Over het hele jaar fietste een persoon gemiddeld 1 098 kilometer en deed daar bijna 99 uur over. Daarmee was de fiets goed voor 8 procent van alle reizigerskilometers en 22 procent van de totale reisduur van de Nederlandse bevolking binnen de landsgrenzen.
In totaal fietsen Nederlanders zo'n 15 miljard kilometer per jaar. Dat is ruim 880 kilometer per persoon, verdeeld over ongeveer 250 tot 300 fietsritten. Daarmee is de fiets goed voor bijna een kwart van onze verplaatsingen.
Utrecht is de fietsprovincie van Nederland
De provincie Utrecht blijft de grootste fietsprovincie met 60 procent dat het meest de fiets gebruikt om op het werk te komen.
Reizigerskilometers naar leeftijd
Gemiddeld werden de meeste kilometers in 2019 afgelegd door de 25- tot 35-jarigen en 35- tot 50-jarigen, zo rond de 45 kilometer per dag.
Nergens ter wereld wordt er zoveel gefietst als in Nederland. Dat komt niet doordat het hier plat is, maar omdat er hier keihard voor fietsen geknokt is. En daardoor rijden automobilisten ook beter door.
Fietsen is gezond, fietsen is goedkoop en binnen de grote steden ben je op de fiets vaak sneller dan met de auto. We fietsen vooral zoveel in Nederland omdat fietsen in Nederland zo makkelijk is. Nederland is hartstikke plat dus je hoeft niet keihard tegen een berg op te fietsen.
We fietsen samen meer dan 15 miljard kilometer per jaar
Het is dus niet vreemd dat Nederland over heel de wereld bekendstaat als fietsland. Vooral Zuid-Hollanders zijn echte fietsers met meer dan 2,5 miljard fietskilometers per jaar.
We weten allemaal dat met de trein reizen beter is voor het milieu dan de auto te pakken. Maar laat dat nu ook directe gevolgen hebben op je gezondheid. Door minder met de auto te reizen, draag je niet alleen bij aan een vermindering van de CO2 uitstoot. Maar zorg je ook dat er minder roetdeeltjes in de lucht komen.
Het totaal door Nederlandse personenauto's afgelegde aantal kilometers wordt bepaald door het aantal personenauto's, en het gemiddelde aantal door deze auto's gereden kilometers. Dit gemiddelde daalde in 2018 met 1,0 procent, tot net iets onder de 13 duizend kilometer.
Metro's, trams, treinen en elektrische bussen zorgen voor minder CO2-uitstoot dan de oudere bussen die op fossiele brandstof rijden. Als je een auto koopt, ga dan voor elektrisch: dat scheelt over de hele levensduur ongeveer 60% CO2-uitstoot.
Nee, de echte kilometervreter moet in Zuid-Holland zijn. Die provincie is met 5500 kilometer fietspad dé fietsprovincie van Nederland.
Gebruik van de fiets naar geslacht en leeftijd
Gemiddeld fietsten vrouwen 2,8 kilometer, tegen 3,3 kilometer bij mannen. Jongeren van 12 tot 18 jaar stapten van alle leeftijdsgroepen het vaakst op de fiets, namelijk 1,6 keer per dag. Ook legden ze met gemiddeld 6,2 kilometer per dag de langste afstand af.
De gemiddelde fietssnelheid ligt rond 12 km per uur. Mannen tussen 25 jaar en 55 jaar fietsen sneller dan hun vrouwelijke leeftijdgenoten. Zij halen een gemiddelde snelheid van 14 km per uur, vrouwen zijn ongeveer 2 km per uur langzamer.
Hoe lang fiets je over 25 km? Om 25 km af te leggen op je fiets heb je onder normale omstandigheden 1 uur en 29 minuten nodig. Met wind tegen doe je over 25 km ongeveer 1 uur en 40 minuten, en met wind mee ongeveer 1 uur en 20 minuten. Op een elektrische fiets doe je 1 uur over 25 km.
De gemiddelde vakantiefietser fietst zo'n 70 kilometer per dag. Er zijn mensen die 30 kilometer fietsen maar ook die dagelijks 150 kilometer fietsen. Hieronder vind je een tabel om je een indicatie te geven van het aantal kilometers dat je maximaal zou kunnen fietsen.
Houd een gestaag tempo
Hoewel de buikspieren tijdens het fietsen niet zo hard werken als je bilspieren, is wielrennen toch een geschikte sport om van je buikvet af te komen. Als je drie keer per week een tochtje maakt op een matig intensief tempo, dan train je je lichaam om vet als brandstof te gebruiken.
In coronajaar 2020 legden alle Nederlandse personenauto's samen 100,6 miljard kilometer af. Dat is 17,9 procent minder dan een jaar eerder. Per auto was de daling iets sterker, namelijk 18,7 procent. Het gemiddeld jaarkilometrage nam af van 12,9 duizend kilometer in 2019 naar 10,5 duizend in 2020.
15.000 km per jaar
15.000 kilometer per jaar is een geschikte bundel voor veel Nederlanders. Een Nederlandse auto rijdt namelijk gemiddeld per jaar ongeveer 13.000 privé kilometers. Rekening houden met een veiligheidsmarge van enkele duizenden kilometers is een bundel van 15.000 kilometer per jaar dan een goede keuze.
De bijtelling geldt voor elke auto waarmee u, omgerekend naar een kalenderjaar, meer dan 500 privékilometers rijdt. Rijdt u met geen van de auto's meer dan 500 kilometer privé, dan telt uw werkgever niets bij. U hebt het hele jaar tegelijkertijd 2 auto's van uw werkgever en een 'Verklaring geen privégebruik auto'.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Op zichzelf is vervoer per schip nog altijd heel veel schoner dan vervoer per vliegtuig. Maar door de grote hoeveelheid vrachtvervoer per schip is de branche als geheel vervuilender: circa 90 procent van alle handel gaat per schip. De uitstoot door schepen zal tot 2020 nog eens stijgen met 75 procent.
Er kunnen 12.500 fietsers hun fiets parkeren in de grootste fietsenstalling ter wereld.
In juli zullen 5 lopers een 'Rondje Nederland' lopen. Dat rondje is 1600 kilometer en gaat langs de gehele Nederlandse grens.
Ruim 40 miljoen Amerikanen hebben vorig jaar minstens zes keer met de fiets gereden en dat aantal zal nog significant blijven stijgen.