Elke auto heeft vier hoofdfilters: het interieurfilter, oliefilter, brandstoffilter en luchtfilter. De functie van al deze filters is om stromingen mogelijk te maken en onzuiverheden op te vangen: de stof en verontreinigingen in de lucht, de onzuiverheden in de brandstof of het vuil in de motorolie.
Algemeen wordt aanbevolen een luchtfilter om de 20.000 km te vervangen. Rij je veel in stoffige gebieden, dan is het raadzaam een kortere interval aan te houden.
Een nieuw luchtfilter kost tussen de tien en twintig euro, afhankelijk van het voertuig en de fabrikant. De vervanging door de specialist kost doorgaans niet meer dan 50 euro. Overigens: probeer het luchtfilter niet schoon te maken door erop te tikken of met perslucht.
Een andere veelgebruikte naam voor het interieurfilter is pollenfilter. Ieder uur stroomt er ongeveer 300 m3 lucht door het filter. Het is daarom belangrijk dat het interieurfilter niet verstopt raakt. Door een vervuilde of verstopte luchtfilter wordt de lucht dus niet meer goed gezuiverd.
Motorschade: Als een filter met lage efficiëntie niet op tijd wordt vervangen, creëert dat een sneeuwbaleffect: deeltjes komen de motor binnen en beschadigen deze en kleine stukjes komen los van de motoronderdelen en de hoeveelheid stof in de motor verhoogt. Uiteindelijk zal de motor uitvallen of stuk gaan.
Een gemiddelde (nieuwe) set bougies moet ongeveer 50.000 kilometer mee gaan. Bougies van edelmetaal gaan vaak ook nog wel 75.000 kilometer mee. Het is verstandig om bougies te vervangen na 50.000 tot 60.000 kilometer.
Haal de luchtfilter uit elkaar zodat alleen de daadwerkelijke filter (het “sponsje”) overblijft. Leg deze in het bakje en giet er wasbenzine overheen, zodat de filter helemaal ondergedompeld is. Wasbenzine haalt alle vet-, olie- en vuildeeltjes effectief uit de filter. Haal na een minuut de filter uit de wasbenzine.
De grote beurt van een auto staat voor groter onderhoud. Hierbij worden de motorolie en de oliefilter vervangen, maar ook de interieurfilter en – bij een benzinemotor - de bougies. Eventueel worden ook koelvloeistof en remvloeistof ververst. De overige vloeistoffen worden zo nodig op peil gebracht.
Wij adviseren u om de luchtfilters van uw airconditioning 4 keer per jaar te controleren en (indien nodig) schoon te maken. Het filter wordt bij het onderhoud aan uw airconditioning ook altijd gecontroleerd en gereinigd door de monteur.
Waar in de auto zit het interieurfilter? Het interieurfilter bevindt zich meestal in de buurt van het dashboard en wordt ofwel in de motorruimte geïnstalleerd of deze kan bereikt worden via het dashboardkastje.
Het is aan te bevelen om het interieurfilter regelmatig te vervangen. Meestal is dit om de circa 20.000 kilometer of om het jaar. Naarmate het interieurfilter meer kilometers of langere tijd gebruikt is, zal het namelijk steeds meer vervuild raken.
De primaire functie van het luchtfilter is het zuiveren van de aangezogen lucht voordat deze binnenstroomt in de motor. Ongewenste stoffen blijven hierbij achter in het filter, waardoor deze niet in de motor terecht komen. Deze ongewenste stoffen kunnen bestaan uit pollen, bacteriën en kleine stofdeeltjes.
Elke diesel- en benzineauto is voorzien van een brandstoffilter.
Een kleine beurt kost gemiddeld tussen de €100,- en €150,-. Wat een kleine beurt voor je auto uiteindelijk in totaal kost kan nog wel oplopen. Het heeft alles te maken met de onderdelen die uiteindelijk teveel slijtage hebben en vervangen moeten worden.
Kosten bougies vervangen
Het laten vervangen zal bij een garage vaak tussen de € 100 en € 200 kosten. Hoeveel dit daadwerkelijk kost is afhankelijk van het type auto dat u heeft en het type bougie. Het zelf vervangen is echter een stuk voordeliger, u hoeft namelijk niet de montage uren te betalen.
Het actieve-koolstoffilter hoort bij het brandstofverdampingsregelsysteem. Het filter bevindt zich in de ontluchtingsleiding van de brandstoftank. Bij afgezette motor vangt dit filter de 'lichte' brandstofdelen op. Bij draaiende motor raakt de brandstoftank geleidelijk leeg.
De stank van de airco wordt veroorzaakt door bacteriegroei op het raster van de verdamper. De airco haalt vocht uit de lucht en daarna loopt het vocht langs de verdamper via de afwatering naar buiten. Het vocht en de temperatuurverschillen zorgen ervoor dat de verdamper een kweekbak wordt van bacteriën.
Airco bijvullen kosten
U bent gemiddeld tussen € 100,- en € 200,- kwijt aan kosten voor het bijvullen van uw auto airco. Vaak kunt u het bijvullen van uw airco ook combineren met een airco onderhoudsbeurt. Hier wordt uw airco helemaal nagekeken, gereinigd en onderhouden. Ook wordt het koudemiddel bijgevuld.
Een kleine beurt is vaak uitsluitend het verversen van de olie en het vervangen van het oliefilter. Waarom uitsluitend deze twee? Omdat deze daadwerkelijk het meest werken, zorgen voor de smering en koeling in de auto, en daardoor vrij veel te verduren krijgen.
De gemiddelde kosten liggen tussen de €200,- en de €400,-. Dit zijn de kosten die de garages rekenen voor de grote onderhoudsbeurt. Het is vaak een vast bedrag. Let wel op dat je dit bedrag moet betalen als er niets mis is met jouw auto.
De kleine beurt dient doorgaans elke 15.000 kilometer of na elk jaar te gebeuren, dit is een Stelregel er zijn uitzonderingen mogelijk, een grote beurt dient doorgaans elke 30.000 kilometer of 2 jaar te gebeuren ook dit is een stelregel die u in grote lijnen kunt aanhouden.
Om de afsluiting tussen het filter en het filterhuis gegarandeerd lucht en vuildicht te krijgen kun je het beste siliconenkit op de rand van een schoon luchtfilter smeren.
Als u echt in de problemen zit, kunt u gewone motorolie op uw luchtfilter gebruiken. Het is beter dan niets. Als je ouderwets bent, heb je dat waarschijnlijk al vaak gedaan.
Laat het filter daarna minstens 24 tot 48 uur drogen. Controleer goed of het filter droog is voordat je hem terugplaatst, anders gaat je stofzuiger kapot.