De basis BPM voor een motor is vrij eenvoudig te berekenen, het BPM bedrag voor een motor is namelijk exact 19.4% van de netto cataloguswaarde toen de motor nieuw geleverd werd.
niet meer dan 88 gram per kilometer: € 0,- per gram (vrijstelling) 89 t/m 131 gram per kilometer: € 125,- per gram. 132 t/m 192 gram per kilometer: € 148,- per gram. 193 t/m 215 gram per kilometer: € 276,- per gram.
De douanekosten voor het invoeren van een motor liggen tussen de 25 en 50 euro. Daarnaast zijn er de kosten voor de kentekenplaten van zo'n 20 tot 40 euro en de verzekeringspremie.
Er zijn een aantal manieren om geen BPM te hoeven betalen. Je kunt natuurlijk een auto importeren waar geen BPM op zit, zoals op dit moment de auto's met elektrische aandrijving. Ook kun je kiezen voor een oldtimer die is vrijgesteld van BPM of een bedrijfswagen op grijs kenteken.
Officieel volgens de wet is een auto na 25 jaar BPM vrij. Na 9 jaar en 6 maanden is de resterende BPM nog 92% van de bruto BPM. Daarna wordt er elke maand 0,083% in mindering gebracht, waardoor er na deze periode van 9 en een half jaar nog 8 jaar lang rest BPM betaald dient te worden totdat de auto 17 en 6 maanden is.
U moet de motor laten onderzoeken bij een keuringsstation van de RDW. De motor heeft bijvoorbeeld een typegoedkeuring van de RDW nodig. U moet het buitenlands kentekenbewijs en een geldig legitimatiebewijs meenemen. Op de website van de RDW leest u alles over het aanvragen van een Nederlands kenteken.
De prijs: Over het algemeen zijn motorfietsen in Duitsland vaak goedkoper dan in Nederland. Dat komt door de verschillen in belastingen, regelgeving en marktomstandigheden.
Meestal duurt dit een week of twee. Jouw kenteken kun je dan doorgeven aan je verzekeraar om ook dat goed te regelen. Nu rest alleen nog een kentekenplaat laten maken en je kunt genieten van je import-motor!
De basis BPM voor een motor is vrij eenvoudig te berekenen, het BPM bedrag voor een motor is namelijk exact 19.4% van de netto cataloguswaarde toen de motor nieuw geleverd werd.
Geen CvO nodig
Heeft uw voertuig een Europees kenteken?Dan is een CvO niet verplicht bij de registratie in Nederland. Het buitenlandse kentekenbewijs vormt het bewijs voor de goedkeuring. Een CvO bevat wel meer technische gegevens die soms handig zijn bij de registratie in Nederland.
Wil je de cataloguswaarde opzoeken? Dat kan via de website van de RDW. De RDW registreert de cataloguswaarde op kenteken.
Gemiddeld bedraagt de BPM-stijging in 2024 800 euro, zo hebben de experts van de ANWB berekend. Als je een nieuwe auto koopt bestaat een deel van de aanschafprijs uit BPM, dat is de Belasting Personenauto's en Motorfietsen. De hoogte ervan is afhankelijk van de CO2-uitstoot.
Voor de bpm geldt vanaf 1 januari 2023 als uitgangspunt dat 31% van getaxeerde herstelkosten op auto's met schade als waardeverlies mag worden opgevoerd. Onder bepaalde voorwaarden mag een hoger percent.
Een BMW is in Duitsland stukken voordeliger dan een vergelijkbare BMW in ons land.
Aanvragen van het kenteken voor een nieuwe auto duurt niet lang wanneer het gaat om modellen die al in de showroom van de dealer staan. Het voorwerk is immers al verricht en duurt het ongeveer 2 tot 3 werkdagen voordat het kenteken in de post wordt ontvangen.
Invoerrechten. Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Je bent veel voordeliger uit als je een auto uit Duitsland importeert. Het aanbod in Duitsland is veel groter, de standaard uitvoering van de auto's is veel luxer en je krijgt bij import korting op de BPM-belasting.
De beste manier om de invoerbelasting te verlagen wanneer jij een auto gaat invoeren in Nederland die jij in het buitenland hebt gekocht. Voor het verlagen van de invoerbelasting, BPM, maakt het niet uit of jouw droom auto of investeerders project uit Duitsland, Spanje of België komt.
Als een schade-auto wordt geïmporteerd, mag de rest-BPM worden vastgesteld op basis van de huidige waarde van de auto. Als dat een auto is waar op dat moment schade aan is, dan is de waarde van de auto ook lager, dus ook de rest-BPM.