De motor is in de basis dezelfde motor als in de Bugatti Veyron, een 16 cilinder 8.0 liter W-motor met 4 turbo's. Uiteindelijk zorgt dat voor een vermogen van 1500 pk en 1600 Nm koppel.
Bugatti bevestigt officieel dat ook toekomstige Bugatti's maar liefst zestien cilinders aan boord hebben. Dat is best een verrassing, want eerder sprak het merk nog van een V8. Het nieuwe model krijgt geen W16, maar een V16, en heeft dus een wat traditionelere opstelling van de cilinders.
De atmosferische V16 achter in de Bugatti Tourbillon heeft een cilinderinhoud van maar liefst 8,3 liter. Dat is 300 cc meer dan de W16 in zijn voorganger. Door de veranderde cilinderopstelling is deze V16 maar liefst 20 centimeter langer dan de krachtbron in de Chiron.
De Chiron is een auto van bijna buitenaardse proporties: de bolide is voorzien van een gigantische 8-liter W16-motor met vier turbo's. Hiermee kan de bijna 2.000 kg zware Chiron in een kleine 2,5 seconden van 0 naar 100 km/u.
Overzicht. De W16-motor die Volkswagen Group gebruikt in zijn Bugatti Veyron en Chiron heeft een cilinderinhoud van 8,0 L (488 cu in) en vier turbochargers. Het zijn in feite twee VR8-motoren met een smalle hoek (gebaseerd op het VR6-ontwerp) die zijn gekoppeld onder een ingesloten hoek van 90 graden op een gemeenschappelijke krukas.
Waarschijnlijk de beste van alle machtige 16-cilinder auto's, maar wist je dat de Bugatti Veyron aanvankelijk twee extra cilinders zou krijgen? Ja, dat was het oorspronkelijke plan voordat Volkswagen zich realiseerde dat het misschien een tikje te ambitieus was, zelfs voor hen.
Bugatti La Voiture Noire: startprijs €16,5 miljoen
Ja, je leest het goed; slechts één exemplaar bestaat hiervan in de wereld. Met een prijskaartje van €16,5 miljoen mag je dat ook zeker verwachten. De Bugatti La Voiture Noire beschikt over een W12 motor met maar liefst 1500 PK en een topsnelheid van 420 km/h.
Een W16-motor is een zestiencilinderzuigermotor met vier rijen van vier cilinders in een W-configuratie.
Bugatti is een gerenommeerd historisch Frans automerk, dat bekend is om zijn snelle, dure en exclusieve wagens. De merknaam is sinds 2021 in handen van de Kroatische autofabrikant Rimac.
De nieuwe Bugatti hyper sportwagen heeft een volledig nieuw chassis en een geëlektrificeerde aandrijflijn, die een gloednieuwe V16-motor bevat. Dit markeert de eerste keer dat Bugatti een vorm van elektrificatie toevoegt aan hun aandrijfsysteem.
De meeste V16-motorontwerpers gebruiken echter 45-graden lay-outs voor een betere motorbalans, zoals blijkt uit de wiskundige formule van Car and Driver. Een ander verschil tussen W16- en V16-motoren is dat de W niet meer wordt geproduceerd, terwijl de V nog leeft .
A V12 is a typical V engine w/ 6 inline cylinders per side.A W12 has two configurations. The original had 3 cylinder banks w/ each having 4 cylinders. It was the Napier Lion airplane engine developed in 1917, later used in speed boats and race cars.
Het verschil tussen die 1.2 en de 1.6 zit hem vooral in de rechtervoet. Als je het nieuwe rijden enigszins toepast kun je met beide auto's net zo zuinig rijden. Bij het optrekken vebruikt de 1.6 zeker meer, maar bij 120/130 km/h verbruikt de 1.2 weer meer omdat hij relatief hard moet werken.
SSC Tuatara – Topsnelheid: 474 km/u
Deze luxe auto kon met hulp van zijn twin-turbo V8 motor en 1890 pk geklokt worden op een topsnelheid van 474 km/u, wat bijzonder dicht bij het record van Bugatti kwam.
Wood en Rimac werkten samen om geleidelijk het juiste motorplatform te kiezen. Over de W16 zegt hij: "Het is geen mooie architectuur voor een hogesnelheids-atmosferische motor... we zeiden vanaf het begin 'laten we een V16 maken', omdat Mate vanaf het begin heel duidelijk was dat hij geen turbocharger wilde ."
In de Quote podcast genaamd Mijn Eerste Miljoen vertelt Jasper van Rooij over zijn aankoop van een Bugatti Chiron. Hij liet de auto in 2021 importeren en met een waarde van 3,7 miljoen euro was de bolide in één klap Nederlands duurste auto.
Sinds 2005 zijn er ongeveer 700 Bugatti-auto's verkocht, maar Volkswagen Group CEO Herbert Diess zag het verlieslatende merk als ballast, aldus het bedrijf. In 2020 leverde Bugatti 77 voertuigen aan klanten. In januari 2021 maakte Bugatti bekend dat het zijn operationele winst voor het derde jaar op rij had verhoogd .
De SSC Tuatara met een topsnelheid van 508 km/u is veruit de snelste auto in de wereld. De mensen bij SSC zijn in 2009 begonnen met de ontwikkeling van de SSC Tuatara. De Tuatara is vernoemd naar een Nieuw-Zeelandse hagedis.
Om automotoren kleiner en daardoor zuiniger en schoner te maken, kiezen fabrikanten tegenwoordig vaak voor drie in plaats van vier cilinders. Daarnaast wordt meestal een turbo toegevoegd om de kleinere motor toch voldoende kracht mee te geven.
De motor met de meeste cilinders in lijn is een scheepsdieselmotor met veertien cilinders, vervaardigd door het Finse bedrijf Wärtsilä.
1. Bugatti La Voiture Noire – $18,7 miljoen. De Bugatti La Voiture Noire is een van de zeldzaamste en duurste Bugatti's ooit gemaakt. Deze hypercar is een eerbetoon aan de legendarische Type 57 SC Atlantic.