Interactie zorgt voor betere leerresultatenPositieve interactie stimuleert leren en zorgt voor een veilig klimaat in de groep en in de school. Het zorgt voor een toename van sociale vaardigheden van leerlingen, voor meer motivatie, een grotere betrokkenheid en voor betere schoolresultaten.
Betrokkenheid vergroot allereerst de acceptatie van jouw boodschap. Men werkt als het ware zelf mee aan de training en wat mensen zelf bedenken, geloven ze meestal ook. In de tweede plaats vergroot interactie en betrokkenheid ook het leerrendement van de training.
Uit onderzoek blijkt steeds weer dat interactieve methoden correleren met positieve leerresultaten van studenten, zoals een hogere mate van aandacht, interesse in de leerstof en tevredenheid (Bligh, 2000; Burrowes, 2003; Sivan et al., 2000). Interactieve klaslokalen presteren ook beter op het gebied van leerprestaties van studenten.
Interactie is van groot belang voor de ontwikkeling van relaties en het opbouwen van vertrouwen. Door middel van interactie leren mensen elkaar kennen en kunnen ze hun ideeën en gedachten delen. Interactie kan ook helpen bij het oplossen van ruzie en conflicten en het vinden van oplossingen voor problemen.
Interactief leren helpt het onderwijsproces meer samenwerkend te maken en geeft kinderen meer kansen om op zinvolle manieren met elkaar om te gaan . Na verloop van tijd helpt dit hen om beter toegerust te zijn voor de vele uitdagingen waarmee ze later in hun leven te maken krijgen.
Uit het onderzoek blijkt dat direct samenwerken in de klas een positieve invloed heeft op het interprofessioneel samenwerken zelf, het welbevinden van leerlingen, en de pedagogische vaardigheden van leerkrachten. Direct samenwerken in de klas werkt beter dan alleen samen praten, wat meestal buiten de klas gebeurt.
Het belang van goede interactie. Goede interactie tussen de pedagogisch professional en een kind verbetert het welbevinden en de ontwikkeling van het kind. Dit geldt voor alle kinderen en met name voor de jongste. Dit omdat zij zelf nog weinig regie kunnen voeren op hun eigen gedrag, activiteiten en sociale contacten.
Educatieve interactie kan worden geïnterpreteerd als een relatie-activiteit van verschillende educatieve elementen, docenten, administratief personeel en studenten . Het punt van interactie is in het algemeen een wederkerige relatie tussen individuen die in de gemeenschap voorkomen.
Interactief leren is een moderne benadering van onderwijs die zich richt op de actieve deelname van de student aan het leerproces .
Volgens Frans zijn onderlinge interacties van groot belang. 'Deze interacties bieden allerlei kansen die zich minder of helemaal niet voordoen als een volwassene zich aansluit,' vertelt hij. 'Kinderen worden namelijk verplicht om zelf regels af te spreken, conflicten op te lossen, te onderhandelen.
Interactieve methoden zijn gebaseerd op de principes van interactie, studentenactiviteit, vertrouwen op . groepservaring en verplichte feedback . Er wordt een omgeving van educatieve communicatie gecreëerd, die wordt gekenmerkt door openheid, interactie van deelnemers, gelijkheid van hun.
Ontwikkeling van empathie en respect: Samenwerken stimuleert de ontwikkeling van empathie en respect voor anderen. Door samen te werken leren kinderen elkaars verschillende standpunten te respecteren, wat essentieel is voor een gezonde sociale ontwikkeling.
Interactief betekent letterlijk 'in beide richtingen verlopend'. Een communicatieproces verloopt interactief wanneer de verzender tijdens de communicatie ook ontvanger wordt en omgekeerd. Interactief wil zeggen dat je invloed hebt op het resultaat, er vindt constant een wisselwerking plaats.
Door bewust te zijn van de verschillende vormen van interactie, kunnen we onze communicatie verbeteren, relaties verdiepen en nieuwe mogelijkheden verkennen voor menselijke verbinding.
Sociale interactie speelt een belangrijke rol bij het leren. Interactie met andere mensen is bewezen effectief te zijn in het helpen van de leerling om zijn gedachten te ordenen, te reflecteren op zijn begrip en hiaten in zijn redenering te vinden .
Bij interactief leren heeft de leerling een actieve rol. De leerlingen hebben stilgezeten voor de uitleg en gaan hierna actief met het geleerde lesmateriaal aan de slag. Uitproberen, ontdekken en oefenen.
Positieve interactie stimuleert leren en zorgt voor een veilig klimaat in de groep en in de school. Het zorgt voor een toename van sociale vaardigheden van leerlingen, voor meer motivatie, een grotere betrokkenheid en voor betere schoolresultaten.
Goede interacties bevorderen het gevoel van veiligheid en erbij horen bij kinderen en vormen een sterk wortelstelsel dat de vroege cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling versterkt .
Samenwerking tussen docenten biedt collega-docenten de mogelijkheid om elkaar te ontmoeten, inzichten te delen, samenhangende plannen te maken en effectief samen te werken . Enkele van de primaire doelen van samenwerking zijn: Onderwijspraktijken identificeren die leerlingen van alle niveaus consistent helpen in alle klassen en vakgebieden.
Samenwerkend leren laat niet alleen resultaten zien in de sociale ontwikkeling van kinderen, maar heeft als voornaamste doel om de cognitieve ontwikkeling te stimuleren. Alle kinderen zijn namelijk actief bezig met de leerstof, leerlingen praten met elkaar en passen taal direct toe.
Goed samenwerken is van doorslaggevend belang voor het behalen van de gewenste resultaten bij werk waar meerdere personen bij betrokken zijn. Als werknemers het werk goed op elkaar afstemmen, elkaar ondersteunen en werk van elkaar overnemen, neemt de werkdruk vaak fors af.