Voorheen rekende men met nog eens 20 procent per jaar, maar nu liggen de verkoopprijzen van tweedehands elektrische fietsen duidelijk hoger. In de regel is een e-bike die bij aanschaf € 2.500 kostte, na drie jaar nog € 1.000 tot € 1.200 waard (bij benadering). Daarbij gaan we er wel van uit dat de accu nog goed is.
Wanneer je een nieuwe elektrische fiets koopt en deze na 3 jaar weer gaat verkopen is de waarde enorm afgenomen. Dit komt deels doordat de accu steeds minder wordt en deze vervangen erg duur is. Als je een nieuwe elektrische fiets koopt voor 1500 euro zal deze na een jaar of 3 niet veel meer waard zijn dan 500 euro.
Met een tweedehands elektrische fiets kun je honderden euro's besparen. Maar let goed op de kwaliteit van de accu en pas op met e-bikes die ouder zijn dan 7 of 8 jaar.
De kosten van tweedehands elektrische fietsen verschillen enorm. Dit heeft alles te maken met het merk, de leeftijd en de technische staat van de fietsen. Tweedehandse e bikes zijn er al vanaf € 250,- en kunnen oplopen tot € 5.000,-. Een tweedehands elektrische fiets kost gemiddeld € 800,-.
Is een elektrische fiets niet meer te repareren of is de techniek te ver verouderd? Dan zit er niets anders op dan hem af te danken. De fietsenmaker zal hem innemen als je een nieuwe fiets koopt. Maar je kunt een fiets ook zelf wegbrengen naar een gemeentelijk inzamelpunt.
Elk jaar dat de fiets veroudert, neemt de waarde van de fiets met een 1/8 deel af. Met die gegevens kun je dus zelf een rekensommetje maken. Was je fiets goedkoper dan €750, dan verloopt die afschrijving nog sneller. Zo is een fiets van onder de €100 na slechts één jaar nog maar de helft waard.
U kunt uw gebruikte e-bike natuurlijk te koop zetten op een van de vele verkoopsites, maar u kunt uw fiets ook inruilen bij de BOVAG-fietsenhandel. Als uw fiets niet meer dan een paar jaar oud is en u hem altijd goed heeft (laten) onderhouden, kunt een interessante inruilprijs krijgen.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
Een e-bike wordt met minstens dezelfde kwalitatief hoogwaardige materialen gemaakt. Het is echter wel zo dat de aanschaf van een e-bike duurder is dan bij een normale fiets. Dit is logisch, want bij een e-bike zit ook een fietsaccu en motoraandrijving. Een fietsaccu is overigens vaak na 5 tot 6 jaar aan vervanging toe.
Wat is een goede prijs voor een gebruikte fiets? Dat is heel moeilijk te zeggen. Dat heeft toch vooral te maken met de staat/onderhoud van de gebruikte fiets. Als je ongeveer weet wat voor fiets je wilt en in welke prijsklasse, dan kun je eens kijken op Marktplaats of in een fietsenwinkel wat de vraagprijs is.
Het bedrag dat jouw oude fiets waard is, is afhankelijk van het soort fiets, hoe oud deze is en de staat waarin deze verkeert. De staat hangt met name af van de banden, ketting, accu en tandwielen. Laat de oude fiets in de winkel taxeren door de Bike Totaal vakman.
Een e-bike met een batterij van 200 watt haalt met flinke ondersteuning van de motor dus ongeveer 25 km. Maak je minder gebruik van de ondersteunende motor dan haal je 40 km. Hoeveel km gaat een accu van een elektrische fiets mee? Dat hangt dus grotendeels af van de accu.
De meeste accu's blijven rond de 5 a 6 jaar goed. Dan moet je er wel goed mee omgaan en bijvoorbeeld dieptelading voorkomen. Lees hier over hoe je je accu zo lang mogelijk mee kunt laten gaan, door hem op de juiste manier op te laden.
De Bruto Winst Marge op de inkoop/verkoop van 1 E-bike is in procenten € 431,40 / € 500,- = 86.28% .
De gemiddelde afstand voor een enkele rit naar het werk met een elektrische fiets is 10,8 kilometer. Dat betekent dat je met een fietsvergoeding van 23 eurocent per kilometer 546 werkdagen moet fietsen om dat bedrag terug te verdienen. Rekening houdend met weekends en verlofdagen is dat zo'n twee jaar en vijf maanden.
Op 10 maart werden de Sparta d-Rule Energy en de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ bekroond tot beste fietsen van het jaar 2022. De Fiets Awards is een gezamenlijk initiatief van organisaties als de RAI vereniging, ANWB en BOVAG.
Fietsers die met een elektrische fiets rijden, leveren een even grote fysieke inspanning als fietsers die fietsen met een gewone fiets. Dat blijkt uit een groot internationaal onderzoek, dat De Standaard kon inkijken.
Het CBS ziet dat landelijk het aantal ongevallen met fietsers stijgt, in 2020 het hoogste aantal doden (229) in een periode van 25 jaar. Een derde van alle fietsdoden in 2020 (74 mensen) verongelukte op een e-bike. In 2019 overleden 65 e-bikers door een ongeval.
De Morena Premium, de Livorno Premium, de Citta Superior MDS en de Vicenza Superior zijn omarmd door de panelleden van de AD Fietstest 2022 met als bekroning de titel Beste Koop.
Het is aan te raden om je elektrische fiets 1-2 keer per jaar een servicebeurt te (laten) geven. Dit hangt af van het gebruik.
Gemiddeld kost een elektrische fiets in Duitsland 1.224 euro, berekende het Duitse bureau voor de statistiek. Wie dan de Duitse en de Nederlandse cijfers naast elkaar legt, ziet dat Duitsers nog lang niet zo enthousiaste fietsers zijn als hun buurland in het westen.
Gemiddelde marge in de fietsenhandel is 35% en dat is heel normaal. Als een dealer heel erg veel op voororder koopt gaan de marges wat omhoog maar niet veel.
Je ingeruilde fiets mag je eerst weer mee naar huis nemen en blijven gebruiken. Wanneer een van onze e-bike bezorgers jouw nieuwe Stella fiets thuis komt afleveren, dan neemt hij de oude fiets(en) mee. In de periode tussen aankoop en bezorging zit je in ieder geval niet zonder fiets. Wel zo gemakkelijk!
Is de fiets niet door te verkopen, breng hem dan naar een kringloopwinkel. Is de fiets volledig onbruikbaar, zet hem dan bij het oud ijzer op de lokale vuilstort.