In heel Europa (EU, Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en Zwitserland) zijn er liefst 105.000 chauffeurs te weinig. Dat is ruim 10 procent van het totaal van 900.000 functies. Dit tekort dreigt op te lopen naar 275.000 vacatures in 2028.
745.000 vacatures in 2028
Het tekort aan chauffeurs lijkt de komende jaren alleen maar groter te worden. De International Road Transport Union (IRU) ziet dat er in Europa nu al meer dan 233.000 ongevulde vacatures zijn voor vrachtwagenchauffeurs en verwacht dat er in 2028 meer dan 745.000 vacatures zijn.
De vraag naar vrachtwagenchauffeurs is in 2025 nog steeds relatief hoog, ondanks een plotselinge daling in 2020 vanwege de COVID-19-pandemie.
De oorzaak van het chauffeurstekort komt met name door de lage aanloop van jongere vrachtwagenchauffeurs. Volgens de cijfers van het IRU-rapport is te zien dat ¼ deel van de vrachtwagenchauffeurs jonger is dan 50 jaar. Ook is het salaris van een vrachtwagenchauffeur voor vele geen vetpot.
Het aantal vrachtwagenchauffeur daalt al jaren met in 2009 128.000 chauffeurs en in 2021 nog maar 89.000 chauffeurs. In de afgelopen elf jaar is het aantal chauffeurs dus gedaald met ruim 30 procent. Daarentegen is in dezelfde tijd het aantal transportbedrijven enorm gegroeid, van 9.740 naar 17.070.
Het salaris voor een Vrachtwagenchauffeur is het hoogst bij Timing en ligt op € 4.149 bruto. Andere werkgevers die een hoog loon betalen zijn IQ select en Perflexxion.
De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen. De eerste pauze duurt dan minimaal 15 minuten.
Jouw salaris als vrachtwagenchauffeur
Het loon van een vrachtwagenchauffeur ligt ongeveer tussen de € 2.000 tot € 3.000 bruto per maand. Dit is op basis van een 40-urige werkweek.
Een Vrachtwagenchauffeur in Nederland verdient gemiddeld € 2.615 bruto per maand. Salarissen variëren van € 2.225 (laag) tot € 3.010 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Hoeveel verdient een Chauffeur met eigen vrachtwagen in Nederland? Als we kijken naar de Chauffeur met eigen vrachtwagen salarisstatistieken in Nederland op 29 januari 2025, dan maakt de vertegenwoordigde werknemer € 31.044; om preciezer te zijn is het salaris € 2.587 per maand, € 647 per week of € 17,02 per uur.
De toekomstvisie
Vooruitkijkend zal de vrachtwagenindustrie waarschijnlijk een hybride personeelsbestand ervaren waar AI en menselijke chauffeurs naast elkaar bestaan . AI zal routinetaken automatiseren, terwijl mensen complexere beslissingen en klantenservicerollen zullen afhandelen.
Als zwaar beroep geldt: chauffeur, medewerker logistiek en magazijn, heftruckchauffeur, kraanmachinist, koerier, verhuizer of een functie in de technische dienst.
Vrachtvervoer met platte wagens
Omdat platte wagens vaak grote vracht vervoeren die lastig in- en uit te laden is, is er in de transportsector veel vraag naar platte wagens.
Chauffeurs hebben fysiek en mentaal zwaar werk. Dat heeft een grote impact op hun fitheid, stress en vermoeidheid. Ook eten chauffeurs vaak slecht, zitten ze lange periodes stil en drinken ze te weinig water. Het beroep van vrachtwagenchauffeur is kortom moeilijk te combineren met een gezonde levensstijl.
Hoeveel geld kan ik per maand verdienen als Zelfstandig koerier in Nederland? Het gemiddelde maandinkomen voor deze functie in Nederland varieert op basis van ervaring, kwalificaties en andere factoren. U kunt hoe dan ook verwachten ongeveer € 2.394 per maand te verdienen.
Een voorbeeldberekening van Pensioenfonds Vervoer laat zien dat een vrachtwagenchauffeur die dertig jaar actief was als vrachtwagenchauffeur maandelijks netto € 1.214,23 krijgt. Dit bedrag komt bovenop de AOW-uitkering: € 863,88 netto per maand, als je een partner hebt.Voor alleenstaanden is dat € 1.261,52 in 2022.
Land met de hoogste betaling: Zwitserland
Dit hoge loonbereik weerspiegelt de unieke economische status van Zwitserland, de hoge kosten van levensonderhoud en de veeleisende aard van vrachtwagenchauffeurs. Dit geldt met name gezien het bergachtige terrein en de strenge regelgeving.
Zzp chauffeur salarissen
We hebben de arbeidsmarkt voor dit beroep uitgebreid onderzocht en gemiddelde waarden vastgelegd. Salarissen kunnen variëren, afhankelijk van waar u werkt. Bij het vastleggen van een gemiddeld loon is het laagste jaarsalaris € 56.220 en het hoogste tarief € 56.220.
Swift-vrachtwagenbedrijf
Swift biedt een aantal van de beste salarissen in de vrachtwagenindustrie voor zowel nieuwe als ervaren chauffeurs. Hoewel ervaren chauffeurs nog steeds een hoger salaris krijgen, biedt Swift meer dan concurrerende tarieven voor vrachtwagenchauffeurs die net hun CDL hebben gehaald.
Na het afronden van de laatste lesperiode op de Politieacademie krijg je een vaste aanstelling in schaal 6 met bijhorend salaris tussen € 2.744,- en € 3.312,- (peildatum juli 2024). Je hebt je diploma op mbo 4-niveau voor de tweejarige politieopleiding behaald en gaat als agent aan de slag.
De wekelijkse rust van 45 uur mag u niet in de vrachtwagen of de bus doorbrengen. Uw werkgever is hiervoor verantwoordelijk en moet zorgen voor voldoende voorzieningen. Of dat u kunt terugkeren naar uw standplaats. De Inspectie Leefomgeving en Transport handhaaft sinds 2018 op de wekelijkse rusttijd.
Hoe lang en hoe vaak pauze
Als u langer dan 5,5 uur werkt, heeft u volgens de wet recht op minimaal 30 minuten pauze. U mag de pauze splitsen in 2 keer een kwartier. Als u langer dan 10 uur werkt, heeft u volgens de wet recht op 45 minuten pauze. De pauze mag u splitsen in meer pauzes van minimaal een kwartier.
Ja, je KAN pauze nemen als de laad-/lostijd onbekend is. Omdat je pauzes een eindige tijd zijn.