Na elke 15.000 gereden kilometers of na 1 jaar wordt aangeraden om je auto een kleine beurt te geven.
Iedere 15.000 kilometer: kleine beurt. Rijdt u geen 15.000 kilometer? Dan ieder jaar een kleine beurt. Ieder 30.000 kilometer: grote beurt.
De kleine beurt dient doorgaans elke 15.000 kilometer of na elk jaar te gebeuren, dit is een Stelregel er zijn uitzonderingen mogelijk, een grote beurt dient doorgaans elke 30.000 kilometer of 2 jaar te gebeuren ook dit is een stelregel die u in grote lijnen kunt aanhouden.
De kleine beurt is standaard periodiek onderhoud na bijvoorbeeld 20.000 km of 1 jaar, afhankelijk van wat het eerst bereikt wordt. Bij een kleine beurt worden 45 essentiële punten gecontroleerd. Van de carrosserie en de remmen tot de schokdempers en de uitlaat.
De meeste auto's hebben elke dertigduizend kilometer of iedere twee jaar een onderhoudsbeurt auto nodig, maar check altijd of dit bij jouw auto het geval is.
Een kleine beurt kost gemiddeld tussen de €100,- en €150,-. Wat een kleine beurt voor je auto uiteindelijk in totaal kost kan nog wel oplopen. Het heeft alles te maken met de onderdelen die uiteindelijk teveel slijtage hebben en vervangen moeten worden.
Er zijn twee soorten onderhoud: het klein onderhoud gebeurt gewoonlijk elk jaar (of om de 15.000 km), terwijl u het groot onderhoud best om de twee jaar (of 30.000 km) plant. Als u die controles door professionelen laat uitvoeren, bent u pech te snel af en vermijdt u ongevallen.
De kosten van een grote beurt aan uw auto zijn hoger dan de kosten van een kleine beurt. Dit komt omdat er, zoals de naam al zegt, veel meer gecontroleerd en vervangen wordt tijdens een grote beurt.
De gemiddelde prijs van een klein onderhoud varieert van 100 tot 1.000 euro, afhankelijk van het merk, het bouwjaar en het gebruik van het voertuig. Voor een groot onderhoud betaalt u al gauw het drievoudige. Tip: vraag altijd een offerte voor het onderhoud en vergelijk de prijzen.
De grote onderhoudsbeurt is een extra onderhoudscontrole van je auto. Deze grote beurt wordt voorgeschreven door de fabrikant en is dus eigenlijk niet verplicht. Of je jouw auto langsbrengt voor deze onderhoudsbeurt is jouw eigen verantwoordelijkheid. Wij raden je alleen wel sterk af deze beurt over te slaan.
De kosten van een kleine beurt zijn afhankelijk van het autotype, het aantal cilinders en welke motorolie de auto nodig heeft. Vaak zijn de kosten van een kleine beurt te combineren met een APK-keuring. In dat geval scheelt dit in de prijs van de kleine beurt én APK. De gemiddelde kleine beurt kosten zijn zo'n € 120,-.
Bij een kleine beurt wordt uw auto op circa 20-30 afzonderlijke punten bekeken, zoals remmen, bandenspanning, ruitenwissers en lampen. Daarnaast wordt standaard het oliefilter vervangen in combinatie met het olie. Wat er precies moet gebeuren aan uw auto, staat in het onderhoudsboekje beschreven.
APK is een keuring op minimale veiligheid voor dat moment. De remmen worden getest en als de minimale remvertraging bereikt wordt is dat ok. De dikte van de remblokken speelt hier geen rol. Bij een kleine onderhoudsbeurt wordt de olie ververst en het filter vervangen, diverse onderdelen gesmeerd en afgesteld.
Normaal gesproken hebben auto's elke 10.000 of 15.000 kilometer een onderhoudsbeurt nodig. Als je minder dan dit rijdt per jaar kun je beter elk jaar je auto laten controleren, dit valt meteen te combineren met de APK die ook jaarlijks moet gebeuren.
Normaal genomen gaat motorolie tussen de 10.000 en 15.000 km mee en wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt in de garage. In veel gevallen zie je ook dat je de olie langer kunt laten meelopen, bijvoorbeeld 20.000 of zelfs 30.000 km. Dat is dan een speciale motorolie die ontwikkeld is om langer mee te gaan.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
Uitgaande van een goed onderhouden auto zullen de onderhoudskosten voor een Toyota, Mazda, Mitsubishi, Suzuki en Daihatsu het laagst zijn.
Heel eenvoudig: bij een klein onderhoud worden enkel de olie en de oliefilter ververst, terwijl bij een groot onderhoud alle vloeistoffen (gaande van olie over koelvloeistof tot rem- en zelfs versnellingsbakolie toe) gecontroleerd worden.
Hoe vaak moet je olie verversen
Ons advies is dit na ieder 10.000 tot 15.000 kilometers te doen. Als je niet zo veel rijdt doe het dan gemiddeld 1x per jaar. De reden hiervan is, is dat de motor minder vaak op temperatuur komt en het oliefilter sneller vies wordt.
De vuistregel is dat auto's om de 10.000 of 15.000 kilometer onderhoud nodig hebben. Rijd je minder kilometers op jaarbasis, dan is het toch verstandig om de auto jaarlijks naar de garage te brengen voor een check-up. Bijvoorbeeld op het moment dat APK nodig is.
Een klein onderhoud is een check-up voor je auto
Niemand staat graag in panne langs de kant van de weg. Voert je garagist een klein onderhoud uit, dan zal hij de motorolie verversen en de oliefilter vervangen. Olie vermindert de wrijving – en dus de slijtage – van je auto-onderdelen.
Onder 'klein onderhoud' worden taken verstaan die door een huurder gemakkelijk kunnen worden uitgevoerd én die weinig kosten. Voorbeelden hiervan zijn schilderwerk van binnenmuren, het vastzetten van loszittende onderdelen, het oliën van scharnieren of het ontluchten van de cv-installatie.
De grote beurt van een auto staat voor groter onderhoud. Hierbij worden de motorolie en de oliefilter vervangen, maar ook de interieurfilter en – bij een benzinemotor - de bougies. Eventueel worden ook koelvloeistof en remvloeistof ververst. De overige vloeistoffen worden zo nodig op peil gebracht.
De kosten voor het uitvoeren van een grote onderhoudsbeurt zal gemiddeld op 400 euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat het afhankelijk is om welke uitvoering auto het gaat. Denk daarbij aan de hoeveelheid en prijs van de motorolie en kosten van de te gebruiken onderdelen.