Vanaf 2023 hebben TikTok en Reels elk 1 miljard maandelijks actieve gebruikers, vergeleken met de 2 miljard maandelijks actieve gebruikers van YouTube Shorts.
Youtube Shorts groeit aan populariteit
Youtube geeft aan dat wereldwijd al 1,5 miljard mensen gebruik maken of bereikt worden met Youtube Shorts per maand. Dat terwijl het totale aantal overall Youtube gebruikers 2 miljard per maand betreft.
Beide platforms zijn razend populair, maar een nadere blik op de cijfers laat zien dat TikTok een lichte voorsprong heeft. Ondanks een voorsprong verliest YouTube zijn marktpositie, vooral omdat het nu oudere demografische groepen aanspreekt die nu krimpen.
Vanaf begin 2023 kunnen shorts- videomakers in aanmerking komen voor het partnerprogramma, hetgeen betekent, dat ze advertentie-inkomsten kunnen verdienen via YouTube. Het partnerprogramma is een vrij overtuigende reden om je korte video-inspanningen op YouTube te richten.
Met Shorts kun je creatief aan de slag, nieuwe ideeën uitproberen en contact maken met anderen. Je hebt geen dure apparatuur nodig en je kunt maken wat je maar wilt. Abonneer je op het YouTube Creators-kanaal voor het laatste nieuws, updates en tips.
YouTube Shorts werd in september 2020 aangekondigd en was tot vandaag beschikbaar in 26 landen. Vanaf deze week is de functie in honderd landen te gebruiken, zegt YouTube. De uitrol voor alle Nederlandse gebruikers start vandaag en moet woensdag zijn afgerond.
YouTube betaalt je dan ongeveer 0,001 tot 0,01 cent per weergave. Reken dus op 1 tot 10 euro per duizend views, al ligt het werkelijke gemiddelde eerder tussen de 3 en 5 euro per 1.000 views.
Om geld te verdienen met YouTube, moet je het afgelopen jaar minimaal 1.000 abonnees en 4.000 kijkuren hebben gehaald. Zodra je dat hebt bereikt, kun je je aanmelden voor het YouTube-partnerprogramma en inkomsten genereren met je kanaal via advertenties, abonnementen en kanaallidmaatschappen.
Dit zijn de deelnamecriteria: 500 abonnees, 3 openbare uploads in de afgelopen 90 dagen, en 3000 uur aan geldige kijktijd voor openbare video's in de afgelopen 12 maanden OF 3 miljoen openbare Shorts-weergaven in de afgelopen 90 dagen.
Op TikTok verdien je minder dan YouTube
Dat is nu precies waar TikTok nog mee worstelt. TikTok heeft namelijk een bedrag van $200 miljoen dollar apart gezet om advertentie-inkomsten aan alle creators mee te betalen. Kortom, hoe meer creators er zijn, hoe minder elke creator verdient.
Maak een lus van je YouTube-shorts
Wanneer je een YouTube Short post, zorg er dan voor dat je deze in een lus plaatst om de kijktijd te verhogen (een belangrijke maatstaf om het succes van je YouTube-kanaal te bepalen). Het algoritme van YouTube pusht ook video's met een hoge kijktijd naar kijkers.
De strijd binnen de verschillende platforms
YouTube scoort beter dan TikTok op spontane merkherinnering en boodschapsherinnering, wat logisch is gezien het verplichte bekijken van de eerste 5 seconden op YouTube. Dit wijst op een sterke prestatie van TikTok in deze vergelijking.
Log in bij Studio Content Manager.Selecteer Instellingen in het linkermenu.Ga op het tabblad Overzicht naar YouTube Shorts Remix en vink het selectievakje uit.
YouTube is met 9,9 miljoen gebruikers (+7 procent t.o.v. vorig jaar) het grootste platform na WhatsApp. Het platform blijft in dagelijks gebruik met 3,5 miljoen gebruikers (-1 procent t.o.v. vorig jaar) echter achter op Facebook en Instagram.
Wereldwijd maken meer dan 2.6 miljard mensen maandelijks gebruik van YouTube. In Nederland zijn dat er meer dan 12 miljoen. Hiermee is het videoplatform, na Google, de populairste online bestemming in Nederland.
Hoeveel houden YouTubers over? Een YouTuber verdient ongeveer 1 euro per duizend views. Enzo Knol heeft gemiddeld zo'n 30 miljoen views per maand, en verdient in die periode dus ongeveer 30.000 euro.
Als we er van uit gaan dat EnzoKnol zo'n 1500,- euro per dag verdiend, dan kunnen we ook berekenen wat hij per maand en per jaar verdiend. 1500,- euro keer 30 (dagen) is 45.000 euro per maand. Dat is 45.000 euro keer 12 (maanden), dus 540.000 per jaar. Dat is ruim een half miljoen euro per jaar.
Geselecteerde YouTube-kanalen kunnen tussen 100 en 10.000 dollar per maand uitbetaald krijgen voor hun Shorts, met extra bonussen op basis van de kijkcijfers.
Een gemiddeld grote Nederlandse YouTuber van zo'n 100.000 abo's en een miljoen views per maand, krijgt dan 1000 euro per maand uitbetaald.
Bent u een vlogger (video-uploader) en maakt u reclame in uw video's op YouTube, Instagram of TikTok?En heeft u meer dan 500.000 volgers (u bent een influencer)?Dan moet u zich registreren. Doe hiervoor eerst de registratiecheck bij het CvdM .
Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post) Mega-influencer: 1 miljoen + volgers (10.000 tot 1 miljoen + euro per post)
Shorts is de plek om korte video's (tot 60 seconden) op te nemen, te delen en te bingewatchen op YouTube.
Ze heet Mastanamma, komt uit India en werd 107 jaar.