Hoeveel fouten mag je hebben? Het onderdeel gevaarherkenning bestaat uit 25 vragen, hiervan moet je 13 of meer vragen goed beantwoorden. Het onderdeel kennis bestaat uit 12 vragen, hiervan moet je 10 of meer vragen goed beantwoorden.
De kandidaat mag dus maximum 9 lichte fouten of maximum 1 zware én 4 lichte fouten maken.
Hoeveel fouten mag je hebben? Het theorie-examen voor de motor bestaat uit 50 vragen en 2 testvragen, hiervan moet je 44 of meer vragen goed beantwoorden.
Steeds meer cursisten hebben moeite met het theorie-examen. In 2002 lag het slagingspercentage op 56 procent, nu is het al jaren net iets boven de 40 procent, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).
Het is geen fabeltje, een banaan eten helpt echt. In banaan zitten stoffen die bevorderlijk zijn voor je alertheid, concentratie en motivatie. Bananen zijn goedkoop en zonder risico's dus baat het niet dan schaadt het ook niet! Er is onderzocht dat je het beste 2 uur van te voren een / twee bananen kan eten.
Nee, maar je moet je wel goed voorbereiden. Als je net je autorijbewijs hebt gehaald, heb je het niet gemakkelijk in het verkeer. Een goede basis is dus belangrijk.
Er zijn 5 zware “foutpunten” vragen en 45 lichte “foutpunten” vragen. Bij zware fouten worden er 5 punten afgetrokken en bij een lichte fout is dat 1 punt. Onder zware fouten vallen vragen van de derde of vierde graad van de wegcode en snelheidsovertredingen.
Het onderdeel gevaarherkenning bestaat uit 25 vragen, hiervan moet je 13 of meer vragen goed beantwoorden. Het onderdeel kennis bestaat uit 12 vragen, hiervan moet je 10 of meer vragen goed beantwoorden. Het onderdeel inzicht bestaat uit 28 vragen, hiervan moet je 25 of meer vragen goed beantwoorden.
Als je wil, kan je dus zo vaak als je wil het examen afleggen.
De kosten voor een rijexamen bij het CBR zijn € 122,50 in 2022. Het geld voor het examen maakt je rijschool voor jou over aan het CBR. Daarnaast betaal je aan je rijschool een bedrag voor administratiekosten, het gebruik van de lesauto en de aanwezigheid van de instructeur tijdens het examen.
Het examen duurt in totaal 55 minuten.
Je kans om de eerste keer te slagen voor het praktijkexamen voor je rijbewijs is over geheel Nederland gemeten ongeveer 52 procent.
Te dicht langs geparkeerde auto's, obstakels of fietsers rijden. Niet of onvoldoende voorsorteren. Te ruime of te krappe bochten (soms door nonchalant sturen). Te veel links blijven rijden bij tegenliggers op smalle wegen.
Vervelend dat je gezakt bent voor je theorie-examen. Je kan een herexamen reserveren nadat de uitslag van het vorige examen is verwerkt. Dat gebeurt binnen 24 uur na je examen. Zodra je het uitslagformulier per e-mail hebt ontvangen, kan je reserveren via Mijn CBR of via je opleider.
"Drie of vier keer doen over je theorie-examen is best normaal tegenwoordig.
De examinator let onder andere op: Beheersing van de auto. Kijkgedrag. Of je goed voorrang verleent.
Prijs voor 20 uren rijles = € 1300. Je leert rijden met je eigen begeleider. Wens je eerst enkele lessen te volgen om met een goede basis te beginnen oefenen, dat kan!
Als je geen dag meer kunt kiezen, probeer dan wel om een goed tijdstip af te spreken. De slechtste tijd is 08:00 uur 's morgens. Dan slaagt slechts 45,6 procent van de kandidaten. De beste tijd is vlak daarna om 08:55 uur en 09:50 uur, het slagingspercentage is dan hoger dan 52 procent.
Het beste antwoord
Als je goed kunt leren dan is de theorie veel makkelijker (en in een paar dagen in je hoofd te krijgen) dan de praktijk. Zoals hierboven ook beschreven is, moet je in de praktijk rekening houden met onverwachte situaties waar je voor die tijd geen rekening mee kunt houden.
In alle leeftijdsgroepen is het autorijbewijsbezit hoger bij mannen dan bij vrouwen. Van de Nederlandse mannen van 17 jaar of ouder heeft 85 procent een autorijbewijs, van de vrouwen 75 procent.
Gemiddeld genomen zit je goed als je ongeveer 2 maanden voor het theorie-examen start met leren en te oefenen. Kies een moment uit dat je niet moe bent en je gedachten er goed bij kan houden. Belangrijk hierbij is dat je niet teveel in 1 keer wilt leren.