De motor verbruikt gemiddeld 3 liter per uur. Het brandstofverbruik dient u na afloop nog additioneel af te rekenen. Als u liever kiest voor zekerheid kunt u het brandstofverbruik ook afkopen.
Diesel/hydraulisch
Het diesel-/hydraulische model, standaard voorzien van een lastafhankelijk hydraulisch systeem, verbruikt ongeveer 14 liter per uur.
Vuistregel voor een gemiddelde is 4 pk per liter. Oftewel als je alle 200 pk' s gaat gebruiken moet je met een verbruik van 50 liter per uur rekening houden.
Met een acculader capaciteit van 17A en power trim en tilt. Volgens boat-fuel-economy.com is het verbruik bij vol gas 14,7 liter per uur. Naar schatting is het verbruik bij half gas 4,5 liter per uur.
Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
De motor verbruikt gemiddeld 3 liter per uur. Het brandstofverbruik dient u na afloop nog additioneel af te rekenen. Als u liever kiest voor zekerheid kunt u het brandstofverbruik ook afkopen.
Brandstofgebruik boot
Je zou ook kunnen zeggen dat elke 4 pk een liter brandstof per uur verbruikt. Diesel kost op dit moment zo'n 2 euro per liter. Een dag rustig varen zou dus tussen de 40 en de 60 euro kosten.
Tot 100 pk buitenboordmotor in de bun mogelijk en een snelheid van 50 km/uur.
De jaarlijkse kosten voor het hebben van een boot bedragen ongeveer 10% van de waarde van de boot. Hoewel 5 of 6% een realistischer waarde zou kunnen zijn, hangt dit sterk af van de boot, waar en hoe u vaart en hoe u de meerjarige kosten spreidt over de levensduur van de boot.
Met een acculader capaciteit van 17A, touwwerk en power trim en tilt. Volgens boat-fuel-economy.com is het verbruik bij vol gas 17 liter per uur. Naar schatting is het verbruik bij half gas 4,9 liter per uur.
Tanken kost een paar duiten
Op de foto is te zien dat de boot ruimte heeft voor zo'n 116m3 (116.000 liter) brandstof. Een tankbeurtje kost gemiddeld zo'n 119.248 euro, als je uitgaat van een diesel grootverbruikprijs van 1,028 euro.
De beste brandstof die u kunt tanken is Shell V-Power of Shell V-Power Diesel. Beide brandstoffen zijn echte prestatiebrandstoffen en bieden specifieke voordelen zoals een schonere motor waardoor de motor in optimale conditie blijft.
aantal liters per uur op vol vermogen = ⅓ x vermogen
Voor een buitenboordmotor van 100 pk levert dit het volgende geschatte verbruik op: 34 liter per uur op vol vermogen.
Er is sprake van stationair draaien wanneer de auto stil staat, zonder dat de motor is uitgezet. Denk bijvoorbeeld aan een pakketbezorger die de auto langs de weg stil zet, de motor laat draaien en snel een pakket bezorgt. Een auto verbruikt gemiddeld 3,42 liter brandstof wanneer die stationair draait.
Onderhoudskosten sloep
Hoe groter de motor, hoe hoger de kosten. Hoe vaak je de motor moet onderhouden is afhankelijk van het soort motor van de sloep. Wanneer je een sloep volledig onderhoud, winterklaar maakt en de motor nakijkt, dan betaal je er jaarlijks minimaal €750 voor.
Veel nieuwe watersporters. Bart van den Berg van Bmarine verkoopt nieuwe motorboten en gebruikte sloepen met een prijs tussen de 20.000 en 200.000 euro. "Dit jaar is er een explosieve groei ontstaan in de vraag naar boten in de prijsklasse tot 40.000 euro.
Kies dan een sloep die ook weinig tijd kost. Een houten sloep is natuurlijk prachtig, maar kost veel tijd aan onderhoud. Een polyester sloep, met een recente motor, daarentegen is direct vaarklaar en is nagenoeg onderhoudsvrij.
Een veel gebruikte vuistregel voor het bepalen van het gewenste motorvermogen is 5 pk per ton waterverplaatsing. Voor uw schip zou dat neerkomen op zo'n 26 paardenkrachten.
Om te kunnen planeren moet een schip ten eerste aan de volgende eisen voldoen: Het schip moet een gering gewicht hebben. Het schip moet een vlakke bodem hebben in het achtersteven. Het schip moet een scherp loslaatpunt hebben bij de spiegel zodat de romp het water goed los kan laten.
De sportieve sloep zal niet harder varen dan 20 km/h. Wanneer je het vaarbewijs hebt gehaald verwisselen we de propeller zonder extra kosten om, zodat je het volle vermogen van de motor kunt gebruiken. Zo heb je alle tijd om het vaarbewijs te halen.
Gemiddeld kost een ligplaats in de haven jaarlijks tussen de 1000€ en 2500€ per jaar, afhankelijk van de grootte van de boot en wat er met de boot gebeurt in de winter (blijft in het water of stalling op het droogdok). Gemiddeld komt de prijs op een jaar neer op een 1500€/jaar, dit is voor een winter- en zomerseizoen.
De kosten voor motoronderhoud zijn 750 tot 1500 euro per jaar voor een binnenboordmotor en 250 tot 400 euro voor een buitenboordmotor. Een kleine beurt voor je sloep is goedkoper: 150 tot 300 euro voor een binnenboordmotor en 75 tot 275 euro voor een buitenboordmotor.
Het verbruik van het jacht is afhankelijk van de grootte van de jacht. Gemiddeld ligt het verbruik tussen de 3 tot 5 liter per uur. Onze schepen varen op GTL. Dit is een milieuvriendelijke brandstof welke schoner verbrandt en een veel lagere uitstoot geeft dan normale diesel.