 tot 11 kilometer (8.000 tot 11.000 meter).
Hoe snel vliegt een vliegtuig van 0 naar 100 km/u? Toestemming om op te stijgen, de motoren beginnen toeren te maken, de piloot duwt de gashendel naar voren “airspeed alive”. Na zo'n 10 tot 15 seconden gaat het toestel 100 km/u. Toch duurt het gehele proces van het opstijgen nog zo'n 15 minuten.
Het duurt doorgaans 10-20 minuten voordat een commercieel vliegtuig zijn kruishoogte bereikt. Tijdens het opstijgen werken de motoren van het vliegtuig op maximaal vermogen om zo snel mogelijk hoogte en snelheid te bereiken. Zodra het vliegtuig een bepaalde hoogte bereikt, doorgaans rond de 10.000 voet, zal de piloot…
Wanneer je je op 10 km hoogte bevindt, is die afstand 10.000 keer groter. Daar, bovenin de troposfeer, is de temperatuur circa -50°C. Het afstandsverschil van 10 km dat totaal onbelangrijk is voor de afstand tot de Zon, is dus zeer significant voor de afstand tot het aardoppervlak.
Om niet naar beneden te vallen wekt een vliegtuig 'lift' of draagkracht op die precies de zwaartekracht opheft. In horizontale richting wordt het vliegtuig tegengewerkt door weerstand van de lucht. Om toch vooruit te komen zijn er straalmotoren of propellers die het vliegtuig voortstuwen.
Vliegtuigvleugels zijn zo gevormd dat lucht sneller over de bovenkant van de vleugel beweegt. Als lucht sneller beweegt, neemt de druk van de lucht af. De druk op de bovenkant van de vleugel is dus lager dan de druk op de onderkant van de vleugel. Het drukverschil creëert een kracht op de vleugel die de vleugel omhoog tilt in de lucht.
Het verbruik hangt af van hoe snel er gevlogen wordt. Meestal wordt het verbruik aangegeven bij de kruissnelheid. Voor dit toestel is dat gemiddeld ongeveer 839 km/u met een het verbruik van zo'n 3000 liter per uur.
De typische startsnelheid van straalvliegtuigen ligt tussen de 240 en 285 km/u (130 tot 154 kn; 149 tot 177 mph).
Het Concorde-vliegtuig zorgde er lange tijd voor dat passagiers in slechts 3,5 uur van Londen naar New York konden vliegen. Door onder andere torenhoge kosten bleek dit na bijna dertig jaar trouwe dienst niet meer houdbaar, en vond op 26 november 2003 de allerlaatste vlucht met een Concorde ooit plaats.
Gemiddeld vliegen de meeste commerciële vliegtuigen ergens tussen de 31.000 voet en 42.000 voet . Dat is gelijk aan 5,9 tot 7,2 mijl in de lucht. Kleinere vliegtuigen, of ze nu commercieel worden geëxploiteerd of niet, vliegen op lagere hoogten, vaak onder de 15.000 voet.
Want net als een auto moet een vliegtuig ook worden getankt. Alleen gaat er geen benzine, maar kerosine in de tank. De Boeing 747 heeft een kruishoogte van 10.700 meter, terwijl de Embraer 190 naar 12.000 meter klimt. De Airbus A380 kan zelfs op 13.136 meter overvliegen.
Een glijpad van drie graden verwijst naar de daalhoek die een vliegtuig zal gebruiken. Met andere woorden, de hoek tussen het vliegpad en de grond. Hoe groter de hoek, hoe steiler de daling en hoe hoger de daalsnelheid. Een commercieel vliegtuig zal doorgaans dalen met een snelheid tussen de 1500 en 3000 voet per minuut .
Bij het opstijgen en landen is de snelheid lager - van ongeveer 240 tot 290 km/u. Leuk weetje! In de luchtvaart wordt snelheid ook op een andere manier berekend dan met de meest populaire meeteenheden van mijlen of kilometers per uur.
Update: De startsnelheid van een A380 hangt af van verschillende factoren zoals gewicht, brandstof, weersomstandigheden etc. De wielen gaan omhoog net na V2 (veilige startsnelheid), met een positieve klimsnelheid. Onder normale omstandigheden ligt deze meestal tussen de 150-170 knopen (170-195 mph of 275-310 kph) .
„We have to do some last-minute paperwork and should be underway shortly”. Passagiers horen deze vluchtaankondiging vaak voor het opstijgen. In pilotenpraat betekent dit dat, voordat het vliegtuig opstijgt, papierwerk zoals het berekenen van het actuele gewicht en het paraffineverbruik moet worden voltooid.
De minimumtemperatuur voor de A320 is ~ -70°C op 39.800 voet . De minimumtemperatuur verandert afhankelijk van de hoogte (kijk naar de grafiek met omgevingstemperaturen). -60 graden Celsius is gebruikelijk bij kruisvluchten.
Als een passagiersvliegtuig te hoog vliegt, bereikt het een punt dat 'Coffin Corner' wordt genoemd . Dit is het punt waarop de lage snelheidsovertrek en de hoge snelheidsbuffer van het vliegtuig elkaar ontmoeten en het vliegtuig zijn hoogte niet langer kan behouden, waardoor het gedwongen wordt te dalen.
De afstand die een vliegtuig nodig heeft om op te stijgen, staat bekend als Take off distance. De takeoff distance kan niet worden bepaald tenzij het type vliegtuig wordt genoemd (ten minste). Commerciële vliegtuigen hebben een takeoff distance van 2-3 km, terwijl kleine vliegtuigen binnen 1 km opstijgen .