Bij lagere snelheden is de luchtweerstand ook relatief laag, waardoor het extra brandstofverbruik met ramen open meevalt. "Daar zit wel een omslagpunt in, zo rond de 80 kilometer per uur", zegt De Jong.
Zoals algemeen bekend heeft een ingeschakelde airconditioning een grote invloed op het brandstofverbruik van een auto. Minder bekend is dat dit meerverbruik van een airco de laatste jaren, door de toepassing van efficiëntere systemen, belangrijk lager is geworden.
Verkoeling met airconditioning
Ondanks dat motoren steeds efficiënter worden, moet de motor toch altijd meer vermogen leveren wanneer deze de auto moet koelen. Zelfs als de airco uitstaat, wordt er nog zo'n 30 liter brandstof per jaar extra verbruikt door het gewicht van de airco.
Airco 's gebruiken extra brandstof (3 tot 10 procent) en kosten motorvermogen (5 tot 10 pk), afhankelijk van de omstandigheden. Vooral auto's met een automatische versnellingsbak verbruiken aanzienlijk meer dan auto's met een handbak. Tests van TNO wezen uit dat het brandstofverbruik dan tot 27 procent kan toenemen.
Oorzaken hoog brandstofverbruik
een lage bandenspanning. achterstallig onderhoud. de auto is te zwaar beladen met zaken als dakkoffers, bagageboxen of andere dingen. verstopt roetfilter.
Hoeveel brandstof verbruik je? Een snelheid van 70 tot 90 km per uur is het zuinigst. Brandstof werkt bij deze snelheid het best, waardoor er ook minder CO2, stikstof en fijnstof uit de uitlaat komt. In de stad verbruik je het meest, omdat je daar veel moet remmen en optrekken.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
Wie op de snelweg een raampje openzet, verbruikt méér brandstof dan met de airco aan en de ramen dicht. De lucht die door de ramen naar binnen stroomt remt de auto namelijk af. Door deze luchtweerstand is de aerodynamica van de auto niet optimaal.
Wat veel mensen niet weten is dat je met een airco in de winter ook zeer rendabel kan verwarmen. Zo rendabel dat het zelfs goedkoper is als verwarmen met een CV-ketel. Door het omkeren van de pomprichting kan de warmte van buiten ook naar binnen worden verplaatst. Zo kan de airco dus ook als verwarming werken.
Airco versus CV
In het grootste gedeelte van het stookseizoen is een airco als verwarming veel goedkoper dan de traditionele gasgestookte hr cv ketel. Dat komt omdat het rendement ver boven de 400% stijgt terwijl een cv ketel niet verder kan komen dan 96% (werkelijk maximaal rendement).
Intelligent rijgedrag maakt de auto tot een verbruiksmirakel
Een auto verbruikt de meeste brandstof bij het accelereren. De truuk bij het zuinig rijden is daarom een eenmaal versnelde auto zo lang mogelijk op deze snelheid te houden.
Met airco: ramen dicht
Hij legt uit dat airconditioning ervoor zorgt dat de omstandigheden buiten geen invloed meer hebben op het klimaat binnen. Gebouwen met airconditioning worden dan ook zo ontworpen dat er niet eens ramen open kunnen. Dat zou de werking van de airco teniet doen.
Een snelle blik op Wikipedia leert ons dat benzine per liter ongeveer 8,9 kWh aan energie bevat. Een benzineauto verbruikt per jaar dan ruim 7.700 kWh aan energie. Dat is meer dan drie keer zoveel dan de 2.275 kWh die een EV gebruikt.
Zet de airco niet te koud, anders wordt de overgang tussen binnen en buiten wel erg groot. Een behaaglijke temperatuur ligt tussen de 20 en 23 graden. Een te koude airco geeft ijskoude luchtstromen en veroorzaakt daarmee vaak verkoudheden.
Nadelen airco op een rijtje
Een te groot temperatuurverschil tussen binnen en buiten kan zorgen voor verkoudheid. Bij slecht onderhoud kunnen klachten ontstaan zoals vieze luchtjes en gezondheidsklachten. Een onderhoudscontract brengt extra kosten met zich mee.
Laat de airco niet de hele dag aan staan, dat slurpt energie op! Het is beter om de airco alleen aan te zetten in de kamer die je op dat moment gebruikt. Heb je een oudere airco? Let dan wel even op, het koudemiddel (een sterk broeikasgas) in veel oudere airco's is namelijk schadelijk voor het klimaat.
Een pellet- of houtkachel.
De informatie uit de tabel hierboven vertelt ons dat de goedkoopste manier om te verwarmen, verwarmen met hout is. Het is bovendien ook de meest ecologische manier om te verwarmen. Er bestaan verschillende soorten houtkachels; zowel met pellets als met volledige houtblokken.
Moet ik de ramen en deuren dichthouden als de airconditioning aan is? Ramen en deuren dichthouden is niet strikt noodzakelijk maar je kunt je natuurlijk afvragen of het wenselijk is om deuren en ramen open te zetten als de airconditioner aan is, zeker als de buitentemperatuur (sterk) afwijkt van wat je binnen wil.
Een airco verdampt de koelvloeistof die in de auto aanwezig is. Hierdoor wordt dus de warmte uit de lucht weggenomen en vervolgens blaast de airco deze afgekoelde lucht de auto in en kun je genieten van een koele omgeving.
Om te voorkomen dat de spuiventilatie in een verblijfsruimte uitsluitend via een deur kan plaatsvinden, moet iedere verblijfsruimte ten minste één te openen raam hebben. Dit raam mag ook een schuifpui zijn. Een gedeelte van de spuiventilatiecapaciteit kan daarnaast via een luik of een deur plaatsvinden.
De zuinigste middenklasser is de Suzui Swift 1.2 Smart Hybrid. Dit is dus een hybride auto die slechts 5,1 liter benzine rijdt per 100 kilometer.