In 2022 vielen er 745 doden in het verkeer in Nederland [i], 163 meer dan in 2021. Hiermee is het aantal verkeersdoden weer terug op het niveau van vóór 2009. Bijna vier op de tien van de verkeersdoden bestaat in 2022 uit fietsers (290; 39%) en drie op de tien is auto-inzittende (221; 30%).
Dit gold in 2022 voor alle vervoerswijzen en alle leeftijdsgroepen. In 2022 stierven 522 mannen en 215 vrouwen als gevolg van een verkeersongeval. Dit betekent dat 71 procent van de verkeersdoden een man was. Het aandeel mannelijke verkeersdoden schommelt al jaren tussen de 70 en de 75 procent.
Vorig jaar zijn 737 mensen om het leven gekomen door een verkeersongeluk. Dat zijn er gemiddeld twee per dag.
Alle indicatoren in stijgende lijn op nationaal niveau
Tijdens 2022 is het aantal verkeersdoden op onze wegen gestegen met 8% in vergelijking met dezelfde 2021, ofwel 521 doden ten opzichte van 484. Het totaal aantal letselongevallen stijgt ook (van 34 282 naar 37 306, ofwel +9%) naar het niveau van 2019.
Verkeersongevallen Nederland
Statistisch gezien is de kans op een verkeersongeval met een dodelijke afloop het grootst op een vrijdag in de maand oktober tussen 12 en 15 uur. Bent u een man van 65+ die in Gelderland, Noord-Brabant of Zuid-Holland rondrijdt? Dan hebt u de statistieken wel volledig tegen.
Zweden heeft nog steeds de veiligste wegen (18 doden per 1 miljoen inwoners), terwijl Roemenië in 2020 het hoogste percentage rapporteerde (85 doden per 1 miljoen inwoners). Het Europees gemiddelde was 42 doden per 1 miljoen inwoners, vergeleken met het wereldgemiddelde van meer dan 180.
De kans op een verkeersongeval met slachtoffers is het grootst in Duitsland, België, Oostenrijk en Portugal. Dat blijkt uit onderzoek van Independer op basis van cijfers van Eurostat.
Oppassen geblazen. Bestuurders van een Seat, BMW of Audi veroorzaakten de afgelopen twee jaar de meeste aanrijdingen. Dat blijkt uit onderzoek van Univé. Limburgers zijn volgens de verzekeringsmaatschappij de grootste brokkenmakers.
In 2021 overleden in Nederland 170.976 mensen. De aandoening waaraan de meeste mensen in 2021 overleden was COVID-19 (bijna 20.000). Dementie (bijna 15.000), longkanker (ruim 10.000), beroerte (ongeveer 9.000) en coronaire hartziekten (ruim 8.000) vormden de top vijf van doodsoorzaken die leiden tot de hoogste sterfte.
Hoogste aantal omgekomen fietsers in 27 jaar
In 2022 kwamen 291 fietsers om het leven in het verkeer. Dat zijn 84 meer fietsslachtoffers dan het jaar ervoor, en is het hoogste aantal sinds 1996 (het begin van de registratie). Daarnaast hadden 225 inzittenden van een personenauto een fataal ongeluk, 50 meer dan in 2021.
Binnen de Europese Unie varieerden de resultaten opvallend. Frankrijk rapporteerde het hoogste aantal verkeersdoden, met 2.944 fatale slachtoffers in 2021. Italië volgde met 2.874 slachtoffers en Duitsland met 2.562 doden als gevolg van verkeersongevallen.
Het grootste deel van de verkeersdoden in Nederland valt op gemeentelijke wegen (55% van het totaal aantal verkeersdoden, 63% van de geregistreerde doden in BRON), gevolgd door provinciale wegen (18% van het totaal en 21% in BRON) en wegen van het Rijk (11% totaal en 12% in BRON).
Snelheidsbeperkingen zijn veiligheidsmaatregelen die hoogstnodig zijn. De cijfers liegen er niet om en tonen aan dat snelheid een bijzonder grote rol speelt in de verkeersveiligheid. Overdreven en onaangepaste snelheid zijn dé belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen.
De kans op een ongeluk met letsel tot gevolg is dan 2,5%!Dat is 1 op de 40 mensen die te maken krijgt met een ongeluk. Uiteraard zijn er pechvogels die vaker een ongeluk krijgen in een jaar, maar de kans op een auto ongeluk of beter een verkeersongeluk is dus 2,5%.
Elke dag sterven wereldwijd 3500 mensen in het verkeer, en dat is onaanvaardbaar, zegt de Wereldgezondheidsorganisatie. Een nieuw actieplan moet het aantal slachtoffers in tien jaar tijd halveren.
De meeste veilige kleuren
Er worden minder ongelukken gemeld met een gele, groene of rode auto dan met grijze, zwarte en witte auto's. De meest onveilige kleur is roze, volgens het verbond.
Hongerig voor nog meer snelheid zijn de heren bij Bugatti nog steeds aan het sleutelen om het volgende record weer op hun naam te kunnen zetten. Tot op heden is de Chiron Super Sport 300+ feitelijk gezien nog steeds de snelste auto ter wereld.
Roze auto's veroorzaken de meeste aanrijdingen.
Mannen van 24 hebben anderhalf keer zo vaak een auto als vrouwen van dezelfde leeftijd. Ongelukken die vrouwen maken zijn wel minder ernstig. Het CBS berekende dat in 2019 465 mannen en 196 vrouwen stierven door een verkeersongeval in Nederland. Van de verkeersdoden in 2019 is dus 70 procent een man.
Zuid-Holland koploper. Maar nergens ging het zo vaak mis in het verkeer als in Zuid-Holland. In totaal ging het in deze provincie om bijna 30.000 ongevallen, goed voor vrijwel een kwart van alle ongelukken in ons land. Het aantal ongevallen steeg hier vergeleken met 2020 met 12,2 procent.
Het aantal verkeersongelukken met dodelijke afloop is het afgelopen jaar flink gestegen. Volgens voorlopige cijfers van Smart Traffic Accident Reporting (STAR) waren er vorig jaar 578 verkeersongelukken met ten minste één dode.In 2021 waren dat er 491. Het gaat om ongelukken die door de politie worden geregistreerd.
Ongevallen per 1 miljard kilometer
Per miljard gereden kilometers komen er in Duitsland gemiddeld 4,2 mensen om het leven in ongelukken. In Nederland is dat 4,7. De top drie kent dezelfde landen: Noorwegen (3,0), Zwitserland (3,2) en Zweden (3,3). Onderaan de lijst staat Korea met 13,8.
Jaarlijks komen in China 260.000 personen in het verkeer om het leven, blijkt uit berekeningen van de wereldgezondheidsorganisatie WHO.
Prijsvraag van de Thaise overheid: stuur video's in van vreselijke ongelukken. Het wegverkeer in Thailand is berucht om de vele slachtoffers die er jaarlijks vallen, zo'n 22.000 verkeersdoden per jaar. Met een bewustwordingscampagne probeert de overheid dat aantal een beetje te verminderen.