De aftrekbaarheid van de brandstofkosten van een hybridewagen wordt begrensd tot 50%.De elektriciteitskosten voor hybrides daartegen blijven aftrekbaar zonder bovengrens. Hiermee wil de wetgever het gebruik van de verbrandingsmotor ontmoedigen en het gebruik van de elektromotor stimuleren.
De plug-in hybride modellen blijven 100% fiscaal aftrekbaar zolang ze voldoen aan de regel dat dat ze minder dan 50g/km CO2 uitstoten op de gecombineerde cyclus en een verhouding van ten minste 0,5 kWh/100kg tussen batterijcapaciteit en het voertuiggewicht voorleggen.
Voor hybride bedrijfswagens die na 1 juli 2023 worden aangeschaft, wordt de fiscale aftrekbaarheid van de benzine- of dieselkosten beperkt tot 50 procent. Dus ook hybride wagens blijven fiscaal interessant wanneer de focus ligt op elektrisch rijden. Voor bedrijfsvoertuigen verandert er voorlopig niets.
Elektrische auto's zijn vandaag al 100% aftrekbaar, dus ook daar heeft wachten geen zin. Wanneer je je diesel, benzine, plug-inhybride of eender welke andere niet volledig elektrische auto bestelt vanaf 1 juli 2023, zal de fiscaliteit ervan versneld minder aantrekkelijk worden.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer. Het kabinet heeft dit belastingvoordeel verlengd tot en met 2024.
Volgens ons is de beste hybride auto de Kia Niro. De Kia Niro is zowel beschikbaar als plug in hybrid en als full hybrid. De Kia Niro is betrouwbaar, ruim en comfortabel. Het is ook een heerlijke auto om gewoon lekker veel mee te rijden en kilometers te maken.
De nieuwe OCTAVIA is er ook als zuinige plug-in hybride. Met deze ruime stationwagon kun je maar liefst 60 kilometer (wltp) elektrisch rijden.
FISCALE AFTREKBAARHEID 2022
De fiscale aftrekbaarheid van auto- en brandstofkosten wordt ook in 2022 nog steeds berekend in functie van de CO2-waarde met een maximum van 100% en een minimum van 50%. Voor voertuigen met een CO2-uitstoot boven 200 gr/km blijft de fiscale aftrekbaarheid 40%.
Voordelen van hybride auto's
de elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor, waardoor je minder brandstof verbruikt en je steentje bijdraagt aan een beter milieu. je accu opladen is veel goedkoper dan een tank benzine of diesel, dus dankzij de ondersteunende elektromotor zijn je gereden kilometers veel goedkoper.
Alle wagens die besteld worden voor 1 januari 2023 vallen onder de huidige regels van de fiscale aftrekbaarheid. De huidige maxima (100%) en minima (50% of 40% voor voertuigen met een CO2-uitstoot > dan 200 g/km) blijven eveneens behouden op voorwaarde dat het voertuig niet van eigenaar verandert.
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.
Voor nieuwe plug-in hybride auto's geldt in 2019 (en verdere jaren) een standaard bijtelling van 22%. Dit percentage geldt ook voor niet elektrische auto's.
Een hybride of elektrische wagen voor je zaak is altijd een interessante keuze. Sinds 2020 zijn die voertuigen voor 100 procent aftrekbaar. Dat geldt trouwens ook voor elektrische fietsen.
Worden als valse hybride beschouwd:
Plug-in hybride wagens die uitgerust zijn met een elektrische batterij waarvan de energiecapaciteit kleiner is dan 0,5 kWh per 100 kilogram van het wagengewicht of die een uitstoot van meer dan 50 g/km hebben.
Omdat een hybride auto over een elektromotor beschikt die de verbrandingsmotor ondersteunt, verbruik je minder brandstof. Daarbij komt dat het opladen van de elektromotor veel goedkoper is dan een volle tank. Hierdoor zijn de kosten per kilometer dus een stuk lager dan bij een volledig op brandstof aangedreven auto.
Een hybride of semi-elektrische wagen verbruikt minder dan een auto op benzine of diesel. Hoeveel zuiniger de wagen om gaat met de brandstof verschilt per model. Het verbruik ligt 8% tot 55% lager. Bij gebruik in de stad is het verschil het grootst, omdat de elektrische aandrijving dan het beste tot z'n recht komt.
De tarieven hangen af van de stroomleverancier, maar schommelen meestal rond de 22 cent per kWh, inclusief btw. Bij een PHEV-accu van bijvoorbeeld 9,8 kWh kost volledig opladen dus ongeveer € 2,15. Het opladen bij een publieke laadpaal is duurder, zo'n 34 cent per kWh.
Fabrikanten geven aan dat de accu's tussen de 5 en 20 jaar mee gaan. Nog steeds een ruime marge natuurlijk, maar Toyota heeft bewezen dat het met de Prius de eerste in serie geproduceerde hybride / EV auto heeft waarvan de accu's een autoleven lang mee gaan.
Profiteer van tot negenduizend euro subsidie door gebruik te maken van BAFA. In Duitsland zijn ze in 216 gestart met de BAFA subsidieregeling voor elektrische en plug-in hybride auto's. Zoals het er nu uit ziet kan deze 'innovatie' regeling tot 31 december 2023 aangevraagd worden.
De PHEV laadt de accu ook op tijdens het remmen én via een laadpaal. Dat is dan ook het grootste verschil tussen de hybridevormen; een stekker. Omdat de plug-in hybride volledig kan opladen via de stekker, is de PHEV zuiniger dan een brandstofauto en de MHEV.
2025 is een overgangsjaar waarin je een korting van 75 procent op de wegenbelasting krijgt. Vanaf 2026 betaal je het volledige tarief.