In de praktijk geldt een waarschuwing bij overbelading tot en met 5%. In de overige Europese landen gaat men verschillend om met de marges bij overbelading. De kans op een bekeuring of de eis om lading te lossen kan in het buitenland aanmerkelijk groter zijn.
Te beginnen bij een overbelading van 5%, waarvoor de boete EUR 10 bedraagt. Vanaf een overbelading van 20% bedraagt de boete EUR 95. Als u de caravan met meer dan 30% overbelaadt, moet u EUR 235 afrekenen.
De ANWB houdt een stelregel aan van 75%, dat wil zeggen maximaal 75% van het totale gewicht van de trekauto (incl. alle personen en belading) mag achter de auto gehangen worden. Oftewel, wanneer de auto 2000 kg totaal weegt dan mag de caravan maximaal 1500 kg wegen.
In Nederland wordt in de praktijk een overbelading van 5 procent gedoogd. Boetes liggen in Nederland tussen de 120 en 470 euro. In het buitenland gelden andere bedragen en regels. In bijvoorbeeld Zwitserland en Oostenrijk heb je met een klein beetje overbelading al kans op een fikse bon.
Vaak wordt gesteld dat je rustig 5 of 10 procent kunt overbeladen omdat je dan onder het door de fabrikant opgegeven technisch gewicht blijft en de politie pas vanaf vijf procent procent overbelading bekeurd. Men vertelt dat de politie in Nederland gebruikt maakt van twee grenzen: vijf en tien procent.
Een standaard gezinswagen heeft een laadvermogen van ongeveer vijfhonderd kilo. Bij een break kan dat oplopen tot zeshonderd kilo en een grote monovolume tot zevenhonderd kilo. Het maximale laadvermogen hangt af van model tot model. Je vindt deze informatie in het instructieboekje of op het gelijkvormigheidsattest.
Ook via de website van de RDW is het gewicht op te vragen. Bij nieuwe caravans moet je op de gegevens in de folder vertrouwen. Het beste is altijd om zelf de lege caravan te (laten) wegen. Wat de caravan maximaal mag wegen staat op het kenteken onder toegestane maximale massa (F.
Voor caravans en aanhangwagens is het grens gewicht 750 kg, alles bepalend. Caravans en aanhangwagens die zwaarder wegen moeten een aparte verzekering afsluiten. Daarnaast moeten deze ingeschreven worden bij de DIV en een jaarlijkse keuring ondergaan.
Probeer zware voorwerpen zoveel mogelijk op de vloer van de caravan te plaatsen, rond de wielen. Let daarbij op dat je het gewicht ook over links en rechts van de caravan verdeelt. Doe nooit zware dingen in de hogere kastjes, deze zijn vooral geschikt voor kleding.
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto: een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen); een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
en wat kost het wegen ? Vrachtauto, vrachtwagen, trailer + zeecontainer, bestelwagens kost euro 12,00 incl. btw per lege of volle weging. Per camper, caravan, boot-trailer, vouwwagen kost het euro 12,00 incl.
Overschrijding van het gewicht dat een voertuig volgens het kenteken mag hebben, is bovendien gevaarlijk in het verkeer. Een overbeladen voertuig heeft bijvoorbeeld een langere remweg. Tot slot leidt elke vorm van overbelading tot ongeoorloofd economisch gewin ten opzichte van bedrijven die goed gedrag vertonen.
Een dubbelas-aanhangwagen heeft een hoger eigen gewicht (je hebt hier 1 as en twee wielen meer) en daardoor is het gewicht van de lading beperkter. Met een dubbelas kun je technisch gezien zwaardere zaken vervoeren, al blijft het maximum van 750kg gelden.
Wat kost een Bovag caravan keuring
Gemiddeld liggen de kosten tussen de 150-300 euro. De kosten hangen uiteraard ook af van de staat van uw caravan en of u periodiek de keuring doet. Een BOVAG Onderhoudsbeurt is een combinatie van keuring en onderhoud aan alle wezenlijke onderdelen van uw caravan.
Over het algemeen zal bij het trekken van een caravan de auto achter maximaal belast zijn. Zelfs zonder bagage drukt er zo'n 100 kg meer op de auto dan oorspronkelijk (75 kg kogeldruk en het gewicht van de trekhaak!). Soms is een aangepaste vering noodzakelijk.
Ledig gewicht. Het leeggewicht van een auto vindt u op het papieren kentekenbewijs. Het is het gewicht dat een leeg voertuig op de weegschaal weegt.
Men vindt ze gewoonlijk op het terrein van bedrijven, bij havens en andere plaatsen waar zware goederen worden verladen. Voorbeelden zijn suikerfabrieken en andere verwerkers van landbouwproducten, zand, cement, steenkolen en dergelijke. Ook bij een milieupark vindt men weegbruggen.
Behalve wanneer anders vermeld, gaat het bij gewicht om de toegestane maximale massa, ook wel leeggewicht + laadvermogen. Een aanhanger kan bijvoorbeeld een toegestane maximale massa van 750 kilo hebben. Als de aanhanger zelf 150 kilo weegt (leeggewicht), dan mag er nog 600 kilo aan lading bij (laadvermogen).
Een gekentekend voertuig is te zwaar beladen als de toegestane massa's (gewichten) of de druk onder de as(sen) of onder de koppeling worden overschreden. Ook strafbaar is het trekken van een zwaarder beladen aanhangwagen dan het kentekenbewijs van het trekkende voertuig toestaat.
Het laadvermogen is het verschil tussen de 'toegestane max. massa' en de 'massa rijklaar'. Dus trek die twee gewichten van elkaar af en je houdt het laadvermogen over. In dit geval: 1.875 kg min 1.420 kg = 455 kg.
Door het verkeerd of te zwaar beladen van de dakkoffer heb je minder controle over het stuur. In extreme situaties is het tegensturen zelfs onmogelijk. Uit onderzoek is gebleken dat ook de automatische systemen van de auto bepaalde situaties niet meer kunnen corrigeren.