Een vliegreis belast het milieu maar liefst 8 tot 12 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
De kans op een dodelijk ongeluk per reiziger-kilometer was 1 × 10−8. Voor die reis is dus de kans 1 × 10−5 of 1 op 100.000. En dat is dus veel gevaarlijker dan vliegen. Hoe groter de afstand hoe gevaarlijker relatief autorijden wordt.
Het aantal sterfgevallen door vliegreizen is bijna nul .
In 2022 was het sterftecijfer voor mensen die per vliegtuig reisden 0,003 doden per 100 miljoen afgelegde mijl. Het sterftecijfer voor mensen in personenauto's en vrachtwagens op Amerikaanse snelwegen was 0,57 per 100 miljoen mijl.
Met een vlucht naar Nice (Zuid-Frankrijk) stoot je 7,5 keer zoveel broeikasgassen uit als met de trein en ruim 6 keer zoveel als met de bus.Maar ook 2 keer zoveel als met de auto. (Als je met z'n vieren in diezelfde auto stapt, is de uitstoot per persoon ongeveer een kwart van die met het vliegtuig.)
Terwijl één gallon benzine 19,37 pond koolstofdioxide produceert, produceert één gallon kerosine 21,50 pond. Vliegen is meteen iets erger dan autorijden .
De dichtheid van auto's op de weg vergroot de kans op ongelukken. Daarentegen is de lucht minder druk, waardoor de kans op botsingen in de lucht afneemt. Vliegtuigen zijn wonderen van moderne techniek, ontworpen met de veiligheid van passagiers als topprioriteit.
Vliegangst komt frequent voor, terwijl het risico om te sterven in een vliegongeval 1 op 100.000 vlieguren bedraagt. Het risico om te sterven in een auto-ongeval daarentegen is 1 op 6.700 auto's.
Tijdens het vliegen worden broeikasgassen uitgestoten, wat bijdraagt aan de opwarming van de aarde. Daarnaast veroorzaakt vliegverkeer lucht- en geluidsvervuiling, met schadelijke stoffen zoals fijnstof en stikstof die onze lucht en natuur aantasten. En geluidsoverlast voor mensen die in de buurt van luchthavens wonen.
De typische privéjet verbruikt ongeveer 5.000 gallons brandstof per uur.Dat is het equivalent van ongeveer 400 personenauto's . De gemiddelde commerciële jet verbruikt ongeveer de helft daarvan. Als je bedenkt dat de meeste privéjets slechts met een handvol passagiers vliegen, is het makkelijk te zien hoe ze zo'n grote CO2-voetafdruk kunnen hebben.
Het wegverkeer is verantwoordelijk voor bijna de totale uitstoot. Hierbij wordt geen rekening gehouden met transport via de lucht of over zee, vaak internationaal. Auto's en vrachtwagens zijn de grootste boosdoeners wat betreft luchtvervuiling in ons land en hun aantal op onze wegen blijft toenemen.
De CO2-voetafdruk van zo'n groot cruiseschip is aanzienlijk. Iemand die een cruise van vijf dagen maakt op een cruiseschip, zelfs het meest efficiënte, is verantwoordelijk voor het genereren van ongeveer 500 kg CO2. Dit is ongeveer twee keer de totale uitstoot van broeikasgassen van een vliegtuigvlucht .
Door de wisselende luchtdruk, kan net als bij oorpijn en buikpijn, het lichaam moeite hebben met deze luchtdrukverschillen. Deze hoofdpijn kan als een hele heftige hoofdpijn worden ervaren. Daarnaast kun je ook sluimerende hoofdpijn krijgen door de droge lucht.
Vliegen is een van de activiteiten die het meest CO2-uitstoot veroorzaken, maar het is slechts verantwoordelijk voor 2,5% van de wereldwijde CO2-uitstoot .
Vliegen is schadelijk, dat is inmiddels algemeen bekend, maar met cruisen is het nog slechter gesteld. Eijgelaar: 'Een gemiddelde vliegvakantie levert een CO2-uitstoot per passagier op van 1.100 kilogram, tegen 2.200 kilo voor een gemiddelde cruisevakantie. Cruisen is dubbel zo vervuilend als vliegen.
Vliegen. Een vliegreis belast het milieu tot 15 keer zo veel als een reis per bus of trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (tot 700 kilometer), omdat de meeste kerosine wordt verbruikt tijdens het opstijgen en landen.
Na zo'n 10 tot 15 seconden gaat het toestel 100 km/u. Toch duurt het gehele proces van het opstijgen nog zo'n 15 minuten. Om op te stijgen is er opwaartse stuwing nodig, de snelheid die hiervoor nodig is wordt voor de vlucht berekend.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 8 tot 12 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Vliegen is de meest koolstofintensieve vorm van transport, waarbij korteafstandsvluchten de grootste klimaatveroorzaker zijn. Het is belangrijk om op te merken dat de emissies variëren voor verschillende reistypen - korteafstandsvluchten stoten 246 g/km CO₂ uit, vergeleken met 147 voor langeafstandsvluchten.
Helaas genereren veerboten hoge emissies – zelfs hoger per passagierskilometer dan vluchten. Vrijwel alle passagiersveerboten varen op fossiele brandstoffen. Een belangrijke factor voor hun emissies is de snelheid van de veerboot. Een snelle veerboot genereert veel hogere emissies dan een normale veerboot.
Als we rekenen op CO2-uitstoot van vliegtuigbrandstof van 3,15 gram per 1 gram brandstof, betekent dit dat we uitkomen op een getal van 115 gm per passagiers-km. Aangezien deze vliegtuigen met ongeveer 780 km per uur vliegen, kunnen we een getal van 90 kg CO2 per uur concluderen.
99,9 procent van de uitstoot hoeft zij niet te rapporteren. Er kan daardoor alleen een schatting van de uitstoot worden gemaakt. Het RIVM schatte dat luchtvaart van en naar Schiphol in 2020 ruim 20.000 kilo formaldehyde en ruim 2.900 kilo benzeen uitstootte. Deze stoffen zijn vervuilend én kunnen kankerverwekkend zijn.
De energievoorziening was verantwoordelijk voor 27,4% van de broeikasgasemissies in de EU in 2022, terwijl het binnenlands vervoer 23,8% voor zijn rekening nam. Broeikasgasemissies van de industrie waren verantwoordelijk voor 20,3% van de emissies, woon- en commerciële activiteiten voor 11,9% en landbouw voor 10,8%.
Het is dankzij deze geavanceerde technologie dat treinen het veiligste vervoermiddel ter wereld zijn. Vervoer per spoor zal in de toekomst nog sneller, nog lager, nog comfortabeler en nog geruislozer gaan.
Vergeleken met alle andere vervoerswijzen op basis van het aantal doden per kilometer is luchtvervoer het veiligste - zes keer veiliger dan reizen met de auto en twee keer zo veilig als reizen met de trein.