De F40 werd gebouwd tussen 1987 en 1992 en is in beperkte oplage verschenen: iets meer dan 1300 exemplaren. En aan zo'n iconische bolide hangt helaas een aardig prijskaartje. Voor een Ferrari F40 occasion moet je minimaal 1,5 miljoen aftikken.
Volgens Kroymans zijn er momenteel 18 F40's in ons land met een Nederlands kenteken. Exemplaren in autoverzamelingen zonder kenteken zijn niet meegenomen in deze cijfers. Met meer dan 1.300 geproduceerde auto's is de Ferrari F40 geen absolute zeldzaamheid.
Er zijn maar ongeveer 1.315 Ferrari's F40 geleverd aan klanten, wereldwijd. F40 occasions zijn dan ook zeer zeldzaam op de markt. Bovendien zijn de afzonderlijke modellen zeer duur. Het is niet ongewoon dat een gebruikte Ferrari F40 in perfecte staat veel meer dan drie miljoen euro kost.
Ferrari bouwde slechts 213 Amerikaanse F40's, en dit zeldzame model uit 1992 is er een van de 60. De 2,9-liter twin-turbo V8 van de supercar heeft een Tubi-stijl aftermarket uitlaat. De vraagprijs van $ 3,5 miljoen benadrukt de torenhoge waarde van Ferrari F40's.
Op een veilig in New York is maandag een Ferrari 250 GTO uit 1962 verkocht voor 51,7 miljoen dollar (48,3 miljoen euro). Dat maakt de wagen de op een na duurste auto die ooit is geveild.
Hier is nog wat meer informatie over de kosten van een Ferrari F40: 1987: De verkoopprijs van de Ferrari F40 bereikte records toen deze oorspronkelijk werd aangeboden voor $ 399.150 .
Pas in 1947 rolde de allereerste Ferrari van de productielijn: de Ferrari 125 S, uitgerust met een V12-motor die de basis zou leggen voor de beroemde motoren die het merk zouden definiëren. Enzo Ferrari's visie was simpel, maar gedurfd: hij wilde de beste, snelste en mooiste auto's ter wereld maken.
Ferrari-hoofdtestrijder Dario Benuzzi vindt dat de auto, ondanks de technologie uit de jaren 70 en 80, zeer relevant en interessant is voor gepassioneerde bestuurders: " Het was een lichte auto met veel vermogen en dat maakt het leuk om te rijden . Natuurlijk was de wegligging ook erg goed. Dus al met al een heel goed pakket!
Bij Sotheby's heeft de F50 nu opnieuw records gebroken. Een exemplaar werd verkocht voor 5.505.000 Dollar. Eerder werd al wel een F50 afgetikt met Bitcoin voor 5.500.000 Dollar.
De oorspronkelijke kleur van Ferrari is, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, geel. Dit heeft alles te maken met de afkomst van Enzo Ferrari. Hij werd in 1898 geboren in Modena, een stad die iets boven Bologna ligt. De kleur die bij deze Noord-Italiaanse stad hoort is geel.
Voor wie een Ferrari kan betalen is het niet zo belangrijk hoe hoog de prijs van de auto is, maar de Portofino is wel de goedkoopste van de Ferrari reeks.
Uiteindelijk zijn er zeker 350 F50's geproduceerd in de Ferrari-fabriek te Maranello – hoewel er geruchten zijn dat er waarschijnlijk meer exemplaren gebouwd zijn op verzoek van enkele zeer vermogende klanten. De allereerste F50 is in eigendom gebleven van Ferrari en nooit te koop aangeboden.
Een duik in het kentekenregister van de RDW geeft het antwoord op die vraag. Er zijn nu 3830 Ferrari's geregistreerd in Nederland. Ongeveer 0,02 procent van de Nederlanders (1 op de 4680) heeft er dus een.
Ferrari 288 GTO EVO (Onno)
De Ferrari 288 GTO Evoluzione is voor hem de lelijkste Ferrari ooit gemaakt. Nu moeten we het de auto vergeven, het is voornamelijk een competitie-auto bedoeld om zo snel mogelijk te zijn. Het is dus wel functioneel lelijk.
Ferrari F40 (1987) - Ferrari.com. De tweede supercar van het in Maranello gevestigde bedrijf. 40 jaar na de eerste Ferrari-straatauto. Een berlinetta met race-DNA, ontworpen door Pininfarina en gebouwd met composietmaterialen.
Een Ferrari 250 GTO uit 1962 is in New York geveild door RM Sotheby's voor 51,7 miljoen dollar. Het is daarmee de op een na duurste auto die ooit via een veiling is verkocht.
812 Superfast. Bij de lancering op de Autosalon van Genève 2017 was de 812 Superfast de krachtigste en snelste Ferrari uit de geschiedenis.
Ook Ferrari's uit het verleden hebben hun waarde over het algemeen vrij goed behouden. Zo kost een flink Ferrari 458 Italia occasion uit 2010 met veel kilometers nog steeds minimaal 150.000 euro. De goedkoopste Ferrari occasion is de Mondial, waarvan exemplaren vanaf circa 40.000 euro van eigenaar wisselen.
Wat is de duurste auto ooit? De duurste auto ooit is de Mercedes-Benz 300 SL Uhlenhaut Coupé en we denken niet dat dat snel zal veranderen. Deze auto werd in 2022 door RM Sotheby's geveild voor 142 miljoen dollar. Er zijn twee prototypes van gebouwd, en het andere exemplaar is eigendom van Mercedes zelf.
Begrijpelijkerwijs wilden veel meer dan 400 klanten een F40, dus nadat die zelfopgelegde productielimiet was bereikt, bleef Ferrari gewoon eenheden bouwen. Uiteindelijk werden er 1.315 F40's gemaakt, waarvan er 213 de Verenigde Staten bereikten. Een van de 1.315 gebouwde exemplaren van de F40.
Iedereen kan een Ferrari kopen, het zijn de auto's met beperkte productie die je niet kunt kopen.