Bij auto's die ouder zijn dan 15 jaar is de bijtelling 35% van de waarde in het economisch verkeer. Let op! De verrekening is maximaal het bedrag dat u aan autokosten (inclusief afschrijving) hebt.
Voor deze groep zijn speciale regels. De bijtelling van een tweedehands auto die zo oud is gaat namelijk wel gepaard met de dagwaarde. De bijtelling is 35% van deze dagwaarde. Een elektrische youngtimer kan zelf worden gereden voor slechts 17%.
Want wanneer jouw auto van de zaak 15 jaar of ouder is, dan betaal je niet langer bijtelling over de cataloguswaarde van de auto, maar bijtelling over de waarde van de auto in het economisch verkeer. Een doorsnee middenklasse auto van 15 jaar oud is doorgaans nog een paar duizend Euro waard in het economisch verkeer.
Auto's die tussen de 15 en 25 jaar oud zijn worden ook wel Youngtimers genoemd. Het maakt niet uit of de auto in Nederland wordt gekocht of uit het buitenland is geïmporteerd. Youngtimers zijn vooral in trek bij mkb'ers en zzp'ers, omdat zij gebruik kunnen maken van een verlaagde bijtelling.
Is de termijn van 5 jaar verstreken, gaat vanaf dat moment het dan geldende bijtellingspercentage voor de auto in kwestie gelden. Heb jij bijvoorbeeld een plugin hybrid die op 1 november 2015 op kenteken is gezet, dan krijg jij vanaf 1 december 2020 te maken met een bijtelling van 22%!
Bij auto's die ouder zijn dan 15 jaar is de bijtelling 35% van de waarde in het economisch verkeer. Let op! De verrekening is maximaal het bedrag dat u aan autokosten (inclusief afschrijving) hebt.
Oudjes kunnen nog steeds geld waard zijn!
Oude auto's zijn niet per se minder waard dan jongere modellen, maar ze kosten vrijwel altijd minder. Nog belangrijker dan de leeftijd van een auto zijn de parkeercondities, staat van onderhoud en de kilometerstand. Als een oude auto weinig gereden heeft.
Auto's verliezen hun waarde naarmate ze ouder worden. Dit komt omdat ze meer problemen ontwikkelen, waardoor ze duurder in onderhoud worden. Daarom worden ze onbetrouwbaar naarmate ze ouder worden. Als u een betrouwbare oude tweedehands auto wilt, moet u voorkomen dat u een auto koopt die meer dan 5 jaar oud is.
'Weinig kilometers' op de teller is 50.000 voor een auto van 2 à 3 jaar en 80.000 voor een auto van 4 à 5 jaar. Als je je auto maar af en toe gebruikt en minder dan 15.000 km per jaar aflegt, ga dan gerust voor een oudere auto met meer dan 100.000 km op de teller.
Bijtelling voor het privégebruik van een auto van de zaak (personen- of bestelauto) kan worden voorkomen door het aanleveren van een kilometerregistratie als tegenbewijs dat u op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé rijdt met de auto.
Je kunt bijtelling voorkomen door niet meer dan 500 privékilometers per kalenderjaar in je zakelijke auto te rijden. Anders gezegd: je hoeft geen bijtelling te gebruiken als je de auto (bijna) helemaal zakelijk rijdt. Hier moet je de Belastingdienst dan wel een nauwkeurige verantwoording van geven.
Ondernemers die dus een auto rijden van minimaal 15 jaar oud, kunnen gebruik maken van de youngtimer-regeling. Dat betekent dat je de auto 'op je zaak zet' en je bijtelling 35% over de dagwaarde is. Dat is weliswaar een hoger percentage dan de gebruikelijke 22% bijtelling voor auto's van de zaak.
2019: 4% voor de eerste € 50.000, daarboven 22% 2020: 8% voor de eerste € 45.000, daarboven 22% 2021: 12% voor de eerste € 40.000, daarboven 22% 2022: 16% voor de eerste € 35.000, daarboven 22%
In 2020 hoef je slechts 8% van de cataloguswaarde bij je loon op te tellen en in 2021 is dat 12%. Er geldt wel een drempelwaarde. Als je auto duurder is dan €45.000 in 2020 of meer kost dan €40.000 in 2021, betaal je 22% over het deel van de cataloguswaarde dat boven het drempelbedrag valt.
Dat hangt een beetje af van het aantal kilometers dat u zelf op jaarbasis gaat rijden. Over het algemeen kunnen we zeggen dat bij veel kilometers op jaarbasis de kilometerstand belangrijker is. Bij weinig kilometers op jaarbasis zal het bouwjaar zwaarder wegen. Na 7 jaar 140.000 km is 20.000 km/jaar.
Maar wanneer is een auto een oldtimer? Veertig jaar. Zo oud moet een auto in Nederland zijn voordat je hem een oldtimer mag noemen. Tot en met 2013 was dat nog 25 jaar, maar die grens werd een jaar later opgeschoven.
Maar 200k is voor een benzinemotor inderdaad best veel, maar dat wil niet zeggen dat een prima onderhouden auto met benzine niet nog 100.000km mee kan gaan. En bedenk dat het niet alleen de motor is die slijt. Ga er maar vanuit dat hoe leuker de auto, hoe slechter het onderhoud is geweest.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
De bijtelling voor een youngtimer is 35% over de dagwaarde (WEV) van de auto. Hiervan wordt afgeweken indien de youngtimer milieuvriendelijk is. Bij een uitstoot van 0 gram CO2 is het bijtellingspercentage 17%. De hoogte van de bijtelling van een youngtimer ligt gemiddeld 75% lager dan bij auto's jonger dan 15 jaar.
De bijtelling geldt voor elke auto waarmee u, omgerekend naar een kalenderjaar, meer dan 500 privékilometers rijdt. Rijdt u met geen van de auto's meer dan 500 kilometer privé, dan telt uw werkgever niets bij. U hebt het hele jaar tegelijkertijd 2 auto's van uw werkgever en een 'Verklaring geen privégebruik auto'.
Totale autokosten zijn minder dan de waarde van het privégebruik. Het kan zijn dat uw totale autokosten minder bedragen dan het bedrag dat u voor het privégebruik van de auto moet tellen. In dat geval stelt u het bedrag van het privégebruik van de auto gelijk aan uw totale autokosten.