Hoe groot is een F1-band? De Pirelli F1-banden hebben een diameter van 18 inch.
De sport gaat haar tweede jaar in met 18-inch banden en ditmaal wordt er flink getest met de nieuwe generatie Formule 1-auto's, om de klachten van vorig jaar te verhelpen. De Italiaanse bandenfabrikant is sinds 2011 de vaste leverancier van het rubber in de Formule 1.
Het doel: coureurs moeten elkaar beter kunnen volgen en makkelijker kunnen inhalen. Onderdeel van het pakket veranderingen is de overstap naar velgen met een diameter van 18 inch. In het verleden werd zo'n overstap nog enkele malen afgeschoten, maar in 2022 gaat het toch echt gebeuren.
Twintig jaar geleden was een auto ongeveer 4.5 meter lang en 1.8 meter breed, en zelfs toen was het al lastig om zij aan zij te rijden. Vandaag de dag hebben de bolides een lengte van 5.5 meter, terwijl ze ook nog zeventig centimeter in de breedte zijn gegroeid.
Niet alleen zal het formaat van de wielen veranderen, ook de breedte van de banden wordt aangepast. Zo zullen de voorwielen smaller worden, van 305 millimeter naar 270 millimeter.
Eén set van vier banden kost dus ongeveer 1500 euro. De dertien sets die elke coureur mee moet nemen naar een Grand Prix-weekend leveren een totaalbedrag van 19.500 euro op, aangezien een team twee rijders heeft komt dat getal per raceweekend voor een Formule 1-renstal op 39.000 euro te liggen.
Een Formule 1-auto kost gemiddeld tussen de 8 en 20 miljoen dollar. Maar dan heb je ook wat: een Formule 1-auto kan snelheden tot wel 375 km/u bereiken.
V6 ICE. Elke race begint hier. De huidige regelgeving specificeert een 1600cc 6-cilinder motor met 2 rijen van 3 cilinders in een V-vorm.
Wanneer de interne verbrandingsmotor wordt gecombineerd met de elektrische elementen komt het vermogen van een Formule 1-auto uit op ongeveer 1.000 pk. Het aantal toeren van de verbrandingsmotor ligt op 15.000 toeren per minuut. Beide getallen zijn dus significant hoger dan die van gewone straatauto's.
Het meest uitdagende voor de remmen is bocht 3 waar de bolides van zo'n 320 km/u in slechts 2,28 seconden vertragen naar zo'n 95 km/u. Om dit te bereiken moet de coureur een kracht van 153 kg op het rempedaal loslaten en een remvertraging van 4,6 G ondergaan.
Het gewicht van een Formule 1 auto
Grotere, zwaardere coureurs waren daarbij lang in het nadeel. Nu is afgesproken dat de auto inclusief coureur sinds 2022 minimaal 795 kilogram moet wegen, waarvan de coureur en zijn stoeltje altijd voor minimaal 80 kilo meetellen.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Hoewel coureurs enkel achter het stuur zitten en ondanks de stressfactoren die ze ervaren, hebben F1-coureurs dankzij de fysieke uitdagingen een uitstekende fysieke conditie. Ze blijken zelfs net zo fit als top-atleten in andere, meer traditionele, sporten als hardlopen of fietsen.
F1-coureurs verliezen tijdens een race gemiddeld twee tot drie kilo lichaamsgewicht, grotendeels door het zweten. Om te controleren of een auto (en coureur) samen netjes aan het minimumgewicht voldoen, weegt de FIA zowel de auto als coureur na afloop van een Grand Prix.
In meeste gevallen verlaat het vocht het lichaam dus op een andere manier. Wanneer het echt niet anders kan dan plast de coureur gewoon in zijn broek. Hij heeft natuurlijk geen tijd om te stoppen. Want als hij stopt om te plassen dan verliest hij heel veel tijd en dus de wedstrijd en dat wil de coureur natuurlijk niet!
Het minimumgewicht voor een F1-auto (inclusief brandstof) is 752 kg, terwijl het minimumgewicht voor een F1-coureur (inclusief racepak en stoel) 80 kg bedraagt. Dit betekent dat als een rijder minder weegt dan 80 kg, hij extra ballast aan zijn auto moet toevoegen om aan het minimale gewicht te voldoen.
De motor van een Formule 1-auto is een krachtige 1,6 liter V6-turbomotor met hybride technologie. Deze motor produceert ongeveer 1000 pk, wat ongeveer gelijk is aan het vermogen van tien personenauto's.
Hoeveel verbruikt een F1-wagen? – Veel brandstof. Als een standaardauto iets van 6 liter per 100 km verbruikt, verbruikt een F1-auto voor dezelfde afstand 45 liter. Een F1-race is ongeveer 305 km lang en het verbruik wordt meestal sterk gereguleerd door het reglement.
Het is moeilijk om een prijskaartje te hangen aan een huidige F1 wagen. Een F1-team mag in het seizoen 2022 145,6 miljoen dollar uitgeven (net gecorrigeerd voor hogere transportkosten plus inflatie).
Honda presenteerde onlangs zijn nieuwe sportieve topmodel, de Civic Type-R. Inmiddels heeft het merk bekendgemaakt hoeveel pk er onder de kap zit: 330 pk. Daarmee is de nieuwe dienstauto van onder andere Max Verstappen de krachtigste Civic ooit.
Net zo belangrijk als wat er buiten de auto gebeurt, is wat er in de auto gebeurt. De cockpit, waar de coureur zit, kan temperaturen van rond de 60 graden Celsius bereiken.
De hoeveelheid graden dat een stuurtje kan draaien ligt tussen de 180 en 1080. Goedkopere stuurtjes hebben een beperkte rotatie en lijken totaal niet op dat van een echte auto. De duurdere wieltjes hebben een rotatie die erg lijkt op dat van een echte auto. Hoe hoger de rotatie, hoe realistischer de ervaring.
Wat kost een F1-helm? Een Formule 1-helm kost tussen de €4000 en €7000, zo meldde Verstappen.com in 2020. Een coureur draagt gemiddeld twaalf verschillende helmen per seizoen. Coureurs betalen hun helmen echter niet zelf.
Zo werkt het: elk onderdeel van een Formule 1-bolide heeft een geschatte kostprijs. Zo kost een voorvleugel al snel €145.000 en een versnellingsbak maar liefst €420.000. Elke keer dat er schade wordt gemaakt en een onderdeel moet worden vervangen, stijgt dus de kassabon van de nodige reparaties.
Hoewel de kosten van de belangrijkste onderdelen van een Formule 1-auto kunnen oplopen tot meer dan twaalf miljoen euro's, proberen constructeurs het totaal te maskeren om boetes door de FIA te vermijden. Volgens onderzoek wordt de F1-autokosten geschat op ongeveer tien miljoen euro vanaf 2021.