Nederlanders hebben in 2021 weer meer aangifte gedaan bij de politie omdat hun e-bike is gestolen. De Nationale Politie registreerde vorig jaar 22.593 aangiftes van een gestolen e-bike. Dat is een kwart meer dan in 2020 en driekwart meer dan in 2019.
In absolute cijfers worden er inmiddels zo'n 22.593 aangiften per jaar gedaan van een gestolen elektrische fiets. En helaas lijkt de criminaliteit alleen maar toe te nemen. De meeste aangiften hebben betrekking op e-bikediefstal op straat.
Dat lijkt ook logisch aangezien er steeds meer en duurdere e-bikes op de markt komen. En net als vorig jaar is de e-bike het meest gewild. Er zijn schrikbarend meer elektrische fietsen gestolen dan het jaar ervoor. Sterker nog; de e-bike wordt het meest gestolen, gevolgd door de 'gewone' stadsfiets.
In de Integrale Veiligheidsmonitor wordt geen getal gepubliceerd. Wel geeft de monitor cijfers voor het percentage mensen dat slachtoffer is van fietsdiefstal en het percentage per 100 inwoners dat fietsdiefstal ervaart. Dat laatste is hoger, omdat één persoon meer dan één keer per jaar slachtoffer kan zijn.
Fietsfabrikant Sparta brengt vanaf eind januari 10.000 e-bikes op de markt met een gps-zender. Via een app kan de eigenaar zien waar zijn fiets is. Bij diefstal of vermissing meld je dit via de app. Vervolgens wordt de fiets opgespoord en teruggehaald.
Het grootse aantal fietsen wordt jaarlijks gestolen in Amsterdam. Ongeveer 26 inwoners van deze stad komen op een dag in het jaar tot de ontdekking dat hun fiets is gestolen. Jaarlijks worden er in Amsterdam 9.616 fietsen gestolen. Per 1000 inwoners zijn dat 11,9 gestolen fietsen.
Van de meeste gestolen fietsen wordt geen aangifte gedaan. Doe je dat wel én staat je framenummer geregistreerd, dan heb je ongeveer 1 op 20 kans dat je fiets wordt teruggevonden. Maar we willen je niet ontmoedigen, want er zijn ook genoeg succesverhalen.
Bij Sparta betaal je 2,95 euro per maand voor track and trace en allerlei extra functies op je app (Sparta Smart Connectiviteit). En voor nog eens 3 euro per maand is je fiets ook verzekerd bij ENRA.
Track & trace met gps
De simkaart geeft de locatie door aan je smartphone. Vaak is dit gekoppeld aan een app zodat je op je smartphone precies kunt zien waar je fiets is én waar die heen gaat. Zo weet je of iemand je fiets verplaatst of steelt. Bij diefstal kun je vaak in de app direct aangifte doen.
Kies je voor een doorlopende verzekering, dan betaal je je premie maandelijks of jaarlijks. Uit onderzoek blijkt dat de meeste verzekeringen voor een elektrische fiets op jaarbasis tussen de €60,- en €150,- kosten.
Sloten goed bevestigen
Het beste kun je het slot door het voorwiel én het frame halen en dan ergens aan vastmaken. Het voorwiel is er vaak makkelijk af te halen. Fietsendieven vernielen het slot vaak laag bij de grond. Bevestig het slot daarom zo hoog mogelijk.
Sinds enkele maanden kun je bij fietsenmakers ook een GPS laten inbouwen van het Nederlandse bedrijf Tracefy. Die tracker kost 179 euro. Daar komt een abonnement voor connectiviteit bij, dus weten waar je fiets is en andere functies zoals ritinformatie, geofence en bewegingsalarm.
Een groot deel van de gestolen fietsen wordt vrijwel meteen weer doorverkocht. De gestolen fietsen worden aan particulieren doorverkocht als goedkope tweedehands fiets. Of de fiets gaat het criminele cirquit in en wordt door opkopers meegenomen. Deze verkopen de fietsen ook weer door aan anderen.
Bedrijven kunnen via het fietsdiefstalregister controleren of ze gestolen fietsen in- en verkopen. Ook medewerkers van gemeentelijke fietsdepots maken veel gebruik van het fietsdiefstalregister. Zij komen gestolen fietsen tegen als zij (stations)fietsenstallingen opruimen.
Antwoord: Als de fiets na uitbetaling wordt teruggevonden, neem je contact op met het Service Team. De schadevergoeding mag je houden, maar wij zijn eigenaar van de gestolen fiets.
VanMoof-fietsen zijn al sinds 2016 voorzien van slimme anti-diefstal technologie. Denk aan toonaangevende technische hoogstandjes als een ingebouwd alarm, een blokkeersysteem dat op afstand bediend kan worden, en een Diefstal Slot dat al met één schopje tegen het achterwiel een fiets compleet beveiligt.
Ook de dikte en de zwaarte van een slot tellen mee. Hoe gaat een fietsendief te werk? De wat oudere ringsloten en de meeste kabelsloten zijn meestal niet erg dik en dus vrij kwetsbaar. Deze zijn voor een dief relatief eenvoudig open te wrikken of te knippen met een tang.
Deze sticker wordt meestal onder de blanke laklaag aangebracht, zodat verwijdering van een dergelijke sticker duidelijke sporen op het frame achterlaat. De plaats van de sticker kan per merk en type van de fiets verschillen. Doorgaans wordt voor plaatsing van de sticker een zichtbare plaats op de zadelbuis gebruikt.
Voor je elektrische fiets adviseren we twee sloten, waarvan één kettingslot. Hiermee zet je je fiets gemakkelijk vast aan een paal of hek. Alle fietssloten met een ART-2-keurmerk en hoger voldoen voor zowel je e-bike als je gewone fiets.
Een e-bike buiten stallen is een minder goed idee. Niet per se voor de regenval, maar om roestvorming te voorkomen. Als je een fiets niet onder een afdak plaatst, vergroot je de kans dat bepaalde onderdelen gaan roesten. Zet het beste jouw fiets dus in een schuur, tuinhuisje, stalling of onder een afdakje.
Verzekeraars als HEMA en Unigarant geven aan dat de fiets of e-bike voor vergoeding bij diefstal op slot moet staan met een ART-goedgekeurd slot van (minimaal) twee sterren. Een ART-2 fietsslot volstaat dus voor zowel de gewone als de elektrische fiets.