De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen. De eerste pauze duurt dan minimaal 15 minuten.
Vorige jaren had hij nummer 33 op het koetswerk van zijn Formule 1-racewagen staan. AutoWeek zocht uit waarom Max Verstappen startnummer 33 had gekozen toen hij in de hoogste klasse van de autosport ging rijden. In de Formule 1 mogen coureurs sinds 2014 hun eigen startnummer kiezen.
Op die laatste regel is één uitzondering sinds 2014: alleen als je wereldkampioen bent, mag je met startnummer 1 rijden. Lewis Hamilton mocht dit jaar dus met een eentje (niet te verwarren met een Eendje, die is kansloos tegen een F1-auto) rijden, maar koos ervoor om zijn huidige nummer 44 te houden.
Volgens Pirelli is het cruciaal dat geen enkele coureur de harde band langer rijdt dan 26 ronden. De mediumband gaat volgens Pirelli twee ronden langer mee en de zachte compound mag maar 15 ronden gebruikt worden per set.
Een hardere band gaat langer mee, maar is niet zo snel als een zachte band. Met het zachte rubber kan een coureur rapper in de rondte gaan, daarentegen slijt die band wél snel.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Op 14 maart 2010 keerde Schumacher, rijdend voor Mercedes GP met startnummer 3, terug op de grid. Schumacher was bij aanvang van het seizoen 2010 met zijn 41 jaar de oudste coureur.
Startnummer 1
Motorsport Stats heeft een lijst samengesteld met de coureurs die dit nummer het vaakst hebben mogen dragen. Schumacher verscheen zoals gezegd in totaal 120 keer met startnummer 1 aan de start. Hij werd in totaal zeven keer wereldkampioen.
Ferrari voorziet ook Alfa Romeo en Haas van motoren. Red Bull, het team van wereldkampioen Max Verstappen, gebruikt net als zusterteam AlphaTauri motoren van Honda. Alpine rijdt met Renault-motoren. Porsche en Audi, beide onderdeel van de Volkswagen Group, treden in 2026 toe tot de Formule 1.
“Ik start altijd met nummer 44, omdat dit het nummer is dat ik op mijn kart had, toen ik acht jaar oud was. Het was mijn vaders registratienummer; F44. Dus elk jaar is een nieuwe kans om op te staan voor de uitdaging.”
De kleinste coureur op de Formule 1-grid is met afstand Yuki Tsunoda. De Japanner is elf centimeter korter dan de op een na kortste coureur: Lando Norris. Het zorgt ervoor dat de coureur meteen ook met afstand de minst zware coureur is in de Formule 1. Door zijn lengte weegt hij namelijk maar ongeveer 54 kilogram.
Hamilton pakte in 2008 zijn eerste wereldkampioenschap en moest toen gedwongen met nummer 1 rijden. Dat beviel hem niet helemaal. “Het zag er niet zo mooi uit op de auto.
Vettel werd op 14 november 2010 voor het eerst wereldkampioen, op 9 oktober 2011 voor de tweede maal, op 25 november 2012 voor de derde keer en op 27 oktober 2013 voor de vierde maal op rij. Hij werd in 2010 de jongste wereldkampioen Formule 1 ooit.
Waarom rijdt Max Verstappen met nummer 33? Als kind had Max Verstappen het geluksgetal 3. In de Formule 1 was dit getal al bezet door Daniel Ricciardo, waarna Verstappen koos voor 33. “Voor dubbel geluk”, grapte hij bij de bekendmaking van zijn startnummer.
De eerste afmelding is binnen. Coureur Sebastian Vettel heeft enkele dagen voor de openingsrace van het seizoen positief getest op het coronavirus. De viervoudig wereldkampioen moet daarom de Grote Prijs van Bahrein overslaan. Zijn landgenoot Nico Hülkenberg vervangt Vettel bij de renstal Aston Martin.
Lewis Hamilton – 35,76 %
Sir Lewis Carl Davidson Hamilton betrad het podium van de topklasse in 2007 en evenaarde in 2020 het record van Michael Schumacher door voor de zevende keer tot wereldkampioen Formule 1 te worden gekroond.
De oudste wereldkampioen Formule 1 aller tijden
Dat record staat namelijk op naam van de legendarische Juan Manuel Fangio, die met zijn 46 jaar en 41 dagen zich in augustus 1957 kroonde tot oudste wereldkampioen ooit. Een record dat vandaag de dag dus nog steeds overeind staat.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.