Audi noemt het dan ook de R8 V10 GT RWD. Er worden in totaal 666 exemplaren gebouwd van de R8 V10 GT RWD. Daarvan zijn er 333 een coupé en 333 een cabrio.
Totaal zijn er van de Audi R8 ongeveer 67 exemplaren in Nederland verkocht.
De Audi R8 zou eind 2023 op pensioen gaan, om ruimte vrij te maken voor nieuwe modellen. Maar de grotendeels handmatige productie op de site Böllinger Höfe zou verlengd worden door de stijgende vraag naar de Duitse sportwagen.
Af en toe hinten bedrijfsfunctionarissen op een volledig elektrische vervanger, maar die zal er waarschijnlijk niet snel komen. We weten wel dat de hoogtoerige V-10 voorgoed dood is. Geef de schuld maar aan de hoge vraagprijs van de R8 en de steeds strengere emissievoorschriften .
De nieuwe Audi Q6 e-tron
De Audi Q6 e-tron onderscheidt zich door indrukwekkende rij- en laadprestaties - waaronder snelladen tot maximaal 270 kW -, evenals door ultieme efficiëntie en een grote actieradius.
2023 R8 GT is de laatste R8 met 620 pk, beperkt tot 333 exemplaren. De Audi R8 e-tron (2015) was een volledig elektrische versie van de tweede generatie R8.
Concreet: 620 pk uit een cilinderinhoud van 5,2 liter en een koppel van 565 Nm tussen de 6.400 en 7.000 tpm (max. toerental: 8.700 tpm). De R8 GT RWD accelereert in 3,4 seconden naar 100 km/u en klokt in 10,1 seconden een snelheid van 200 km/u. De topsnelheid bedraagt 320 km/u.
2019-heden | 2-deurs, cabrio | automaat
Deze versie van de Audi R8 is in Nederland op de markt sinds november 2019 en kost rijklaar € 306.694. De vierwielaangedreven auto heeft een benzinemotor en levert een maximum vermogen van 456 kW (620 pk) en een maximum koppel van 580 Nm.
A8 W12. In 2004 kwam er een speciale versie van de Audi A8 op de markt: de Audi A8 W12. Deze limousine heeft de doorontwikkelde twaalfcilindermotor van 450 pk, begrensd op een snelheid van 250 km/u. Deze snelheid kan deze auto in minder dan 30 seconden halen.
Geen elektrische aandrijflijn voor de e-tron-loze Q6 dus. De Q6 die het Chinese samenwerkingsverband SAIC Audi gaat produceren is 5,10 meter lang en heeft een wielbasis van 2,98 meter. Met zijn wagenlengte van ruim voorbij de 5 meter is de Q6 de grootste Audi die er bestaat.
De oudste Audi ter wereld: De Type A uit 1910.
Een legende van een supersportwagen neemt afscheid: in zijn 17 jaar heeft de Audi R8 harten veroverd en evenzoveel successen gevierd. Na 45.949 geproduceerde exemplaren rolde in maart 2024 de laatste R8 van de band bij Böllinger Höfe. Een terugblik op een ongeëvenaard succesverhaal.
De RS6 wordt geproduceerd door quattro GmbH, die ook verantwoordelijk is voor de Audi R8 en de andere RS-modellen van Audi. De benaming "RS" staat voor "Renn Sport", Audi's hoogste modellenlijn die nog boven de "S" ("Sport") modellen is gepositioneerd.
Ja, dat doet het . De nieuwste generatie Audi R8 (Type 4S) deelt namelijk een heel platform met de Lamborghini Huracan, van de motor tot chassiscomponenten en de elektronica. Hoewel dit delen teruggaat tot 2006 met de R8 Type 42 en de Gallardo.
De R8 GT RWD accelereert in 3,4 seconden naar 100 km/u en bereikt in 10,1 seconden al een snelheid van 200 km/u. De topsnelheid bedraagt 320 km/u.
Zoals te verwachten bij een spectaculaire sportbolide is de Audi R8 alleen te betalen voor de 'happy few'. De prijzen van een nieuwe Audi R8 beginnen bij zo'n 245.000 euro. Voor dat geld krijg je de R8 Coupé performance RWD. De krachtigere en snellere R8 V10 performance quattro begint bij een kleine 300.000 euro.
We wisten al een tijdje dat deze dag eraan zat te komen, maar dat maakt het er niet makkelijker op. De Audi R8 is officieel dood .
Het nieuwe gamma telt drie versies: de Audi S e-tron GT, RS e-tron GT en RS e-tron GT performance. Met een systeemvermogen van 680 kW/925 pk is laatstgenoemde de krachtigste Audi ooit.
De duurste Audi ter wereld is de Audi PB18 E-Tron, met een prijskaartje van 2,7 miljoen dollar .
Tijdens de Duitse Gouden Stuurwiel-verkiezing is de Audi e-tron GT verkozen tot 'Mooiste auto van het Jaar'.
De algemeen aanvaarde lijst van luxe merken omvat Acura, Alfa Romeo, Aston Martin, Audi, Bentley, BMW, Bugatti, Cadillac, Ferrari, Genesis, Infiniti, Jaguar, Lamborghini, Land Rover, Lexus, Lincoln, Lotus, Maserati, McLaren, Mercedes-Benz, Porsche, Rolls-Royce, Tesla en Volvo.
Overname en einde NSU
In 1969 wordt NSU overgenomen door Volkswagen en samengevoegd met Auto Union, dat Volkswagen vijf jaar eerder overnam en eigenaar zijn van het merk Audi. Het gefuseerde bedrijf heet vanaf dan Audi NSU Auto Union en betekende feitelijk het einde van NSU als zelfstandig merk.