Landelijk. De CO2-footprint van de Nederlandse busreiziger bedraagt 116 gram per reizigerskilometer well to wheel-emissies1) (WTW). Per voertuigkilometer gaat het om gemiddeld 933 gram CO2.
Transport, vliegtuigen
Het is bekend dat vliegen veel CO2 uitstoot, en vanwege de miljoenen vluchten staat deze vorm van transport hoog op de lijst van de grootste uitstoters van CO2. Hoeveel CO2 stoten vliegtuigen uit: 900 miljoen ton CO2 per jaar.
Een standaard dieselbus stoot gemiddeld ruim 1.100 gram CO2 uit per kilometer, blijkt uit onderzoek van TNO. Een langere dieselbus met drie assen stoot ongeveer 1.400 gram CO2 per kilometer uit. Dit zijn alleen de uitlaatemissies.
De CO2-footprint in het regionale openbaar vervoer bedraagt 69,2 gram CO2 per reizigerskilometer well to wheel-emissies² (WTW). Per vervoerwijze gezien, blijkt dat tram en metro volledig zero emissie zijn (0 gram CO2 per reizigerskilometer). Trams en metro's rijden op groene stroom.
Onderzoek toont aan dat touringcars per personenkilometer 0,03 kg CO2 uitstoten. Een trein stoot de helft meer uit per personenkilometer. De auto heeft een uitstoot van 0,11 kg CO2 en het vliegtuig 0,18 kg CO2 per personenkilometer.
Qua duurzaamheid is de bus een uitstekende optie. Een stads- of streekbus stoot al iets minder CO2 per persoon per kilometer uit dan een hybride auto of kleine auto op aardgas, maar met een touringcar zit je al helemaal goed.
Volgens de Kyoto rekenregels emitteerde het verkeer 38,7 miljard kilogram CO2. Van alle vervoersmiddelen leverden personenauto's de grootste bijdrage aan het broeikaseffect, gevolgd door het goederenwegvervoer en de luchtvaart.
De bus is goedkoper en duurzamer dan de auto
Soms worden de kosten per autoritje daardoor erg hoog. Daar komt bij dat je per afgelegde kilometer minder CO2 uitstoot met de bus dan met de auto. De bus is dus niet alleen beter voor de portemonnee, maar ook voor het milieu.
De Rijksoverheid heeft als doel vastgesteld dat we in 2030 in Nederland bijna de helft (49%) minder broeikasgassen uitstoten dan we in 1990 deden. Reizen met het openbaar vervoer (OV) is na lopen en fietsen de meest duurzame manier om van A naar B te reizen.
Er zijn natuurlijk heel veel calculaties gemaakt om dat allemaal te berekenen, en de uitkomst verschilt ook per land. Maar gemiddeld is de bus ongeveer net zo duurzaam als de trein, als je met hun hele “leven” rekening houdt.
Vliegen is de meest vervuilende manier om te reizen en vooral verre reizen hakken er aardig in.
CO2-uitstoot per reizigerskilometer (in gram)
De CO2-uitstoot in gram per reizigerskilometer per vervoersmiddel is: Bus: 117. Tram: 65. Metro: 43.
De zes grootste uitstoters (China, Verenigde Staten, EU27, India, Rusland en Japan) zijn momenteel verantwoordelijk voor ongeveer 62% van alle broeikasgasuitstoot en spelen daarnaast ook een belangrijke rol in internationaal klimaatbeleid door hun politieke rol in de wereld en de economie.
Het productieproces van de Tesla is met 51 gram CO2-equivalent per kilometer aanzienlijk schadelijker voor het klimaat dan dat van de Mercedes, met 32 gram. Maar het rijden met een Tesla Model 3 vergt slechts 40 gram CO2 per kilometer, vergeleken met 228 voor de Mercedes-diesel.
Een elektrische trein verbruikt 2 gram CO2 per kilometer, een elektrische auto 54 gram, een dieselauto 131 gram en een benzineauto 149. Een bus, tram of metro is weliswaar zuiniger dan een auto, maar stoot volgens Milieucentraal wel 96 gram CO2 per kilometer uit.
Volgens Milieu Centraal is een vliegreis twee tot vier keer zo vervuilend als dezelfde trip met de auto, maar stop je de cijfers in een CO2-calculator dan blijkt het verschil veel kleiner voor een vakantie naar Zuid-Frankrijk, toch de favoriete zomerbestemming van veel Nederlanders.
De meest duurzame vormen van vervoer zijn lopen of fietsen, eventueel met een elektrische fiets, gevolgd door treinreizen. Sinds 2017 is reizen met de trein in Nederland CO2-neutraal doordat spoormaatschappijen windenergie opwekken (Milieu Centraal, 2021a).
Berekeningen van Milieu Centraal wijzen uit dat internationale treinreizen per reiziger gemiddeld 2 tot 4 keer minder CO2-uitstoot oplevert dan een autoreis met twee personen. Per reiziger stoot de trein bovendien gemiddeld 7 keer minder uit dan een vliegreis naar dezelfde bestemming.
Voor een bedrijfsbus met een CO2-uitstoot van 189 gram per kilometer en een verbruik van 7,1 liter per 100 kilometer ben je € 4.760,55 per jaar kwijt aan diesel. Bij een bedrijfsbus met een CO2-uitstoot van 240 gram per km en een verbruik van 8,9 liter per 100 kilometer is dat € 5.967,45.
Kinderen t/m 11 jaar reizen gratis mee
Kinderen tot 4 jaar reizen in het openbaar vervoer altijd gratis mee. Dit geldt voor heel Nederland.
Van de kaartjes te koop in de bus wijzigt het tarief van het RITkaartje, per 1 januari kost deze €2,45 of een veelvoud daarvan, afhankelijk van de afstand. Een Kidskaartje kost in 2022 € 1,20, een DAGkaart € 12,- en een Meermanskaart € 18,50. Ook de abonnementsprijzen zijn verhoogd met de landelijke tarievenindex.
Lopen en fietsen: Lopen en fietsen zijn altijd de meest milieuvriendelijke vervoermiddelen en dragen bij tot de zorg voor het milieu. Het gebruik ervan draagt bij tot de beheersing van de hoeveelheid lucht en is een vervoermiddel waarbij geen kooldioxide in de atmosfeer vrijkomt.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 8 tot 12 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
CO2 is het belangrijkste broeikasgas. Een vliegtuig heeft al snel enkele duizenden liter kerosine mee aan boord. Per liter kerosine wordt bij de verbrandingsreactie ongeveer 2,5 kilogram CO2 en 1 kilogram waterdamp gevormd. Naast CO2 zijn er ook minimale fracties van andere broeikasgassen (bijvoorbeeld CO).