Niet gek als je weet dat een F1-bolide in een race van circa 300 kilometer 120 à 150 liter benzine verbruikt.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
Hoeveel liter benzine kan er in een Formule 1-wagen
Waar er tot het jaar 2009 nog werd getankt tijdens Formule 1-races, is dit tegenwoordig verboden. De tanks bevatten aan de start van de race zo'n 135 tot 145 liter benzine.
Daarom verwijs ik de zaak door naar de stewards, aangezien dit niet overeenkomt met Artikel 6.6.2 van de 2021 Formula One Technical Regulations.” In dat laatste artikel staat dat deelnemers ervoor dienen te zorgen dat op elk willekeurig moment tijdens een evenement er een brandstofmonster van 1.0 liter moet kunnen ...
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
In een F1-bolide zitten twee pedalen: het rempedaal en het gaspedaal. De koppeling zit aan het stuur, met twee hendels, zodat je die afhankelijk van het links of rechts de pits uitrijden kunt gebruiken.
Niet gek als je weet dat een F1-bolide in een race van circa 300 kilometer 120 à 150 liter benzine verbruikt.
Een aantal voorbeelden van onderdelen zijn: het stuur (± 55.000 euro), een setje banden (1.500 tot 2.000 euro), een hydraulisch systeem (160.000 tot 200.000 euro), transmissie (± 210.000 euro), koelsysteem (± 180.000 euro) en het hele bodywerk van de Formule 1-auto, meestal gemaakt van het lichtgewicht materiaal carbon ...
Tanken meer dan tien jaar geleden afgeschaft
Tot en met het seizoen 2009 werd er getankt tijdens GP's. Dit gebeurde omdat geen enkele brandstoftank groot genoeg was om de volledige race uit te rijden. Vanaf 2010 werd het echter verboden in de nieuwe reglementen van de FIA.
Formule 1-auto's rijden op benzine die voldoet aan zeer strenge eisen. Ze zijn nog strenger dan die voor gewone auto's. Shell bijvoorbeeld, maakt F1-brandstof die bestaat uit 99 % Shell V-power en 1% toevoegingen, waarover niemand iets loslaat.
Wanneer de interne verbrandingsmotor wordt gecombineerd met de elektrische elementen komt het vermogen uit op ongeveer 1.000 pk. Het aantal toeren van de verbrandingsmotor ligt op 15.000 toeren per minuut. Beide getallen zijn dus significant hoger dan die van gewone straatauto's.
Een Formule 1-auto remt van 200 km/h naar stilstand over 54,5 meter, wat minder dan drie seconden duurt.
Hoeveel pk heeft een Formule 1 auto? Hoeveel pk's iedere F1 auto precies heeft is niet bekend, maar aan een slordige 1.000 pk kan je zeker denken. Het minimale gewicht van de power unit is wel opgenomen in de reglementen: in 2021 is dat 150 kilo.
Op de rechte trajecten kan de snelheid wel weer oplopen tot 100 meter per seconde of nog meer – dus ruim 360 km/h. De tot nu toe hoogste snelheid is 372,6 km/h. De Formule 1-race, de hoogste klasse in de motorsport, bestaat al sinds 1950.
Het stuur is voorzien van een krachtige force feedback en kan tot 180 graden draaien.
De meest opvallende verandering aan de voorkant van de auto is echter de introductie van spatbordjes, al is dat uiteraard niet hun functie. Een ronddraaiend wiel creëert op hoge snelheid veel turbulente lucht en dit is één van de manieren om die turbulentie iets te doen laten afnemen.
Op dit moment staat er al een prijs van 132.500 euro op de helm, die tijdens de afsluitende Grand Prix van het seizoen uitgereikt wordt aan de hoogste bieder.
Een hoop Nederlanders zitten vandaag weer voor de buis gekluisterd, want het Formule 1-seizoen gaat van start. Maar je kunt er ook voor kiezen om naar zo'n auto in je eigen garage te gaan kijken. Je kunt zo'n Formule 1-auto namelijk ook 'gewoon' kopen.
In 2022 mogen F1-teams drie keer een Internal Combustion Engine (ICE), Turbo Charger (TC), Motor Generator Unit – Heat (MGU-H) en Motor Generator Unit – Kinetic (MGU-K) gebruiken. De Energy Store (ES) en Control Electronics (CE) mogen maar twee keer gebruikt worden zonder straf.
Porsche GT2 RS
Een Duitse bolide mag in de collectie van een professionele autocoureur natuurlijk niet ontbreken. De Nederlander is dan ook de trotse eigenaar van een Porsche GT2 RS. Dit is een van de snelste straatlegale Porsches die je kunt krijgen, met een vermogen van maar liefst 700 pk.
In een typische vlucht van 9 uur legt het vliegtuig een kleine 9000 kilometer af, en gebruikt het iets meer dan 65.000 kilo brandstof. Dit komt dus neer op een verbruik van 7,22 kilo (9 liter) per kilometer, of 0,25 kilo (0,030 liter) per passagier per kilometer. iets beter dan 32 kilometer per liter per persoon dus.
Remmen is een van de competitieve sterktes van een formule 1 wagen. De remschijven van Formule 1 wagens zijn van een koolstofvezel-versterkt composiet materiaal. De wrijvingscoëfficiënt tussen de pads en de remschijf kan oplopen tot 0.6 wanneer de remschijven op temperatuur zijn.
Zoveel vocht verliest een autocoureur als Max Verstappen tijdens een Formule 1-wedstrijd. Max Verstappen won voor een vierde keer een Formule 1-race in dit seizoen. En voor de tweede maal op rij verloor hij rond de 3 kilo aan gewicht tijdens de race. Het waren dan ook twee warme races.