Het gebruik van benzine met een normaal octaangetal (95) hangt af van de compressiedruk. Hoe hoger de compressiedruk hoe hoger het octaangetal moet zijn. Bij een compressieverhouding boven 9,5:1, met een bijbehorende druk van 12,7 bar is het raadzaam over te gaan op een benzine met een octaangetal 98.
Bij een motor van na 1972 moet de compressie druk liggen tussen 7.5 en 9.5 bar. Bij oudere motoren ( 1970 en 1972) is deze een halve bar hoger. De slijtage grens is 6.0 bar met een maximaal druk verschil tussen twee onderlinge cilinders van 2 bar. Bij de oudere motoren (1970 en 1972) is de slijtagegrens 7.0 bar.
In een dieselmotor kan de druk oplopen tot 35-40 bar, in een benzinemotor zal dit eerder 14-15 bar zijn. Omdat het hier gaat over grotere drukken moet de meter stevig vast zitten om lekken te voorkomen maar vooral om de hoge druk in de cilinder aan te kunnen.
Precies , Voor '83 , ongeveer 8,5 bar en na '83 tot ongeveer '87 10,3 bar dit met motorcode 99H. EN als er meer dan ongeveer 2 bar verschil in zit mag de boel uit elkaar , hopelijk dus niet.
Vaak zijn de eerste symptomen een constant verlies van koelvloeistof en / of motorolie. Een snelle stijging van de motortemperatuur en witte rook uit de uitlaat behoren ook tot vaak voorkomende symptomen. Verdikte koelvloeistof is een duidelijke indicatie van een defecte cilinderkoppakking.
Cilinderoverslag betekent dat er in een cilinder geen (goede) verbranding plaatsvindt. Dat kan herkend worden aan een schuddende motor. Stationair draait de motor onregelmatig rond en bij het gas geven hoor je een trilling in de motor.
De compressieverhouding heeft veel invloed op de prestaties van de motor. Hoe hoger deze is, des te hoger de compressie-einddruk zal worden, dus des te meer energie de motor uit de brandstof kan halen, en dus meer vermogen oplevert.
De compressieverhouding (CV) van een verbrandingsmotor is de vaste verhouding tussen het slagvolume + de inhoud van de verbrandingskamer enerzijds en het volume van alleen de verbrandingskamer anderzijds.
minstens 8 bar moet je wel hebben iig..
je kan niet zondermeer zeggen dat de druk tussen de 9 en 12 bar moet zijn.
Compressietest geeft conditie van motor weer. Om een idee te krijgen in de conditie van een motor kun je een compressietest laten uitvoeren. Bij een goed blok is de druk in de cilinders hoog. Als er slijtage is opgetreden zal de compressiemeter dus minder druk weergeven.
Hoe werkt compressie meten bij diesel motoren
Nadat de motor is opgewarmd zet je hem uit en verwijder je de injector van de te meten cilinder. Stop de compressiemeter in dat injectiegat, trap het gaspedaal in en laat de startmotor een keer of 5 rondgaan. Je kunt nu de compressie van de cilinder aflezen op de meter.
Onze 2CV-motoren hebben een relatief hoge compressie van 1:8,5.
Compressie verlies verhelpen
In veel gevallen wordt compressie verlies veroorzaakt door vastzittende zuigerveren of versleten zuigerveren. Doordat zuigerveren versleten zijn ontstaat er ruimte, hierdoor treedt er compressie verlies en olieverbruik op.
6,5 bar voor een tweetakt is helemaal geen rare waarde. Vergeet niet dat een tweetakt pas compressiedruk op gaat bouwen als de zuiger voorbij de uitlaatpoort omhoog gaat.
De slaglengte wordt bepaald door de krukas. Uit de slag en de boring kan de cilinderinhoud van een motor of zuigerpomp worden berekend. Een motor waarvan de slag (gebruikelijk uitgedrukt in millimeters) groter is dan de boring, wordt aangeduid als 'lange slag motor'.
Compressie verhouding (compression ratio):
De verhouding tussen ingangs- en uitgangssignalen in een compressor.
Pingelen ontstaat doordat er een ongecontroleerde zelfontbranding ontstaat vooraleer de zuiger zijn bovenste dode punt (BDP) bereikt heeft. Door deze vervroegde drukontwikkeling op de zuiger zal deze de neiging hebben om de krukas in de tegengestelde richting te laten draaien.
Oppervlak x slag x aantal cilinders = slagvolume.
- het slagvolume: het volume dat per hartslag doorgepompt wordt.
Verwijder de bobine uit de auto.
Als je beschikking hebt tot een weerstandsmeter of een multimeter kun je de weerstand meten van de bobine.
Oorzaken stotteren auto bij gas geven / hoog toerental
Dit kan bijvoorbeeld een probleem zijn met de bobine. Bij auto's met een bouwjaar van voor het jaar 2000 kan het ook de bougiekabel zijn.
Het is aan te raden om de auto zoveel mogelijk te laten staan tot de reparatie. Als de bobine niet goed werkt, kun je onverbrande benzine in de katalysator krijgen. Deze kan hierdoor stuk gaan. Als je toch met de auto gaat rijden, houd de motorbelasting dan zo laag mogelijk.
De ene koppakking kost misschien 40 euro en een top koppakking 80 euro, maar het werkloon kan variëren van 500 tot maar liefst 1200 euro. De kosten voor het vervangen van een lekke koppakking variëren dan ook van 500 tot 1300 euro. Het zal niet bij iedere auto even gemakkelijk zijn het motorblok uit elkaar te halen.