Social media gebruik afgelopen jaar gegroeid
Het aantal gebruikers van social media onder 15 jaar en ouder bedraagt, net zoals in 2021, 13,7 miljoen gebruikers. Wel zijn we social media actiever gaan gebruiken het afgelopen jaar. We gebruiken meer platforms en spenderen er meer tijd: gemiddeld 107 minuten per dag.
Voornamelijk de leeftijd 20-39 jaar is meer social media platformen gaan gebruiken en deze groep is ook dagelijks meer minuten actief, gemiddeld zijn zij 138 minuten per dag actief op social media. De leeftijd 15-39 jaar gebruikt gemiddeld 5-6 social media platformen.
Volgens cijfers van het CBS gebruiken bijna alle jongeren – en dus veel pubers – social media: maar liefst 99%. Redenen om social media te gebruiken zijn voor pubers contact houden met leeftijdgenootjes, verveling en kijken wat anderen allemaal aan het doen zijn. Het verschil tussen jongens en meiden is ook opvallend.
Het gebruik van sociale media is vooral populair onder jongeren, maar de laatste jaren maken ook steeds meer ouderen er gebruik van (CBS, 2017). Beide groepen gebruiken het met name om tekstberichten uit te wisselen, bijvoorbeeld via WhatsApp. In 2017 deden 8 op de 10 personen van 12 jaar of ouder dit wel eens.
Populaire categorieën onder jongeren zijn mode en sport. Daarnaast zijn communities op Instagram booming, zoals travellers, fashionista's, fitgirls, sneakerfreakers, etc. Jongeren hebben contact met elkaar via de comments en eigen hashtags.
Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media (meer dan 95 procent). Vooral 65- tot 75‑jarigen gebruiken de laatste jaren vaker sociale media. In 2019 was 76 procent van de mensen in deze leeftijdscategorie actief op sociale media, tegen 40 procent in 2014.
Uit een recente studie van de onderzoeksgroep bij ruim 1000 jongeren tussen 12 en 18 jaar blijkt dat sociale media hun mentaal welzijn ook negatief kunnen beïnvloeden. 27 procent voelt zich onzeker wanneer ze zichzelf op sociale media vergelijken met anderen.
Sociale media bieden kansen voor cyberpesten. Ze kunnen een persoon pesten door negatieve en beledigende opmerkingen op sociale media-accounts te plaatsen. Als ze geen gewenst antwoord krijgen van de slachtoffers, kunnen ze ook gênante foto's van het slachtoffer op internet plaatsen om hen een ellendig gevoel te geven.
Uit onderzoek blijkt dat social media verslavend zijn doordat ze gebruikers continu belonen. Mensen krijgen waardering in de vorm van likes en volgers en hun nieuwsgierigheid wordt steeds weer gevoed. Hierdoor komt het beloningshormoon vrij in het brein en dat zorgt voor de verslavende werking.
Traditionele top 5 blijft ook in 2022 ongewijzigd
In totaal zijn 13,7 miljoen Nederlanders actief op één of meerdere sociale media kanalen, net als vorig jaar.
Relatief veel jongeren tot 18 jaar doen aan lichamelijke sportbeoefening, hobby's en kunstzin- nige activiteiten. Vanaf 18 jaar wordt dat minder en hebben ze meer belangstelling voor uitgaan. In vergelijking met de bevolking vanaf 25 jaar nemen jongeren minder deel aan culturele en recreatieve activiteiten.
Over het algemeen zitten vooral jongeren van 15 t/m 20 jaar op sociale media, maar ook ouderen beginnen deze steeds meer te gebruiken. Als je een brede doelgroep hebt, zijn Facebook en Youtube de beste kanalen, omdat daar alle leeftijdscategorieën vaak te vinden zijn en de media relatief neutraal zijn.
Uit de gegevens van het “We Are Social 2021” rapport blijkt dat meer dan 50% van de accounts van mensen onder de 35 jaar zijn: 13-17 Jaar: 7,3% 18-24 Jaar: 29,8%. 25-34 Jaar: 33%.
TikTok passeert Facebook onder jongeren
Waar WhatsApp, Snapchat, Instagram en YouTube in dagelijks gebruik al ver boven Facebook stonden, is dankzij een enorme stijging ook TikTok het Amerikaanse sociale netwerk van Mark Zuckerberg gepasseerd. TikTok is inmiddels dus niet meer alleen de plek voor scholieren.
Instagram is het afgelopen jaar gegroeid met maar liefst 830.000 gebruikers. Dit is een percentage van 20. Net als vorig jaar zijn jongeren tussen de 15 en 19 jaar de grootste groep Instagramgebruikers.
Positief en negatief gedrag
Social media kan onder andere het zelfvertrouwen vergroten, sociale steun geven, maar ook lotgenoten in contact brengen met elkaar. Jongeren geven daarnaast aan het fijn te vinden om met onbekenden, in een niet-oordelende en anonieme omgeving, over hun problemen te praten.
Dat is een goede vraag, maar het antwoord is simpel: super belangrijk! Je kunt als bedrijf oude contacten herstellen, nieuwe contacten maken, personeel vinden, je doelgroep beter leren kennen en nog veel meer. Het is zelfs mogelijk om klanten te werven door middel van social media.
Al twee jaar op rij is TikTok met ruime afstand het snelst groeiende social media platform. In 2022 ligt het aantal TikTok-gebruikers maar liefst 75% hoger dan een jaar eerder. Naast TikTok maakte ook Instagram een enorme groei door. Van de grote platformen wint Instagram nog het snelst aan populariteit.
De constante vergelijking tussen jezelf en wat je van anderen leest of ziet, pakt lang niet altijd in het voordeel van de gebruiker uit. Volgens een ander onderzoek uit 2018 blijkt dat mensen die hun social-mediagebruik beperkten tot 30 minuten per dag, minder gevoelens van depressie en eenzaamheid ervaarden.
13 is de minimumleeftijd volgens de algemene voorwaarden van TikTok.
Bekende merken ontdekken Snapchat
Zowel Instagram en Snapchat zijn (anders dan Twitter en Facebook) een social media platform dat je alleen op je smartphone kunt gebruiken.
Fidget Slak
Na de Fidget Spinner en Pop It gaat dit de rage worden van het jaar 2022.
Jongeren besteden veel tijd aan social media. Meer dan de helft van de jongeren (n=34) zijn dagelijks minstens vier uur actief op deze social media, met name op WhatsApp, Instagram, Snapchat en TikTok, en in mindere mate aan Facebook, Discord en Telegram.