Veiligheidsvest. In de meeste Europese landen ben je verplicht om op z'n minst één veiligheidsvest in de auto te hebben. En dan vaak ook nog binnen handbereik.
Er moet minstens één fluohesje aanwezig zijn voor de bestuurder. Dat moet je dragen als je pech of een ongeval hebt op een autoweg of snelweg. Leg het vestje binnen handbereik, want je bent verplicht het te dragen vanaf het moment dat je de wagen verlaat.
In de auto is in Frankrijk een fluovestje, een verbanddoos en een gevarendriehoek verplicht.
In Nederland hoeft u geen veiligheidsvest in uw auto te hebben. Het gebruik van een veiligheidsvest is ook niet verplicht.
Volgens de Nederlandse wet is het rijbewijs en kentekenbewijs verplicht in de auto. De politie mag er altijd om vragen en neemt geen genoegen met een kopietje. Als je deze documenten niet bij je hebt, riskeer je een flinke boete of zelfs een gevangenisstraf.
In de meeste landen is geel verplicht en in sommige wordt oranje geaccepteerd. Om voor safe te gaan, kunt u dus het beste kiezen voor een geel hesje.
Reservebril - Het meenemen van een reservebril in Nederland is niet verplicht, maar de ANWB adviseert bestuurders met een rijbewijs waarin staat dat ze een bril of contactlenzen dragen (beperking code 01), een reservebril mee te nemen.
Een veiligheidsvest is verplicht in België, Duitsland, Frankrijk, Italië (alle inzittenden), Luxemburg, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal (ogtv) en Spanje.
Is een krik nodig? Het bezit en gebruik van een geel zichtbaarheidsvest is in Nederland niet verplicht, maar in andere landen kan dat wel het geval zijn: gele vesten zijn verplicht voor alle inzittenden in onder meer Kroatië, Luxemburg, Oostenrijk, Polen, Slowakije en Tsjechië.
Veiligheidshesjes Frankrijk
Sinds 2008 is het in Frankrijk verplicht om een reflecterend geel veiligheidshesje in de auto te hebben. De bestuurder maar ook de inzittenden van de auto moeten een hesje dragen zodra zij bij pech of een ongeval buiten de auto zijn.
Alcoholtester: niet verplicht
Sinds mei 2020 is het in Frankrijk niet meer verplicht om een alcoholtest in de auto te hebben. Wel is het nog steeds aan te raden om een alcoholtest bij je te hebben.
In België is ieder voertuig verplicht om een vlot bereikbare brandblusser aan boord te hebben. Samen met Griekenland, Polen en Turkije is België het enige land in Europa dat deze verplichting heeft.
De wetgeving Crit'Air in Frankrijk is strikt. Er wordt écht gecontroleerd. Je plakt het milieuvignet aan de binnenkant voor je voorruit, rechts onderin. Word je staande gehouden en heb je geen zichtbare milieusticker (of bewijs van betaling)?
In je auto moet je minstens 1 fluovestje hebben voor de bestuurder, maar het is sterk aangeraden om voor alle passagiers een fluovestje bij te hebben. Een fluovestje dien je te dragen bij pech of een ongeval.
Net als in België, moet er in de wagen op Franse wegen een gevarendriehoek en per inzittende minstens één CE-fluohesje aanwezig zijn.
Ook wel bekend als lifehammer. Een hamer die eigenlijk niet mag ontbreken in je auto ondanks het niet verplicht is. Een noodhamer kan het verschil maken tussen leven en dood en heeft dit in de praktijk al vaak bewezen.
Sinds 1 juli 2020 is er sprake van een 'witte kaart'. De Council of Bureaux heeft besloten dat de nationale bureaus van autoverzekeraars mogen toestaan dat deze nu wit is. In Nederland is wit nu ook de aangewezen kleur. De groene kaarten die werden afgedrukt vóór 1 juli 2020 blijven geldig tot de vervaldag.
Wettelijk is er geen leeftijdbeperking voor banden. In de voorwaarden van uw caravanpolis staat onder "onvoldoende zorg" dat daar sprake van is als uw banden ouder zijn dan 10 jaar.
Binnen Europa heb je te maken met verschillende verkeerswetgeving. In veel landen zijn een veiligheidshesje en gevarendriehoek in de auto verplicht. Dit geldt vaak ook voor een verbanddoos, reservelampjes en een brandblusser.
In Nederland hoeft u geen gevarendriehoek in de auto te hebben. Wel moet u naderende bestuurders op tijd waarschuwen als u een obstakel vormt met uw stilstaande auto. Dit kunt u doen met een gevarendriehoek of met knipperende waarschuwingslichten.
Hoewel de hoedenplank geen essentieel onderdeel is van je auto, is hij wel heel erg handig en willen veel mensen hem in hun auto hebben zitten. Het schermt de bagageruimte af en maakt de inhoud ervan onzichtbaar. Ook kun je er dingen op bewaren, alhoewel dat meestal allang geen hoeden meer zijn.
De hesjes die je in de auto bij je hebt, moeten voldoen aan de EN471-norm. Dit houdt in dat het moet gaan om fluorescerende hesjes in de kleur geel, oranje of rood en dat de hesjes voorzien moeten zijn van retro-reflecterende banen. Bij een ongeval of bij pech dien je een veiligheidshesje te dragen.