Hoeveel bandenlichters gebruik je bij een fietsband? Meestal zijn twee bandenlichters wel genoeg om je band van de velg af te krijgen. Soms gaat het wat lastiger en kun je er nog een extra bij gebruiken.
Om te weten welke maat binnenband je nodig hebt, gewoon even kijken op de wang van je buitenband of op je oude binnenband. Hoe lees je de maat van je binnenband af? De afmetingen staan aangeduid in de vorm 'diameter x minimumbreedte / maximumbreedte'. Een diameter van 700 mm staat gelijk aan een band van 28 duim.
Omdat een binnenband kan rekken is hij geschikt voor meerdere maten buitenband. Toch is het verstandig om een binnenband te kiezen die zowel qua breedte als diameter goed past bij de buitenband. Een te smalle binnenband rekt uit totdat die dezelfde breedte heeft als de buitenband.
SV = standaardventiel = prestaventiel. AV = autoventiel = schraderventiel. DL = dunlopventiel. 36 mm = ventiellengte (normale lengte)
Een smalle band past niet op een brede velg en andersom. Bij velgen wordt de inchmaat nog steeds gebruikt; 26, 27.5, 28 en 29 inch. 28 inch betekent dus een diameter van 28 inch = 28 x 2,54 = 71,12 cm.
Volwassen fietsen hebben standaard een wielmaat van 28 inch. De maat van de fiets wordt bepaald aan de hand van de framemaat.
De druk in een fietsband mag behoorlijk hoog zijn. De ideale bandenspanning voor gewone en elektrische fietsen ligt tussen de 3,5 en de 4,5 bar. Hoeveel luchtdruk de fietsband moet hebben is ook afhankelijk van het soort fiets. De juiste bandenspanning staat meestal weergegeven op de zijkant van de fietsband.
Een binnenband voor een Frans ventiel is vaak verkrijgbaar vanaf 36 mm tot 80 mm, die van een Autoventiel van 32 mm tot 50 mm en die van een Hollands ventiel van 32 mm tot 48 mm. Welke lengte ventiel je nodig hebt, is afhankelijk van de hoogte van de velg. Bij een hoge velg heb je ook een langer ventiel nodig.
Een voorbeeld hiervan is 47—622, 40-622 (stadsfiets) en 23-622 (koersfiets). Hierbij staat het eerste getal voor de breedte in millimeter van de opgepompte band en geeft het tweede getal de velgmaat (de diameter van de velg) aan, gemeten daar waar de binnenband op de velg rust.
Soms is het mogelijk om een band van de velg te krijgen zonder een bandenlichter te gebruiken, maar in veel gevallen zal de buitenband te strak om de velg zitten. In dat geval gebruik je één (of meerdere) bandenlichters. Die zijn gemaakt van hard plastic en worden meestal per twee of drie verkocht.
Laat de solutie enkele minuten uitdrogen. Let op: solutie die langer dan een half jaar open is kan zijn plakkracht verliezen. 2.3 Druk de plakker stevig op de binnenband en laat enkele minuten drogen. Probeer de beschermfolie er vanuit het midden af te trekken, je voorkomt zo dat de randjes weer los laten.
28” velgen zijn de standaard geworden. Zoals gezegd zijn de velgen sterker geworden en is de bandenkeuze groter dan voor 26 inch. Samen met de mogelijkheid van bredere banden, rollen fietsen met deze wielmaat een stuk makkelijker, ook over onverhard terrein.
700C is de Franse maat voor standaard racefietsen. 650C is de Franse aanduiding voor racefietsen met kleinere wielen met een diameter van 571mm, in gebruik bij kleine wielrensters en jeugdige wielrenners.
Een te kort ventiel is moeilijk/niet op te pompen. Een te lang ventiel kan gemakkelijker problemen opleveren als er kracht op wordt uitgeoefend door bv een fiets die er net verkeerd tegenaan leunt.
Dit is de binnenband die geschikt is voor de meeste vakantiefietsers, die met banden van normale dikte fietsen. Hij heeft een Frans ventiel (40 mm), en is geschikt voor 28" fietsen, waarvan de breedte van de buitenband tussen de 28 en de 47 mm is.
Het Franse ventiel is smaller dan de andere fietsventielen en dit maakt het ventiel erg geschikt voor sportvelgen, zoals een wielrenfiets heeft. Het gat in de velg heeft een 2 mm kleinere diameter. Dit resulteert in een sterkere velg dan andere fietsventielen met een grotere diameter.