Een belangrijk verschil tussen een geremde en ongeremde aanhanger zit in de maximale toegelaten massa. Binnen Europa mag deze massa bij een ongeremde aanhanger niet boven de 750 kilogram uitkomen. Kies je voor een geremde aanhanger, dan mag de massa hiervan wel boven de 750 kilogram liggen.
Daar waar je bij een ongeremde aanhangwagen prima achteruit kunt rijden, is dit bij een geremde aanhanger niet zomaar mogelijk. Hiervoor moet er een mechaniek aanwezig zijn waardoor je de rem tijdelijk kunt uitschakelen. Bij nieuwe aanhangers is deze standaard voorzien in de vorm van een terugrijautomaat in de wielen.
Technische uitleg: Een geremde aanhanger is voorzien van een oplooprem die aan de dissel is bevestigd. Deze rem zorgt ervoor dat de remmende beweging van het trekkende voertuig wordt omgezet in het afremmen van de aanhanger zelf.
geremd = geremd bijv. naamw. Uitspraak: [xəˈrɛmt] als je minder durft te zeggen of doen dan je zou willen Voorbeeld: `Ze voelde zich geremd door de imponerende omgeving en zei niks meer.
Geremde aanhangwagens zijn veiliger
Aanhangwagens met een remsysteem zijn veel veiliger dan ongeremde aanhangwagens. Het remsysteem zorgt voor een stabiel weggedrag tijdens het rijden en verkort de remweg aanzienlijk.
Een belangrijk verschil tussen een geremde en ongeremde aanhanger zit in de maximale toegelaten massa. Binnen Europa mag deze massa bij een ongeremde aanhanger niet boven de 750 kilogram uitkomen. Kies je voor een geremde aanhanger, dan mag de massa hiervan wel boven de 750 kilogram liggen.
Het maximum gewicht van een ongeremde aanhanger is wettelijk namelijk vastgesteld op 750 kg (artikel 5.12.31 lid 1 van de regeling voertuigen). Of beter andersom: aanhangwagens boven de 750 kg moeten een eigen remvoorziening hebben.
Vrijwel alle caravans zijn geremd. Een kleine boedelbak is meestal ongeremd. De aanhangwagen mag inclusief lading nooit zwaarder zijn dan het maximum trekgewicht van de auto. Als er geen gewicht op het kentekenbewijs vermeld staat, mag de auto niets trekken.
Als u rijbewijs B hebt, dan mag u rijden met een aanhanger tot maximaal 750 kg (leeggewicht + laadvermogen). Daarnaast mag het totale gewicht van de combinatie (auto + aanhanger) niet zwaarder zijn dan 3.500 kg.
Vouwwagens worden geleverd zonder en met een oplooprem. Of men voor een vouwwagen met of zonder zo'n reminstallatie kiest, is mede afhankelijk van de trekauto. Zodra het totaal gewicht van de vouwwagen (eigen gewicht + lading) meer is dan het lege gewicht van de trekauto, is een rem op de vouwwagen wettelijk verplicht.
(Ongeremde) aanhangwagens tot 750Kg bruto mag u met B rijbewijs wel rijden. Geremde aanhangwagens die inclusief lading zwaarder mogen zijn dan 1750kg mag u NIET rijden met B rijbewijs, hier heeft u een aanhangwagenrijbewijs voor nodig.
Aanhanger trekken met rijbewijs B
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto: een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen); een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Een aanhangwagen of caravan heeft een eigen kenteken nodig als deze zwaarder is dan 750 kilo (toegestane maximummassa). Is de aanhanger lichter, dan krijgt deze hetzelfde kenteken als het voertuig dat de aanhanger trekt.
Aanhangwagens met een MTM van >750kg dienen wel ingeschreven én periodiek gekeurd te worden. Wanneer u een nieuwe (of tweedehands) aanhangwagen koopt, dient deze na aankoop ingeschreven te worden bij het DIV (Dienst Inschrijvingen van Voertuigen).
Het rijbewijs B met code 96 volstaat indien de MTM van je trekkend voertuig en aanhangwagen samen niet meer dan 4.250 kg bedraagt. Overschrijdt de MTM van het trekkend voertuig plus je aanhangwagen de 4.250 kg, dan dien je in het bezit te zijn van een rijbewijs BE.
Deze motortrailers hebben een eigen remsysteem, wat zorgt voor stabieler weggedrag tijdens het rijden en een aanzienlijk verkorte remweg. Daarnaast mag u met een geremde aanhangwagen meer trekken dan een aanhangwagen zonder remsysteem.
Heel gemiddeld moet u denken aan vanaf 90 kW (motorvermogen) of 120 pk en een koppel (trekkracht) vanaf 200 Nm. Wanneer een bepaalde auto bij u in beeld komt, kunnen we altijd de individuele trekeigenschappen van de bewuste auto bekijken in combinatie met het caravangewicht.
Elke auto die 1000 kg of meer mag trekken, én beschikt over een voldoende sterke motor (vanaf pakweg 120 pk en 180 Nm) is in principe al een prima caravantrekker. In de klasse van de Seat Altea voldoen o.a. de Citroën C3 Picasso, Fiat 500X, Kia Venga, en Opel Meriva aan uw criteria.
Over het algemeen zal bij het trekken van een caravan de auto achter maximaal belast zijn. Zelfs zonder bagage drukt er zo'n 100 kg meer op de auto dan oorspronkelijk (75 kg kogeldruk en het gewicht van de trekhaak!). Soms is een aangepaste vering noodzakelijk.
Geremd betekent met een aanhanger die een eigen remsysteem heeft, zoals de caravans dat hebben. Ongeremd is een aanhanger of vouwwagen zonder eigen oplooprem. Je zult zien dat je geremd meer mag trekken dan ongeremd.
Een ongeremde aanhanger hoeft niet gekeurd te worden door het RDW. Je hebt dus ook geen kenteken nodig. Een ongeremde aanhanger die niet zwaarder is dan 750 kg dan mag je de aanhanger trekken met rijbewijs B.
Het rijbewijs E achter B is verplicht voor het rijden met een combinatie waarvan de maximum toelaatbare massa (leeggewicht + laadvermogen) opgeteld meer is dan 3500 kg in geval van een aanhanger waarvan de maximum toelaatbare massa meer is dan 750.
BE rijbewijs praktijkexamen
Onder je BE rijbewijs kosten valt ook het praktijkexamen bij het CBR. De kosten zijn op dit moment bij het CBR € 315,25 euro. Bij onze ANWB eendaagse opleiding voor het BE rijbewijs zijn deze kosten voor het praktijkexamen inbegrepen in de pakketprijs.