Er is geen verbod meerdere voertuigen ineens in te halen. Er is wel een verplichting opnieuw rechts te rijden zodra dat zonder bezwaar kan.
In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.
Dit is dus eigenlijk een soort van dubbel inhalen. Op een rijbaan met twee rijstroken (in jouw richting) mag je alleen een automobilist inhalen als deze een bromfiets of motorfiets aan het inhalen is. Je mag op een tweestrooks rijbaan dus geen auto inhalen die al een andere auto inhaalt.
Basisregel: inhalen geschiedt links
Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald (dit moet zelfs). Fietsers dienen elkaar links inhalen, maar mogen andere bestuurders rechts inhalen.
Op grond van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (artikel 11) moet links worden ingehaald. In de wet zijn hier een beperkt aantal uitzonderingen op genoemd. Bestuurders die links hebben voorgesorteerd en aangegeven hebben links af te willen slaan, mogen rechts ingehaald worden.
Vanaf vandaag gaat de boete voor onnodig links rijden van 150 euro naar 220 euro. Ook goed: de boete voor niet-handsfree een telefoon bedienen gaat van 250 naar 350 euro. Tegelijkertijd gaan de snelheidsboetes voor de eerste 10 km/u boven de toegestane snelheid omlaag met 15 procent.
Wie rechts inhaalt riskeert een boete van 250,- euro, geen misselijk bedrag. Houd daarbij in je achterhoofd dat je niet per se staande gehouden hoeft te worden om deze boete te krijgen. Naast de boete voor rechts inhalen kan je ook een boete krijgen voor onnodig links rijden.
Een inhaalmanoeuvre mag niet langer duren dan noodzakelijk is. De inhalende bestuurder zal weer zo snel als mogelijk de normale plaats op de weg (rechts) in moeten nemen. Inhalen moet in de totale verkeerssituatie mogelijk, verantwoord en veilig zijn.
Voorbereidingen en slepen
Sleep auto's met automatische transmissie niet op een snelheid hoger dan 80 km/h(50 mph) en niet verder dan 80 km (50 mile).
Over een witte of een gele onderbroken streep mag je rijden om een voertuig links in te halen. Over een doorlopende witte of gele streep mag je niet rijden om links in te halen. Zijn een doorlopende en een onderbroken streep naast elkaar getrokken, dan mag je links inhalen, als de onderbroken langs jouw zijde is.
Volgens de wet moet je rechts houden en moet je links inhalen. Behalve als er gereden wordt in file (en volgens de jurisprudentie kan dat ook bij hogere snelheden) dan mag je rechts inhalen.
Slepen van een motorvoertuig
Het is als bestuurder van een motorvoertuig toegestaan om een andere motorvoertuig te slepen, zolang de afstand van de achterzijde van het trekkend voertuig tot de voorzijde van het gesleepte voertuig niet meer bedraagt dan 5 meter.
Als je een auto rechts inhaald betekent dit immers dat de linksrijdende auto onnodig links aan het rijden is.
Bij een inhaalactie kan je ook bekeurd worden. Immers, je rijdt over een 80 km-weg waar je harder reed. Je kenteken zal wel op de foto staan, tenzij je een wel erg scherpe bocht maakte bij wisselen van rijstrook, wat praktisch onmogelijk is.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
Soorten strepen op de weg
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Een auto slepen – wetgeving
Ook degene die het voertuig bestuurt dat gesleept wordt, dient in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs en zich net als ieder ander voertuig aan de geldende verkeersregels te houden. Uiteindelijk zijn bij het auto-slepen de regels voor beide voertuigen hetzelfde als anders.
Sleepkosten doordat je in de modder bent blijven steken met je auto, moet je zelf betalen. Geen enkele autoverzekering vergoedt dit. Ook pechhulpdiensten helpen je niet. Zij zijn er voor storingen en mankementen aan je auto.
Een goed te gebruiken sleeplint is 9 meter lang en kan –in goede conditie- piekbelastingen verdragen tot 10 ton. De lengte van een dergelijk sleeplint is alleen maar handig. Staat een auto vast in de prut, dan is er op 9 meter afstand meestal wel een droog of hard plekje te ontdekken, vanwaar getrokken kan worden.
Mag men nou wel of niet inhalen in een bocht of voor een bocht? Het is niet verboden om in een bocht in te halen maar meestal is dat niet verstandig. Het is wel verboden om in te halen voor een gevaarlijke bocht omdat je geen gevaarlijke situatie mag veroorzaken.
Wanneer je een motorvoertuig inhaalt moet je richting aangeven. Indien je bij het inhalen van rijstrook moet wisselen moet je ook richting aangeven. En wanneer je een belangrijke zijdelingse beweging maakt moet je richting aangeven.
Uiteraard geldt nog steeds het principe: hoe gevaarlijker het feit, hoe duurder de boete. Ook weegt de snelheid van de overtreding mee in de prijs van je boete. Daarnaast is voor de verkeersboetes 2022 is rekening gehouden met de inflatiecorrectie, die dit jaar op 2% is uitgekomen.
10 km/h: € 69. 15 km/h: € 133. 20 km/h: € 188. 25 km/h: € 252.
Een 10 km te hard rijden boete kost binnen de bebouwde kom €74 en buiten de bebouwde kom €69.