In je auto moet je minstens 1 fluovestje hebben voor de bestuurder, maar het is sterk aangeraden om voor alle passagiers een fluovestje bij te hebben. Een fluovestje dien je te dragen bij pech of een ongeval.
Fluohesje. Er moet minstens één fluohesje aanwezig zijn voor de bestuurder. Dat moet je dragen als je pech of een ongeval hebt op een autoweg of snelweg. Leg het vestje binnen handbereik, want je bent verplicht het te dragen vanaf het moment dat je de wagen verlaat.
Veiligheidsvest. In de meeste Europese landen ben je verplicht om op z'n minst één veiligheidsvest in de auto te hebben. En dan vaak ook nog binnen handbereik. Daarom maakt ŠKODA er een gewoonte van om het reflectievest vlakbij de bestuurder op te bergen, zoals onder de stoel, onder de vloermat of in het deurvak.
Strikt gezien moet er maar één vestje in je auto liggen. Het is dus niet nodig om voor elke (mogelijke) passagier in je auto een vestje te voorzien. Toch doe je dat maar beter wel.
In de auto is in Frankrijk een fluovestje, een verbanddoos en een gevarendriehoek verplicht.
Net als in België, moet er in de wagen op Franse wegen een gevarendriehoek en per inzittende minstens één CE-fluohesje aanwezig zijn.
Volgens de Nederlandse wet is het rijbewijs en kentekenbewijs verplicht in de auto. De politie mag er altijd om vragen en neemt geen genoegen met een kopietje. Als je deze documenten niet bij je hebt, riskeer je een flinke boete of zelfs een gevangenisstraf.
In principe is het in Nederland niet verplicht om een goedgekeurd reflecterend en fluorescerend geel veiligheidshesje (veiligheidsvest/veiligheidsjas) in je auto te hebben liggen. Wel is het zéér verstandig om voor iedere potentiële inzittende van jouw auto een dergelijk reflectievestje bij je te hebben.
Als u met uw auto of ander voertuig gaat rijden, moet u uw papieren kentekenbewijs of kentekencard bij u hebben. De politie kan er om vragen.
Reservebril - Het meenemen van een reservebril in Nederland is niet verplicht, maar de ANWB adviseert bestuurders met een rijbewijs waarin staat dat ze een bril of contactlenzen dragen (beperking code 01), een reservebril mee te nemen.
Ook wel bekend als lifehammer. Een hamer die eigenlijk niet mag ontbreken in je auto ondanks het niet verplicht is. Een noodhamer kan het verschil maken tussen leven en dood en heeft dit in de praktijk al vaak bewezen.
Vanaf 1 juli is het namelijk verplicht om naast een veiligheidshesje en een gevarendriehoek ook een alcoholtest in de auto te hebben. Die zijn te koop bij tankstations, de ANWB en zelfs supermarkten. Met de blaaspijpjes kunnen automobilisten zelf controleren of ze meer alcohol hebben gedronken dan toegestaan.
Als je pech hebt op een autosnelweg of autoweg moet je als bestuurder een fluohesje met reflecterende stroken dragen, zodra je je voertuig verlaat op plaatsen waar je niet mag stoppen of parkeren (bv. op de pechstrook).
In Nederland en omringende landen is een reserveband niet verplicht, maar er zijn wel landen waar het binnen bepaalde periodes verplicht is om een reserveband bij te hebben. Deze verplichting geldt bijvoorbeeld in Slowakije, Servië, Turkije, Spanje en Turkije.
In de meeste landen is geel verplicht en in sommige wordt oranje geaccepteerd. Om voor safe te gaan, kunt u dus het beste kiezen voor een geel hesje.
Nee, dat is niet verplicht. Het mag wel, maar er wordt aangeraden om niet meer dan 10 liter brandstof mee te nemen.
De hesjes die je in de auto bij je hebt, moeten voldoen aan de EN471-norm. Dit houdt in dat het moet gaan om fluorescerende hesjes in de kleur geel, oranje of rood en dat de hesjes voorzien moeten zijn van retro-reflecterende banen. Bij een ongeval of bij pech dien je een veiligheidshesje te dragen.
Het is verplicht om een gevarendriehoek om in de auto te hebben. Een veiligheidshesje is verplicht om in de auto mee te nemen. Het is verstandig om het veiligheidshesje binnen handbereik te bewaren en het hesje te dragen bij pech of een ongeval.
Met een lifehammer kun je autoruiten snel kapot maken en de auto verlaten. Hoeveel lifehammers moet ik in de auto hebben? Idealiter 3 stuks. Een aan de bestuurderszijde, een aan de bijrijderszijde en een bij de achterbank.
Een dashboardkastje, ook wel handschoenenvakje of handenschoenenkastje genoemd, zit al sinds jaar en dag in de auto. In de 18e eeuw werd dit opbergvakje nog echt gebruikt om handschoenen te bewaren. De meeste auto's hadden toen nog geen dak, dus je had wel iets nodig om je handen warm te houden.
Sinds 1 juli 2020 is er sprake van een 'witte kaart'. De Council of Bureaux heeft besloten dat de nationale bureaus van autoverzekeraars mogen toestaan dat deze nu wit is. In Nederland is wit nu ook de aangewezen kleur. De groene kaarten die werden afgedrukt vóór 1 juli 2020 blijven geldig tot de vervaldag.
Veiligheidshesjes Frankrijk
Sinds 2008 is het in Frankrijk verplicht om een reflecterend geel veiligheidshesje in de auto te hebben. De bestuurder maar ook de inzittenden van de auto moeten een hesje dragen zodra zij bij pech of een ongeval buiten de auto zijn.
Alcoholtester: niet verplicht
Sinds mei 2020 is het in Frankrijk niet meer verplicht om een alcoholtest in de auto te hebben. Wel is het nog steeds aan te raden om een alcoholtest bij je te hebben.
De maximumsnelheden in Frankrijk verschillen nogal onder verschillende weersomstandigheden. Zo mag je op de autosnelweg 130 km/u bij droog weer, 110 km/u bij regen. 5. Op wegen buiten de bebouwde kom met middenberm rijd je 110 km/u bij droog weer, 100 km/u bij regen.