Eerste gebruik. Op 7 februari 1901 werd de Gouden Koets voor het eerst gebruikt bij het huwelijk van Koningin Wilhelmina en Prins Hendrik.
Etymologie en geschiedenis
Met name in Italië werd de koets populair en de Italianen decoreerden hun koetsen (die ze 'carrozza' noemden) uitbundig. In Nederland doet de karos, zoals wij het rijtuig noemde, zijn intrede in de 17e eeuw.
De Glazen Koets werd in 1826 voor Koning Willem I gebouwd door P. Simons uit Brussel. De koets heeft een eenvoudig gevormde donkerblauwe kast, die is afgezet met een brede vergulde lijst van laurierbladeren en eikenbladeren. Het rijtuig heeft zeven ramen met geslepen glas.
De Gouden Koets is al omstreden, vooral vanwege het zijpaneel Hulde der koloniën. Vanwege de discussie besloot koning Willem-Alexander in januari dit jaar de Gouden Koets ook na de restauratie van het rijtuig voorlopig niet meer te gebruiken.
Circa 1450. Vijftiende-eeuwse rijtuigbouwers uit de Hongaarse stad Kocs hingen de carrosserie op aan leren riemen. Dat maakte de kar definitief tot een koets. Zo werd het voertuig – tot dan toe slechts een rudimentair vervoersmiddel – inzetbaar als luxe-voertuig voor staatshoofden.
Het kosten van het groot onderhoud aan de Gouden Koets worden geschat op zo'n 1,2 miljoen euro. Het rijtuig dat op Prinsjesdag wordt gebruikt om het staatshoofd naar de Ridderzaal te rijden, is mogelijk zeven jaar uit de roulatie.
De Gouden Koets is bestemd om door acht paarden te worden getrokken, vandaar de bijzondere hoogte van de bok.
De Gouden Koets is een geschenk van de bevolking van Amsterdam aan koningin Wilhelmina. Het geld voor de koets werd ingezameld door de Vereeniging van het Amsterdamsche Volk tot het Aanbieden van een Huldeblijk aan H.M. Koningin Wilhelmina.
De Gouden Koets is ook geen eigendom van de Koning, maar is ondergebracht in de Stichting Kroongoederen. Ook andere zaken die behoren bij het Koninklijk ceremonieel, zoals de Koninklijke Kroon, zijn ondergebracht in een stichting. De Gouden Koets staat ten dienste van de Koning.
De koets is gebruikt voor de kroning van elke Britse koning(in) sinds George IV (1821). Ook bij de kroning van Elizabeth II in 1953, bij haar zilveren jubileum (1977) en haar gouden jubileum (2002) werd de Gouden Koets ingezet. De koets weegt vier ton, is 7,3 meter lang en 3,7 meter hoog.
Op vrijdag 18 juni 2021 opende de tentoonstelling De Gouden Koets. Na een restauratie van ruim vijf jaar was hij voor het eerst weer te zien voor het publiek.
DEN HAAG (PDC) - Het Koninklijk Huis zal de Gouden Koets voorlopig niet meer gebruiken voor officiële gelegenheden, zoals op Prinsjesdag. Dat heeft koning Willem-Alexander vandaag in een videoboodschap bekendgemaakt. De koning verwees in zijn boodschap naar het slavernijverleden.
De samenstelling van het goud is in een uitgebreid onderzoek vergeleken met monsters uit Suriname en Zuid-Afrika. Een mysterie is opgelost: het goud blijkt afkomstig uit Suriname. Van 18 juni 2021 tot en met 27 februari 2022 was de Gouden Koets na een restauratie van ruim vijf jaar te zien in het Amsterdam Museum.
als trefwoord met bijbehorende synoniemen: koets (zn) : karos, landauer, rijtuig.
Gouden Koets bezichtigen
Van 18 juni 2021 tot en met 27 februari 2022 was de gerestaureerde Gouden Koets tentoongesteld in het Amsterdam Museum. Deze tentoonstelling ging over onder andere de geschiedenis, het ambacht en de symboliek rond de Gouden Koets.
Wat niet veel mensen weten is dat de Gouden Koets een geschenk van de Amsterdammers was. De ontvanger was Nederlands eerste vrouwelijke monarch: koningin Wilhelmina die op 31 augustus 1898 haar achttiende verjaardag vierde en kort daarna in de hoofdstad werd ingehuldigd.
De kosten van de restauratie van de Gouden Koets bedroegen eveneens 1,2 miljoen euro. Net als bij de restauratie van de Glazen Koets zijn deze kosten opgevangen binnen Begroting I de Koning en zijn niet extra ten laste van de belastingbetaler gekomen.
De Afdeling Koets- en Rijstal van het Koninklijk Staldepartement omvat ongeveer dertig paarden en ruim zeventig rijtuigen. Het grootste deel van de Koninklijke rijtuigen staat opgesteld en kan bekeken worden in Nationaal Museum Paleis Het Loo in Apeldoorn.
Het Koninklijk Staldepartement zorgt voor het vervoer van de leden van het Koninklijk Huis, hun gasten en de hofhouding. Het departement werd in 1815 door Koning Willem I opgericht. In 1878 werd het huidige onderkomen aan de Hogewal in Den Haag in gebruik genomen. Het ligt op het terrein van Paleis Noordeinde.
Een rouwkoets huren kost gemiddeld 900 euro.
Met daarbij: Een voorloper. koetsiers. paarden.
De prijzen voor een trouwkoets variëren erg per model koets. Het transport is hierin ook erg kostbaar. Wij zijn vaak 1 tot 1.5 dag bezig met een ritje van soms maar 1 of 2 uur. De tarieven voor een trouwkoets starten vanaf 500 euro en kunnen oplopen tot 1250 euro, exclusief de bijkomende transportkosten.
Vaste bewoners van de stallen
Tegenwoordig staan er gemiddeld 32 paarden op stal; 8 rijpaarden en 24 koetspaarden. De rijpaarden worden met name bereden door leden van het Koninklijk Huis en de adjudanten van de koning. Er zijn twee soorten koetspaarden.
Koningin Wilhelmina kreeg de Gouden Koets bij haar inhuldiging in 1898 cadeau van de Amsterdammers. Ze nam het rijtuig in 1901 pas in gebruik bij haar huwelijk. Sindsdien deed de koets dienst bij huwelijken en doopfeesten van de Oranjes en sinds 1903 op Prinsjesdag.
Vanaf 2016 ging de Gouden Koets in restauratie en is de Glazen Koets ingezet op Prinsjesdag. In 2020 en 2021 ging de rijtoer van de Koning niet door. Dit kwam door maatregelen tegen het coronavirus. Sinds juni 2020 is de gerestaureerde Gouden Koets te zien in het Amsterdam Museum.