Kies op de kasseienstroken voor een maximale bandenspanning van 5 of 6 bar (afhankelijk van je gewicht en bandenbreedte). Sommige profs rijden zelfs met een spanning van 4 bar.
Een reguliere fietsband met tube kan een maximale bandenspanning van ongeveer 9 bar aan. Daarna ga je toch echt wel de grens opzoeken van wat een fietsband aankan. Weeg je 80 kilo of meer, blijf dan gewoon lekker met een bandenspanning van 8 bar rondrijden.
Neem twee maanden als uitgangspunt. Als je jouw wielen om de zoveel tijd oppompt, zit het wel snor. Daarnaast merk je het ook meteen als je banden te zacht zijn: het kost je dan namelijk meer moeite om te trappen. Pak de fietspomp erbij en zorg dat je weer moeiteloos op pad kunt.
Je moet je band natuurlijk ook niet TE hard oppompen. Wanneer je dat wel doet ontstaat weer het risico op een klapband en stuiter je over de weg. Hoe hard je je band kunt oppompen hangt vooral af het type fiets en het type band.
Juiste bandenspanning in instructieboekje
In het instructieboekje van je auto vind je de juiste bandenspanning. Die wordt aangegeven in bar, bijvoorbeeld 2,0 bar. Vaak staat er ook vermeld hoe hoog de bandenspanning mag zijn als de auto zwaar is beladen, bijvoorbeeld 2,2 bar.
Hoe hard moet je rubberboot opblazen? Wij raden je aan om de rubberboot op te pompen tot een luchtdruk tussen 0,20 en 0,25 bar. Dit staat ongeveer gelijk aan 3 tot 3,6 PSI. Dit hangt af van de weersomstandigheden.
De bandenspanning is ook afhankelijk van het wegoppervlak (kasseien of asfalt), gewenste comfort, weersomstandigheden en bandbreedte. Om stootlekken te voorkomen moet de bandenspanning bij een 28mm band minimaal 4 bar, een 25mm band minimaal 5,5 bar en een 23mm band minimaal 6 bar zijn.
Ik heb voor 20 inch wel geen aangewezen druk. Je zet gewoon de bandendruk 0.2 tot 0.3 bar hoger dan aangeven word in het voertuig. Dan zit je goed en ze verslijten niet vlugger.
De rolweerstand van uw 25 mm band is gelijk aan uw 23 mm band. Gaat u met een bredere velg rijden, dan neemt de rolweerstand zelfs af.
Wat wordt aangehouden als vuistregel voor de bandenspanning is je eigen lichaamsgewicht, delen door 10. Als je bijvoorbeeld 75 kilo weegt, houd je een bandenspanning van 7,5 bar aan. Mocht dit gevoelsmatig nog te hoog zijn, is het altijd nog mogelijk om de druk met een halve bar te verlagen.
Juiste bandenspanning bij je gewicht
Ter illustratie, bij een gelijke band van 26×2.0-2.2 moet de bandenspanning voor iemand van 45 kilogram 1.85 bar zijn en die van een fietser met een gewicht van 85 kilogram 2.50 bar.
Met een setje carbon wielen rijd je al snel 2-3 km/h sneller dan met aluminium wielen als je dezelfde kracht genereert. Daarnaast ziet een setje carbon wielen er natuurlijk supervet uit, wat ook goed voor je moraal is.
Normaal gesproken rijdt het overgrote deel van het peloton op 25mm banden. In Parijs-Roubaix komen 30 millimeter brede banden het vaakst voor. Daarnaast zijn de banden ook minder hard opgepompt om het stuiteren op de kasseien te voorkomen.
Je bandendruk mag in Roubaix tussen 5 en 6 bar zijn, afhankelijk van je gewicht en de breedte van de band. Als je zwaarder bent, mogen de banden iets harder en ook als het een smalle band is mogen ze ook iets harder. Bij een brede band en lager gewicht mag je richting de 5 bar gaan.
Advies voor de binnenband: Schwalbe SV 15 is geschikt voor 28-622, maar past ook nog in een 25-630 band: 105 gr; SV 16 is op zich ook geschikt, maar heeft meer massa (135gr).
Hoeveel bar moet er dan in een fietsband? In het algemeen kun je zeggen dat de bandenspanning van een elektrische fiets met banden rond de 3 à 4 centimeter respectievelijk zal variëren tussen de 5,5 en 4 bar. De meeste fietsbanden hebben een breedte van 3,5 cm, waar een druk van 4,5 bij hoort.
Uit onderzoek is gebleken dat je met een motor met een maximaal vermogen van 4 pk meestal binnen de 20 kilometer per uur blijft. Met een boot met een vermogen van 6 pk of meer is de kans groter dat je harder vaart.
Hoeveel pk's 20 kilometer per uur is, is niet zo te zeggen. Het materiaal waarmee de boot is gemaakt, de grootte, de vorm van het onderwaterschip en het onderhoud. Het heeft allemaal effect op de snelheid.
Als u wilt weten of u een vaarbewijs nodig heeft, hoeft u niet te kijken naar het aantal PK van uw boot. Dit speelt namelijk geen rol. Er wordt wel gekeken naar de maximale snelheid van de boot. Als een motorboot sneller kan varen dan 20 km/u is het een snelle motorboot en heeft u een vaarbewijs nodig.
Als een autoband te hard is opgepompt, dan wordt de band als het ware bol. Het gevolg: Geen optimaal contact. Verhoogde slijtage in het midden van de band.
Zowel een te hoge of te lage autobandenspanning kan gevaarlijke situaties opleveren. Een te hoge bandenspanning zorgt er namelijk voor dat een band sneller slijt. Bovendien heeft een band met te hoge spanning minder grip, trilt deze meer en is er vermindert rijcomfort. Daarnaast is de kans op een klapband groter.
De druk in de band is afhankelijk van de temperatuur. Met elke 10 graden afwijking moet de aan te brengen spanning daarom met 0,1 bar worden gecorrigeerd. Is het warmer dan 20 graden, dan is de druk door de buitenlucht toegenomen en moet u dus de meting naar beneden corrigeren.