En rijdt u met een motorrijtuig met een buitenlands kenteken op de Nederlandse weg? Dan moet u belasting op personenauto's en motorrijwielen (bpm) betalen. U kunt vrijstelling van de bpm krijgen als u het motorrijtuig tijdelijk gebruikt.Dat betekent dat u geen bpm hoeft te betalen.
Een gebruiker mag voor hetzelfde motorrijtuig maar 1 keer per 12 maanden 2 aaneengesloten weken vrijstelling melden. Als u tijdens de vrijstellingsperiode niet meer voldoet aan de voorwaarden, dan vervalt de vrijstelling en moet u meteen Aangifte bpm doen.
Wel bpm-aangifte doen, geen bpm betalen
Uw motorrijtuig heeft een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer. Uw motorrijtuig is 25 jaar of ouder. Uw bestelauto is ouder dan 5 jaar op de datum van eerste inschrijving in Nederland. Er is volledige leeftijdskorting.
Vergeleken met personenauto's stoten bestelauto's ook meer CO2, stikstofoxiden en fijnstof uit. Om deze redenen stelt het kabinet in het Belastingplan 2023 voor om in de Wet BPM 1992 de vrijstelling voor een bestelauto van de ondernemer (grijskentekenregeling) met ingang van 1 januari 2025 af te schaffen.
Voor volledig elektrische voertuigen betaalt u geen bpm. Dit blijft in elk geval zo tot en met 2024. Op deze manier stimuleert de Rijksoverheid volledig elektrisch rijden. Dat is beter voor het klimaat en het milieu.
BPM regeling 2025
In het kort betekenen de nieuwe regels vanaf 2025 dus het volgende voor het aanschaffen van (tweedehands) bestelauto's: Als de bus 5 jaar oud is of jonger, betaal je BPM (want de BPM vrijstelling vervalt vanaf 2025). Als de bus ouder dan 5 jaar is, betaal je geen BPM (daarin verandert niets).
U betaalt bpm als u een motorrijwiel (zoals een auto) in het kentekenregister laat registreren. Woont u in Nederland, maar staat uw auto in het buitenland geregistreerd? Ook dan betaalt u bpm. U betaalt bpm 1 keer.
#1 Bijtellingsregels blijven onveranderd
Wat dat betreft is 2024 een bijzonder jaar, want er verandert helemaal niets. Net als in 2023 profiteren bestuurders van een auto van de zaak van een bijtellingstarief van 16% over de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde van hun auto.
Aanschafbelasting (bpm)
Koopt u een tweedehands auto in Nederland? Dan betaalt u als particulier geen aanschafbelasting. Het maakt in dit geval niet uit of de auto elektrisch is of op benzine rijdt.
Gemiddeld bedraagt de BPM-stijging in 2024 800 euro, zo hebben de experts van de ANWB berekend. Als je een nieuwe auto koopt, bestaat een deel van de aanschafprijs uit BPM, dat is de Belasting Personenauto's en Motorfietsen. Over een elektrische auto betaal je geen BPM.
Teruggaaf bpm aanvragen
De teruggave bpm kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Gebruik hiervoor het formulier Verzoek teruggaaf bpm voor een in Nederland geregistreerd motorrijtuig. Bij een buitenlands kenteken kunt u ook het formulier Teruggaaf bpm – export buitenlands kenteken gebruiken.
Waarom vervalt de vrijstelling bpm? De overheid wil met deze wijziging de verkoop van emissievrije en zuinige bestelauto's stimuleren. Aangezien de bpm berekend wordt aan de hand van de CO2-uitstoot, loont het zich om een CO2-uitstootvrije of zuinige bestelauto te kopen.
Het begint al bij de aankoop: tot 2025 hoef je geen BPM (aankoopbelasting) te betalen.
In 2025 komen er twee veranderingen aan voor bedrijfswagens met grote invloed op je leasekosten en de bereikbaarheid van je klanten. De bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens wordt afgeschaft en er komen uitstootvrije zones in veel Nederlandse steden. Hieronder lees je wat dit voor jou betekent.
Officieel volgens de wet is een auto na 25 jaar BPM vrij. Na 9 jaar en 6 maanden is de resterende BPM nog 92% van de bruto BPM. Daarna wordt er elke maand 0,083% in mindering gebracht, waardoor er na deze periode van 9 en een half jaar nog 8 jaar lang rest BPM betaald dient te worden totdat de auto 17 en 6 maanden is.
Bpm is de belasting voor personenauto's en motorrijtuigen . Koopt u een personenauto, motor of bestelauto in Nederland? Of neemt u een personenauto, motor of bestelauto mee naar Nederland vanuit het buitenland? Dan betaalt u heffingen inclusief bpm.
Als u een nieuwe bestelauto importeert en in Nederland registreert, moet u bpm betalen. Gaat het om een gebruikte bestelauto met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 2025 en is de bestelauto ouder dan 5 jaar? Dan geldt het volgende: als particulier hoeft u geen bpm te betalen.
Wanneer een importauto bijvoorbeeld negen maanden oud is bedraagt bij invoer de afschrijving op de BPM conform de 2023 tabel 29,44% van het oorspronkelijke BPM bedrag en bij 18 maanden is dat 41,91%.
Voor het invoeren van de auto dient u rekening te houden met 139,05 excl.BTW aan kosten voor RDW leges, recycling en tenaamstelling van de auto. Van dit bedrag is 98,13 vrijgesteld van BTW. Over de overige 40,92 wordt 21% BTW berekend.
Moet ik bpm betalen op tweedehands auto? Als je in Nederland een tweedehands auto koopt hoef je geen aankoopbelasting (bpm) te betalen.
De beroepskosten met betrekking tot het gebruik van een koolstofemissievrije auto die is aangekocht, geleased of gehuurd tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025, zullen 100 % fiscaal aftrekbaar zijn. Op dat punt is er dus geen verschil met de huidige regeling of met de regeling die van toepassing zal zijn in 2026.
Naar jaarlijkse gewoonte gaan er heel wat nieuwe maatregelen en veranderingen in op nieuwjaarsdag. De eerste dag van 2025 zal naast het nodige feestgedruis ook een loonindexering, lagere registratierechten, een hogere pensioenleeftijd en duurdere dienstencheques met zich meebrengen.
Hoe kan ik vrijstelling bpm aanvragen? U kunt in sommige gevallen een vrijstelling bpm aanvragen voor uw auto, bestelauto of motor. Bijvoorbeeld als u verhuist naar Nederland en uw motorrijtuig meeneemt. Met een vrijstelling hoeft u geen bpm te betalen.
Bij een origineel Nederlands (niet geïmporteerd) voertuig wordt bij de berekening van de rest-bpm uitgegaan van het bruto bpm-bedrag van het voertuig. Dit bedrag is onder andere terug te vinden op het kentekenbewijs en via de online kentekencheck van de RDW.