Over het algemeen daalt de temperatuur naarmate de hoogte toeneemt. Bij droge lucht is de afname ongeveer 1 graad per 100 meter, bij vochtige lucht is dat ongeveer 0,6 graden. Na of aan het eind van een heldere nacht met weinig wind kan de temperatuur tot een bepaalde hoogte ook toenemen met de hoogte.
De tweede vraag is het gemakkelijkst te beantwoorden: de stelregel is dat het 6 graden kouder wordt met iedere 1000m stijgen, ofwel 0.6°C per 100m. In uitzonderlijke gevallen scheelt het meer dan 1.5°C per 100m, in sommige gevallen (in een inversie) loopt de temperatuur zelfs op naarmate men hoger komt.
Wanneer je je op 10 km hoogte bevindt, is die afstand 10.000 keer groter. Daar, bovenin de troposfeer, is de temperatuur circa -50°C.
Hoe hoger je komt, hoe minder lucht er nog boven je aanwezig is en op je drukt. Daardoor is de luchtdruk lager en worden de luchtdeeltjes minder samengedrukt dan lager in de atmosfeer. De temperatuur van de lucht is eigenlijk niets anders dan de energie die luchtdeeltjes hebben doordat ze bewegen.
Boven de troposfeer bevindt zich de stratosfeer. Daarin is de invloed van het weer nog merkbaar als de toppen van grote buiencomplexen door de tropopauze heen schieten. Boven de isotherme laag van circa 5 km dikte neemt de temperatuur geleidelijk toe tot 0 graden C.
Bij droge lucht is de afname ongeveer 1 graad per 100 meter, bij vochtige lucht is dat ongeveer 0,6 graden. Na of aan het eind van een heldere nacht met weinig wind kan de temperatuur tot een bepaalde hoogte ook toenemen met de hoogte. Dit heet een 'inversie'.
De temperatuur aan het aardoppervlak schommelt globaal rond 15°C en de top van de troposfeer, waar de tropopauze begint, is gemiddeld -56°C koud. De zogenaamde stratosfeer strekt zich uit tussen ongeveer 13 en 50 km hoogte. In deze sfeer bevindt zich de belangrijke ozonlaag.
Droge lucht koelt het meest af met de hoogte, namelijk 1 graad per 100 meter. Als de stijgende lucht vochtig is en de waterdamp in de lucht condenseert komt er warmte vrij. Dit gebeurt aan de loefzijde van een berg tijdens de zogenaamde 'Stau'. Daardoor koelt vochtige maar gemiddeld 0,6 °C af per 100 meter.
En koud is het op deze hoogte zeker, namelijk rond de -56 graden Celsius. Om je een idee te geven: Mount Everest is 8,8 kilometer hoog. Op 12 kilometer hoogte vliegen we 'boven het weer'. En dus ook boven de regenwolken.
Het absolute nulpunt of nul Kelvin, is min 273 graden Celsius, de temperatuur waarop atomen in theorie volledig zouden moeten stoppen met bewegen. Met een temperatuur van 100 nanoKelvin zijn de BEC's in het ISS kouder dan de gemiddelde temperatuur in de ruimte, waar het zo'n 3 Kelvin is of -270 graden.
Zit je in Bewolkte lucht met neerslag gaat er 5.4 Graden vanaf Overigens vanaf en hoogte hoger als ong 8 a 9 km zal te tempratuur gelijk bijven op een temp van 56.6° Een je zou het niet geloven maar vanaf ong 15 km neemt de temp juist weer toe :) Bronnen: http://www.onthesnow.com/news/a/15157/ask-...
De Boeing 747 heeft een kruishoogte van 10.700 meter, terwijl de Embraer 190 naar 12.000 meter klimt. De Airbus A380 kan zelfs op 13.136 meter overvliegen. Onderaan deze pagina vind je een overzicht van de kruishoogtes van de meest voorkomende vliegtuigen op Schiphol.
Onbetwist de heetste plek op onze aardbol is de Dasht-e Lut woestijn in Iran. Hier werd ooit een record temperatuur gemeten van 70,7°C.
Diep en ultradiep: Temperatuur toename 20-40 °C / km. 2500-5000m 70-150 °C.
. Gemiddeld neemt de temperatuur in de troposfeer daardoor 6,5°C per km af.
Je zou het niet zeggen als je de schaduw opzoekt, op zoek naar afkoeling, maar de luchttemperatuur in de zon en schaduw is gelijk. Dat de thermometer in de zon desondanks tot wel tientallen graden hoger uitslaat, heeft te maken met de zonnestraling die door omringende materialen wordt opgenomen en afgegeven.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
'Het percentage zuurstof in de atmosfeer blijft wel gelijk, maar waar er minder atmosfeer is, is er ook minder zuurstof. Op tien kilometer hoogte is de luchtdichtheid maar een kwart van wat ze op zeeniveau is. ' De ideale hoogte voor de meeste passagierstoestellen ligt tussen de tien en de twaalf kilometer hoogte.
Het snelste vliegtuig ooit is ook een onbemand toestel. De Falcon HTV 2 is ontwikkeld om in een paar minuten op een terroristische aanval te kunnen reageren. Het vliegt sneller dan 20.000 km per uur en kan in 1 uur van Sydney in Australië naar Londen in Groot Brittannië vliegen.
Het wordt ook wel geothermie genoemd. De warmte is afkomstig uit water uit diepe aardlagen (vanaf 500 meter diep). In Nederland wordt aardwarmte vooral gebruikt om kassen, woningen en andere gebouwen te verwarmen. Het is een alternatief voor het verbranden van aardgas en steenkool.
Vaak wordt gedacht dat de temperatuur wordt gemeten in de zon, maar dit is niet waar. De temperatuur wordt namelijk gemeten in de schaduw. Zowel nabij de grond (op 10 centimeter hoogte) als op waarnemingshoogte (anderhalve meter) wordt de temperatuur gemeten, boven een open grasvlakte.
Wat is dan wel het juiste antwoord? In de zomer staat de aarde niet dichter bij de zon, maar juist verder weg. In juli is het noordelijk halfrond het verst van de zon verwijderd en in januari het minst. Dat het in de zomer toch warmer is, heeft alles te maken met de hoek van de aarde ten opzichte van de zon.
Hoogte zeeniveau: luchtdruk 100% 1013 mbar. Hoogte 1 km: luchtdruk 88% 891 mbar. Hoogte 2 km: luchtdruk 78% 790 mbar.
De Ruimte begint bij 100 km boven de aarde, de Kármánlijn.
Het is een denkbeeldige grens om een onderscheid te kunnen maken tussen luchtvaart en ruimtevaart. Deze lijn wordt beschouwd als het “begin” van de ruimte, maar eigenlijk heeft de aardatmosfeer geen scherpe begrenzing.
De atmosfeer komt beter overeen met de gemiddelde luchtdruk op zeeniveau, en is gedefinieerd als volgt: 1 atm = 101.325 Pa; dus net iets meer dan 1 bar. Luchtdruk wordt ook regelmatig uitgedrukt in millibar of hectopascal. Hierbij geldt dat 1 millibar exact gelijk is aan 1 hectopascal.