Hoelang mag een tegenpartij over een schadeafwikkeling doen? Volgens artikel 4:70, lid 6 van de Wet op het financieel toezicht (WFT) moet een aansprakelijk gestelde autoverzekeraar uiterlijk drie maanden ná ontvangst van de aansprakelijkstelling een onderbouwd standpunt innemen.
De verzekeraar keert aan de benadeelde de schade uit die is verschenen en door haar is erkend, dan wel tussen partijen definitief is vastgesteld. Dit gebeurt binnen 14 dagen na de erkenning of de definitieve vaststelling. De afwikkeling van letselschade neemt vaak lange tijd in beslag.
Tegenpartij werkt niet mee
Je kunt de verzekeringsgegevens van andere partijen opvragen bij de RDW. Dit kost €4,60. Stuur voor de verzekeringsgegevens een e-mail naar [email protected]. Bij geruzie over de schade kun je ook je eventuele rechtsbijstandverzekeraar of tussenpersoon inschakelen.
Zodra de schade definitief is vastgesteld, keert de autoverzekeraar de schade binnen 14 dagen uit. Is er ook sprake van letselschade? Dan kan het langer duren voordat het schadebedrag uitgekeerd wordt, omdat dat vaak complexe zaken zijn.
De verzekeraar van de tegenpartij wil ook het verhaal van de eigen verzekerde horen. Als deze niets opstuurt dan verzoekt de verzekeraar om informatie. Het kan dus enige tijd duren. Hoe lang dit mag duren is niet bij wet geregeld.
Na het bekijken van uw voertuig zal de expert een expertiserapport opstellen. Gemiddeld duurt dat 5 werkdagen.
Hoe lang het duurt voordat uw verzekeraar uitbetaalt, hangt sterk af van de claim. U zou relatief snel een betaling moeten ontvangen voor eenvoudige claims – misschien een week of zo . Een ingewikkeld geval, waarbij bijvoorbeeld de oorzaak van het ongeval niet duidelijk is, kan veel langer duren.
Zorgverzekeraars hebben geen verplichting om zo snel mogelijk terug te betalen. Toch geven vrijwel alle zorgverzekeraars aan dat zij binnen 10 werkdagen de kosten overmaken naar de verzekerde.
Bij verhaalschades is het nooit verplicht om een schade te repareren. Bij een cascoschade kan de verzekeraar het wel verplichten óf de schade-uitkering verlagen.
Rechtszaak gewonnen: mogelijk kosten voor tegenpartij
Wint u een civiele of bestuursrechtelijke zaak? Dan kan de rechter uw tegenpartij veroordelen tot het betalen van uw kosten. Dit heet kostenveroordeling. U moet deze kosten dan zelf van de tegenpartij terugeisen.
Wat betreft bewijs van de schade, in het bijzonder dienen alle kostennota's bij te worden gehouden (bv.reparatiekosten, apothekerskosten, medische kosten, etc.), maar ook politie-PV's, schaderapporten en medische verslagen.
Ben je het niet eens met de tegenpartij, probeer dan met getuigen te komen bij de verzekeraar. Maak ook zoveel mogelijk foto's van de schade en de situatie. Kom je er niet uit, vraag juridische hulp of schakel je rechtsbijstandverzekeraar in.
Zo'n rechtszaak kan enkele maanden totjaren duren. Letselschadezaken duren dus over het algemeen vrij lang. Dit heeft onder andere te maken met de complexiteit van de zaak: hoe ingewikkelder de feitelijke en juridische omstandigheden, hoe langer de onderhandelingen en de rechtszaak zullen duren.
Verzekeringsmaatschappijen in Ohio hebben 46 dagen de tijd om een claim af te handelen nadat deze is ingediend. Verzekeringsmaatschappijen in Ohio hebben ook specifieke termijnen waarbinnen zij de claim moeten erkennen en vervolgens moeten beslissen of ze deze accepteren, voordat ze de eindafrekening uitbetalen.
Per 1 juli 2021 zijn Nederlandse schadeverzekeraars gestart met Directe Schadeafhandeling (DSA). Hierbij handelen zij autoschades af voor de eigen WA-verzekerde klanten. DSA heeft daarmee ook gevolgen voor adviseurs met particuliere autoverzekeringen in de portefeuille.
Weigert je verzekeraar uit te betalen? Neem dan een advocaat in de arm gespecialiseerd in het verzekeringsrecht. Je advocaat zal met de verzekeraar in gesprek gaan en wanneer het nodig is een procedure starten.
Betaalt de webwinkel het aankoopbedrag niet terug, stuur dan een betalingsherinnering. Een voorbeeld van een betalingsherinnering kunt u hieronder downloaden. Hierin geeft u aan het bedrag per direct terug te willen. Doet de winkel dat niet, dan geeft u de vordering aan ons uit handen.
Wanneer er sprake is van een totaal verlies of diefstal zal de verzekering meestal een geldbedrag uitbetalen. Dit geldbedrag moet de geleden schade vergoeden. De uitkering vergoedt schade exclusief btw. Dat is ook logisch want de btw krijg je terug van de Belastingdienst en maakt dan ook geen deel uit van de schade.
Sta toe dat premies die verschuldigd zijn maar nog niet zijn betaald tijdens de periode van 90 dagen, worden betaald over de rest van de huidige polistermijn of tot 12 maanden in maximaal 12 gelijke maandelijkse termijnen, afhankelijk van welke van de twee het langst is. Als u vragen heeft of een keuze wilt maken voor een respijtperiode, bel dan 1-800-532-4221.
Zodra wij het met elkaar eens zijn over de hoogte van je schadevergoeding, kan de schade definitief geregeld worden. Mocht je recht hebben op een schadevergoeding dan kan het vijf werkdagen duren voordat het bedrag op jouw rekening staat.
In het Nederlandse recht geldt als hoofdregel: 'Iedereen draagt zijn eigen schade'. Breekt u uw eigen vaas, dan moet u zelf de schade dragen. Breekt iemand anders uw vaas, ook dan zult u zelf de schade moeten dragen, tenzij er sprake is van een uitzondering. Het verhalen van de schade is dus in beginsel niet mogelijk.
Bewijzen van schade
Voor het bewijzen van compenserende schade is doorgaans het overleggen van documentatie vereist, zoals kwitanties, getuigenissen van de eiser of andere getuigen over de impact van de onrechtmatige daad op het leven van de eiser, en, in sommige gevallen, getuigenissen van deskundigen.
Een niet verhaalbare schade is een schade waarbij de tegenpartij niet aansprakelijk is, of waar de tegenpartij niet bekend is. Je eigen risico is dan van toepassing. Het kan natuurlijk zijn dat de schuldige van je schade niet direct is aan te wijzen.