Hierdoor is de uitstoot voor vluchten korter dan 700 kilometer zo'n 270 gram CO2-equivalent per persoon per kilometer, terwijl die voor vluchten langer dan 2500 kilometer uitkomt op 135 gram CO2-equivalent per persoon per kilometer. Voor de afstanden daartussenin is de uitstoot 200 gram CO2-equivalent.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Per vervoerwijze gezien, blijkt dat tram en metro volledig zero emissie zijn (0 gram CO2 per reizigerskilometer). Trams en metro's rijden op groene stroom. Dat geldt ook voor de geëlektrificeerde regionale treinen. Voor de dieseltrein gaat het om 81 gram CO2 per reizigerskilometer.
Van alle vervoersmiddelen leverden personenauto's de grootste bijdrage aan het broeikaseffect, gevolgd door het goederenwegvervoer en de luchtvaart. Het vervoer per trein veroorzaakte weinig directe en indirecte CO2-emissies.
"We weten nu dat cruiseschepen bijna twee maal zoveel vervuilen als vliegtuigen. Daar komt bij dat veel passagiers naar de haven vliegen voordat ze aan boord komen." Een andere milieu-organisatie, Friends of the Earth's Clean Vessles Campaign, vergelijkt cruise-schepen met 'drijvende steden'.
De internationale scheepvaart stoot bijna tweemaal zoveel broeikasgassen uit als de luchtvaart – veel meer dan tot nu toe werd aangenomen. amsterdam – Schepen stoten wereldwijd meer dan 1 miljard ton aan broeikasgassen uit, zo meldt de Britse krant The Independent.
Omgerekend stoot je per persoon tijdens een retourvlucht 4,8 ton CO2 uit. Volgens de Climate Neutral Group moet je 240 bomen planten om dit te compenseren. Per persoon! Als je nagaat dat er gemiddeld 500 passagiers in een vliegtuig zitten, betekent dit 120.000 bomen per retourvlucht.
Een gemiddelde benzine personenauto die per jaar 15.000 kilometer rijdt heeft een CO2-uitstoot van ca. 3.360 kg per jaar.
Vliegtuig vliegt twee keer zo zuinig als auto
De winnaar, de vierpersoons Taurus G4, vloog 320 kilometer twee uur, waarbij het vliegtuig acht liter brandstofequivalent gebruikte. Dus per passagier per liter brandstof 160 kilometer afstand.
Hierdoor is de uitstoot voor vluchten korter dan 700 kilometer zo'n 270 gram CO2-equivalent per persoon per kilometer, terwijl die voor vluchten langer dan 2500 kilometer uitkomt op 135 gram CO2-equivalent per persoon per kilometer. Voor de afstanden daartussenin is de uitstoot 200 gram CO2-equivalent.
De zes grootste uitstoters (China, Verenigde Staten, EU27, India, Rusland en Japan) zijn momenteel verantwoordelijk voor ongeveer 62% van alle broeikasgasuitstoot en spelen daarnaast ook een belangrijke rol in internationaal klimaatbeleid door hun politieke rol in de wereld en de economie.
In 2021 werd van de totale hoeveelheid broeikasgassen 32 procent door de industrie uitgestoten, 19 procent door de sector elektriciteit, 18 procent door de sector mobiliteit (binnenlands verkeer en vervoer), 16 procent door de landbouw en 15 procent door de gebouwde omgeving (vanwege het stoken van aardgas voor ...
Soortelijk gewicht kerosine 0,950 kg/l Max.
Gebaseerd op een kerosineprijs van gemiddeld $ 3 per US gallon voor een Boeing 747-100, kost een volle tank ongeveer $ 145.000,- . Toegevoegd na 7 minuten: Een volle tank van een Boeing 747-400 kost ongeveer $ 170.000,- .
250 km per uur
Een vliegtuig waarmee je vaak op vakantie gaat, zoals een Boeing 737, gaat gemiddeld ongeveer 250 kilometer per uur. Zo'n groot vliegtuig heeft een hele lange startbaan nodig om zo hard te kunnen, wel 3 kilometer lang!
CO2 - Koolstofdioxide
Voor elke liter benzine die je verbruikt komt 2269 gram CO2 vrij, voor elke liter diesel is dat 2606 gram en bij LPG is dat 1610 gram. Je kunt alleen een lagere CO2-uitstoot bereiken door een auto minder te laten verbruiken of door een andere brandstof te kiezen.
De invloed van de mens op de productie van reactief stikstof heeft gevolgen voor het klimaat. Direct doordat het leidt tot de productie van lachgas (N2O), een broeikasgas met een ongeveer driehonderd keer sterker effect dan het broeikasgas koolstofdioxide.
Een gemiddelde goederentrein stootte in 2018 per tonkilometer ongeveer 18 gram kooldioxide uit. De uitstoot van een gemiddelde vrachtauto was veel groter: 112 gram CO2 per kilometer.
Zelf met de auto op vakantie
Met de auto kun je ver komen binnen Europa en nog steeds prachtige bestemmingen bereiken. Reizen met de auto kan tot wel 4 keer minder milieuvervuilend zijn dan dezelfde reis maken met het vliegtuig.
De Schiphol Group was in 2018 verantwoordelijk voor een klimaateffect vergelijkbaar met een uitstoot van maar liefst 75,8 megaton CO2 (1 megaton = 1 miljard kilo). Dat is net zoveel als de uitstoot van zo'n 3,8 miljoen huishoudens!
Op zich kan het vliegtuig tot 10 keer goedkoper zijn dan de auto!
Stikstofoxiden. De luchtvaart stootte 36 miljoen kilo stikstofoxiden uit in 2021. De bijdrage van de luchtvaart aan de totale stikstofoxide-uitstoot door de Nederlandse economie was in 2021 rond de 10 procent.
De vraag "Hoe veilig is vliegen?" kan daarom als volgt worden beantwoord: Reizen per bus en trein is het veiligst, op de voet gevolgd door reizen per vliegtuig. Het is een feit: statistisch gezien is de kans op een ongeval in een vliegtuig ongeveer 1 op 188.364 (2019) en is dus veel kleiner dan in een auto.
Gemiddeld over een hele dag (24 uur) spenderen we ≈2000 kcal aan energie, waarvoor je 500 g glucose verbrandt. En dat komt per minuut neer op 0.35 g suiker, of wel 0.5 g CO₂. Fietsend stoot je dus ongeveer 8x meer CO2 uit dan in rust. Per km produceren we op de fiets dus gemiddeld 8 gram CO2.
Het is mogelijk om een auto honderd procent op kerosine te laten rijden. Bij Shell weet men dat dit wel eens gebeurt in het leger, wanneer er bijvoorbeeld in oorlogsgebied alleen kerosine voorhanden is en geen dieselolie.