Het kabinet heeft besloten om de accijns voor ongelode benzine, diesel en LPG/LNG van 1 april tot en met 31 december 2022 te verlagen. Het gaat om een verlaging van 17,3 cent (benzine), 11,1 cent (diesel) en 4,1 cent (LPG/LNG) per liter.
Hoeveel lager zijn de accijnzen op benzine en diesel in 2023? Vooralsnog lijkt het erop dat de korting gelijk blijft. Dat betekent dat de accijnskorting per liter voor benzine 17,3 cent is, 11,1 cent voor diesel en 4,1 cent voor LPG.
Per 1 april heeft het kabinet namelijk een tijdelijke accijnsverlaging doorgevoerd om de buitengewoon stijgende brandstofprijzen te compenseren. Tot 31 december 2022 zijn de accijnzen daarom respectievelijk verlaagd met 17,3 cent, 11,1 cent en 4,1 cent. De werkelijke verlaging is zelfs nog 21% hoger.
Deze wet regelt de verlaging van het btw-tarief op energie van het algemene tarief (21%) naar het verlaagde tarief (9%) per 1 juli 2022, en de verlaging van de brandstofaccijns met 21% met terugwerkende kracht per 1 april 2022.
De accijnzen op brandstoffen worden bepaald door de Nederlandse overheid. Ze worden jaarlijks herzien en verschillen per type brandstof. De accijns op benzine is momenteel 45,6% van de prijs. Voor diesel is dit 34,9% en voor LPG 23,8%.
Een verzoek om teruggaaf van accijns moet worden gedaan met een van rijkswege beschikbaar gesteld digitaal formulier (URA, artikel 32b, lid 1). Dit digitale formulier is door de ondernemer die de teruggaaf verzoekt te downloaden via zijn Persoonlijk Domein (het beveiligde gedeelte van www.belastingdienst.nl).
Als u goederen koopt bij een buitenlands (postorder) bedrijf of webwinkel moet u daarover soms belasting betalen. Ook als u goederen ontvangt van familie of vrienden of zelf meeneemt betaalt u mogelijk belasting. De kosten voor het doen van aangiften en de belasting bij invoer betaalt u aan uw post- of koeriersbedrijf.
In Nederland os de adviesprijs van benzine momenteel € 2,00 . Hiervan gaat 21% naar de BTW € 0,42 rest nog € 1,58 per liter daarvan gaat 45,6% naar de accijns belasting € 0,72 rest nog € 0,86 per liter. Dan wil de pomphouder nog wat verdienen ca. 11% dat is ongeveer €,0,09 per liter dan komt de prijs per liter op ca.
Accijns op brandstof
Dit deel is nu verlaagd. In feite gaat het om een accijnsverlaging van 17,3 cent op benzine, 11,1 cent op diesel en 4,1 cent op LPG/CNG. Maar omdat BTW (21%) op brandstof wordt geheven over de brandstofkosten inclusief (de nu verlaagde) accijns, valt de prijs aan de pomp dus nog gunstiger uit.
Duitsland verlaagt met ingang van vandaag de accijnzen op brandstof. De verlaging voor benzine is 30 cent per liter; die voor diesel 14 cent per liter. Ook de btw op brandstof wordt verlaagd.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
Het nieuwsmedium meldt dat de accijnzen op benzine met 17 cent omlaag gaan en op diesel met 11 cent. De BTW op energie gaat wel pas op 1 juli omlaag, dus voor EV-rijders komt de verlichting wel pas in de zomer. Deze verlaging geldt gewoon voor iedereen, ongeacht het inkomen of de koopkracht.
Tanken is vanaf vandaag een stuk goedkoper. Voor het eerst in decennia heeft het kabinet de accijns op brandstof verlaagd, bedoeld om de pijn van de opgelopen brandstofprijzen wat te verzachten. Pomphouders en automobilisten hebben ernaar uitgekeken, maar er is ook kritiek.
Volgens United Consumers is de gemiddelde prijs van Euro 95 in Nederland momenteel 2,160 euro. Exclusief de 21 procent BTW zou de prijs al 1,785 euro zijn. Als de BTW niet 21 procent zou zijn, maar 9 procent zoals bij levensmiddelen en bepaalde essentiële diensten, dan zou de prijs al zakken naar 1,95 euro.
01-01-2022 - 18-03-2022 € 0,2270 per liter. 19-07-2018 - 31-12-2021 € 0,2476 per liter.
Verlaging van de accijns op brandstof met 21%
Van 1 april t/m 31 december 2022 is de accijns op benzine, diesel en LPG verlaagd met 21%. Doel is om huishoudens tegemoet te komen in de stijgende brandstofprijzen aan de pomp. Ook andere brandstofgebruikers profiteren van deze maatregel.
Dat komt neer op 40 cent BTW en 80 cent accijns. Op de getankte benzine verdient de overheid in deze rekensom dus 480 miljoen euro per maand. Op diesel geldt 25 procent accijns, waardoor je uitkomt op 35 cent BTW en 52 cent accijns per liter. Dat komt dus neer op 478 miljoen euro in de maand.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Accijns wordt over het algemeen geheven over de hoeveelheid van het product en niet over de waarde daarvan. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de btw, de belasting over de toegevoegde waarde. Bij accijnsgoederen wordt de btw geheven over het totale bedrag inclusief de accijns.
de producentenprijs: dit is de prijs van aardolie zoals deze tot stand komt op de wereldmarkt. De oliemaatschappijen raffineren de ruwe olie tot brandstoffen en andere aardolieproducten. Verder komen hier de kosten bij van biobrandstoffen die wettelijk verplicht moeten worden bijgemengd.
Wanneer men als bedrijf accijnsgoederen, waarop de accijnzen (nog) niet werden betaald, in België of in een andere lidstaat wenst te ontvangen, moet dit gebeuren onder de accijnsschorsingsregeling. Pas bij het verlaten van de accijnsschorsingsregeling moeten de (Belgische) accijnzen worden betaald.
De EU-regels bepalen ook de minimumtarieven voor de accijns. Het staat elk EU-land (In dit geval de 27 EU-lidstaten) vrij om hogere tarieven vast te stellen. De accijns is meestal afhankelijk van de hoeveelheid, uitgedrukt in kilogram, hectoliter of het alcohol percentage.
Accijns is een belasting die u moet betalen voor bepaalde consumptieproducten . Het gaat om: producten met alcohol zoals bier en wijn. tabaksproducten zoals sigaren en sigaretten.