Fast fashion is goedkope kleding van mindere kwaliteit, geproduceerd in sweatshops in ontwikkelingslanden die een productie kent waarbij veelvuldige gebruik wordt gemaakt van schadelijke stoffen.In deze sweatshops wordt kleding gemaakt door zwaar onderbetaalde arbeiders.
De definitie van fast fashion zoals we die nu kennen
Fast fashion is een bedrijfsmodel dat is gebouwd op de massaproductie van goedkope kleding om snel in te spelen op trends. Merken als Primark, Mango, Zara, Pull & Bear, H&M, Fashion Nova, Boohoo, Asos en SHEIN zijn voorbeelden van een fast fashion merk.
Fast fashion retailers zoals Zara, H&M, Topshop en Primark zijn uitgegroeid tot prominente merken in de modewereld.
De strategie van Zara baseert zich op het zogenoemde fast-fashion-concept. Het snel creëren van nieuwe mode en zo snel mogelijk in de winkels te hangen. Op jaarbasis brengt Zara om en nabij de 16.000 nieuwe designs op de markt. In 1980 werd in Porto, Portugal de eerste vestiging buiten Spanje geopend.
In 1989 signaleert een journalist in The New York Times dat de nieuwe Spaanse modeketen Zara iedere week nieuwe zendingen kleding uit Spanje ontvangt, dat de winkelvoorraad elke 3 weken wisselt en dat het 15 dagen duurt voordat een nieuw ontwerp in de winkel ligt, en betitelt dit als 'fast fashion'.
Veel kleding die in de Nederlandse winkels hangt (Zara, H&M, Primark) wordt gemaakt in lage lonen landen zoals China en Bangladesh, omdat de kosten hier veel lager liggen dan in Europa.
De term 'fast fashion' werd voor het eerst gebruikt toen Zara begin jaren negentig naar New York kwam. De term werd bedacht door de New York Times en beschreef de missie van Zara om een kledingstuk in slechts 15 dagen van de ontwerpfase naar de verkoop in de winkels te brengen.
Moederbedrijf Zara sluit winkels in Israël. Het Spaanse modeconcern Inditex, moederbedrijf van winkelketen Zara, sluit voorlopig al zijn winkels in Israël na de aanval van Hamas-strijders afgelopen weekend.
Zara en H&M zijn twee giganten in de fast fashion-sector . Fast fashion biedt betaalbare prijzen en directe bevrediging voor consumenten. Fast fashion leidt tot verspilling, oneerlijke behandeling van arbeidskrachten en schadelijke milieuvervuiling.
In een tijdsbestek van enkele jaren leven we nu, in plaats van in een fast-fashion maatschappij, in een wereld gedomineerd door ultra fast-fashion, waar merken als Zara, H&M, GAP en Primark het onderspit delven.
Het rapport richt zich op negen fast fashion- en ultra-fast fashionbedrijven die actief zijn op de Finse markt: Shein, H&M Group, Lindex, NA-KD, Bestseller, Inditex, LPP SA, Varner en Cider.
Fast fashion is gebaseerd op massaproductie, lage prijzen en hoge verkoopcijfers. Dat wekt veel eerste wasbeurten in de hand. Het wassen van synthetische producten leidt elk jaar tot de ophoping van meer dan een half miljoen ton microplastics op de bodem van de zee.
ONLY & SONS is een jong en ambitieus herenkledingmerk dat in 2013 is opgericht. De hoeksteen van ons merk is betaalbare fast fashion met hoogwaardige kwaliteitsartikelen en geworteld in de wereld van denim.
100% KATOEN UIT DUURZAMERE BRONNEN
Katoen is een van de grondstoffen die we bij Pull&Bear het meest gebruiken. We houden ervan. Al ons katoen uit duurzamere bronnen halen is een zeer belangrijke uitdaging voor ons.
Veel internationale kledingmerken, waaronder H&M, C&A, Esprit, Marks & Spencer, GAP, VF Corporation en Kmart Australia, dragen bij aan deze situatie. Dit zijn belangrijke bevindingen van het rapport Branded Childhood dat vandaag wordt gepubliceerd door de Stop Kinderarbeid coalitie en SOMO.
Hoewel het iconische merk misschien niet overkomt als een fast fashion merk omdat het zichzelf positioneert als een premium merk, is het dat wel. Sterker nog, Zara is misschien wel het uithangbord voor fast fashion . De term ''fast fashion'' verscheen voor het eerst in de New York Times begin jaren 90 toen Zara een winkel opende in New York (Schiro, 1989).
Ook H&M en IKEA hebben aangekondigd voorlopig niet open te gaan in Israël. De Zweedse concerns hebben dit aan verschillende media bevestigd. Volgens het Franse persbureau AFP heeft Mango zijn online shop in Israël on hold gezet.
Ondanks deze initiatieven heeft H&M te maken gehad met scepsis en rechtszaken, met name na beschuldigingen van greenwashing . In 2022 werd de retailer bekritiseerd nadat uit rapporten bleek dat de productscorecards, die bedoeld waren om klanten te informeren over de milieu-impact van de artikelen, misleidend waren.
Onder andere koffieketen Starbucks en modemerk Balenciaga werden eerder geboycot.McDonalds en de Burger King kregen te maken met een boycot sinds de Israëlische luchtaanvallen op Gaza. 'Veel westerse bedrijven worden ervan beschuldigd de Israëlische oorlogsvoering te steunen.
Mango is een Spaanse winkelketen met winkels over de hele wereld.
De Spaanse modewinkelketen Zara heeft een omstreden reclamecampagne teruggetrokken waarin mannequins gewikkeld in lakens of zonder ledematen waren te zien. Dat gebeurde nadat pro-Palestijnse activisten hadden opgeroepen tot een boycot van het kledingconcern.
De groei van fast fashion leidde tot milieuproblemen
Maar naarmate de industrie groeit, is de menselijke en ecologische tol ook toegenomen. Veel fast-fashionbedrijven verhogen hun winstmarges door arbeidskosten te verlagen en onmenselijke normen te handhaven .
Cropp, net als veel andere fast-fashion retailers , wordt geconfronteerd met de uitdaging om aandacht te besteden aan kwesties rondom grondstoffenverbruik, CO2-uitstoot en ethische arbeid. Definitie → Ethische arbeid benadrukt de morele overwegingen en de maatschappelijke impact van werk, waarbij eerlijke lonen, veilige werkomstandigheden, werknemersrechten en ... prioriteit krijgen.