In elke auto met airco zit een hoeveelheid van tussen de 350 en de 800 gram koudemiddel. Het koudemiddel wordt door de compressor (1) in gasvorm naar de condensor (3) gepompt. Hierdoor krijgt het gas een hoge druk (10 – 25 bar). In de condensor wordt het gas, wat onder hoge druk staat, afgekoeld door de ventilator (4).
Er moet minimaal 1,5 bar/25 PSI statische druk in het systeem aanwezig zijn om de compressor te laten werken. Om dat te bepalen moet de statische druk worden afgelezen voordat de motor wordt gestart. Hoge en lage druk moeten bijna gelijk zijn aan beide zijden.
De wet stelt afpersing verplicht bij een druk van meer dan 0,5 bar. Daar komt een koelsysteem royaal boven, dus moet het leidingsysteem worden afgeperst op 1,1 keer de maximale werkdruk. Voor een systeem met R410A of R32 is de maximale werkdruk bijvoorbeeld 42 bar. Dat betekent een afpersdruk van minimaal 46 bar.
AC-compressoren die beschadigd zijn. Dit is de belangrijkste reden waarom uw airco oververhit kan raken. Dit is met name het geval als uw airco alleen wordt ingeschakeld en de auto opwarmt wanneer deze is uitgeschakeld. Dit is het meest voorkomende probleem bij AC-systemen.
Motorschade zal dat niet opleveren want de pomp wordt aangedreven door de multiriem. Schade aan de multiriem kan wel ontstaan en kan een pechsituatie opleveren omdat de dynamo dan ook niet meer wordt aangedreven.
Het is verstandig je airco elk jaar te laten nakijken en om het jaar te laten bijvullen. In de regel is meer onderhoud door de vakman niet vaker nodig dan eens in de 5 jaar. Laat regelmatig de interieur-/pollenfilters vervangen, bijvoorbeeld tijdens het uitvoeren van een grote beurt.
De condensor zorgt ervoor dat de warmte uit het samengeperste gas afgevoerd wordt naar de omgeving waardoor het gas weer vloeibaar wordt. De temperatuur tijdens het condenseren moet dus hoger zijn dan de omgevingstemperatuur. Hierbij blijft de druk, condensatiedruk genoemd, onveranderd hoog.
Volgens de EN378-norm is R410A een A1-koudemiddel: het is niet ontvlambaar en niet giftig. R32 is volgens diezelfde norm een zogeheten A2L-koudemiddel. Dat betekent dat het licht ontvlambaar is en een lage giftigheid heeft.
In de verdamper gaat het koudemiddel over van verzadigde damp (damp-vloeistof) naar volledig gasvormig. De temperatuur van het koudemiddel stijgt van 2-5 °C (vanuit het expansieventiel) Naar 6-8 °C aan de uitgang van de condensor.
“Dus een grotere airco-installatie moet je langer vacumeren. Daarom houden wij een uur per kilo aan. Heb je een installatie waar 500 gram koudemiddel in moet, dan vacumeer je een half uur.” “Dertig minuten voor een wat groter systeem”, horen we ook van Rocartech, en Nissens.
Leeg het aircosysteem en vul het vervolgens met maximaal 12 bar stikstof. Controleer minimaal vijf en maximaal tien minuten of de druk in het systeem gelijk blijft. Een eventuele lekkage kun je herkennen aan een sissend geluid van de stikstof die uit het systeem ontsnapt.
In het aircosysteem van uw auto zit een zogenaamd 'koudemiddel'. Dit middel kan verdampen of langs rubbers in de auto weglekken. Jaarlijks daalt het peil van het koudemiddel tussen de 8 en 10%. Hierdoor ontstaat er drukverlies waardoor de airco in de auto minder goed koelt.
Wat is een verdamper? De aircoverdamper is een onderdeel dat vloeibaar koudemiddel omzet naar gas. Het onderdeel zit diep achter het dashboard verstopt.
De uitstroomtemperatuur moet ergens rond de 10-15 graden onder de buitentemperatuur te realiseren zijn met een minimum van ongeveer 6-8 graden. Uw airco zou dus onder de huidige weersomstandigheden duidelijk merkbaar moeten werken. Wanneer dit in uw geval nauwelijks het geval is duidt dit op een gebrek.
De drukschakelaar bewaakt de drukken in het aircocircuit; hij schakelt de compressor in of uit op basis van twee grenswaarden voor de druk. Een extra circuit regelt de koelventilator; het beveiligt het condensatieproces door de luchtstroom door de condensor te forceren.
R32 9KG VOOR 169,00 EURO EX STATIEGELD.
R32 biedt betere prestaties dan R410A bij extreme buitentemperaturen. Het aardverwarmingsvermogen (Global Warming Potential) van R32 (675) bedraagt slechts een derde van de GWP van R410A (2.090). R32 bestaat uit slechts één bestandsdeel, waardoor het koudemiddel eenvoudig kan worden gerecycled en hergebruikt.
Op last van de overheid moeten chloorhoudende koelmiddelen zoals R22 vanaf 1 januari 2015 zijn uitgefaseerd, met als doel om verdere aantasting van de ozonlaag te voorkomen.
Zoals gezegd is de maximale hoeveelheid waterdamp in de lucht afhankelijk van de temperatuur. In één kilogram lucht van 5 graden kan maximaal 5,7 gram waterdamp. Als het 25 graden is, kan één kg lucht tot 20 gram waterdamp bevatten.
Bij het verlagen van de condensatiedruk of het verhogen van de zuigdruk ten opzichte van de ontwerpcondities zal de verschildruk over het expansieventielventiel of vlotter kleiner worden. Door de lagere verschildruk zal de capaciteit van deze ventielen of vlotters verlagen.
Uitgangspunt: de temperatuur bedraagt 20 graden en de relatieve vochtigheid is 50%. Scenario 1: de temperatuur blijft constant en de vochtproductie stijgt tot een RV 100% bij 20° C. Er treedt condens op.
Airco bijvullen kosten
U bent gemiddeld tussen € 100,- en € 200,- kwijt aan kosten voor het bijvullen van uw auto airco. Vaak kunt u het bijvullen van uw airco ook combineren met een airco onderhoudsbeurt. Hier wordt uw airco helemaal nagekeken, gereinigd en onderhouden. Ook wordt het koudemiddel bijgevuld.
In elke auto met airco zit een hoeveelheid van tussen de 350 en de 800 gram koudemiddel. Het koudemiddel wordt door de compressor (1) in gasvorm naar de condensor (3) gepompt.
Diverse factoren spelen een rol bij de levensduur van een airconditioner maar de vuistregel is dat bij gemiddeld gebruik en regelmatig en goed uitgevoerd onderhoud de installatie zeker 12 tot 15 jaar mee moet kunnen.