De olietemperatuur is eigenlijk de échte motortemperatuur en zoals door anderen al aangegeven: het kan makkelijk 10-15 of meer kilometers duren voordat die boven de 80 graden is. Is afhankelijk van de buitentemperatuur en ook van de mate waarin de motor belast wordt.
Hoe lang moet je de motor opwarmen? Ongeveer een minuut is voldoende tijd om de zuiger en andere onderdelen geleidelijk uit te laten zetten en een goede oliecirculatie naar de bovenste delen van de motor te garanderen.
De koelventilator checken is heel makkelijk: laat de (warme) motor draaien terwijl je auto stilstaat.Als de koelventilator goed werkt, dan zal deze na een minuut of tien hoorbaar aanslaan, dat klinkt als een bladblazer.
U vraagt of het slecht is om de snelweg op te gaan als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is. Na een koude start kan de motor het beste geleidelijk maar vlot op bedrijfstemperatuur komen. In de praktijk zijn dat de normale rij-omstandigheden. U kunt gerust tijdens de opwarmfase de snelweg oprijden.
Een normale bedrijfstemperatuur is ongeveer 90 graden. Dan slaat de fan in bij 95 graden en bij 85 graden slaat die weer af. Als een motor boven de 100 graden komt dan zou ik het eens iets verder gaan onderzoeken.
Een normale koelvloeistoftemperatuur is 80-85 graden C (enigszins afhankelijk van de omstandigheden).
Eigenlijk moet je minimaal een kwartier rustig rijden zodat de olie kan opwarmen. We horen soms van autoliefhebbers dat ze wachten tot het toerental van de motor zakt voordat ze vertrekken. Zeker als het buiten koud is, draaien de meeste brandstofmotoren aan het begin wat hoger stationair.
Gemiddeld duurt het een uur of 8 tot een motor fatsoenlijk afgekoeld is.
Stationair warmdraaien hoeft niet meer. Sterker nog: het is slecht voor de motor. Stationair warm draaien zorgt er namelijk voor dat de motor langer onder bedrijfstemperatuur draait en dus harder slijt. Motorolie smeert namelijk pas maximaal als die op bedrijfstemperatuur is.
Koelwater voert de warmte van de motor af.Dat gaat dus minder goed als er niet voldoende koelwater in het systeem zit. Als de krachtbron meer brandstof krijgt dan hij kan benutten, voert hij die overtollige energie af als warmte. Daardoor loopt je motor warm.
De temperatuur van koelvloeistof kan flink oplopen wanneer de motor draait. Het kan dan ook gevaarlijk zijn om het bij te vullen terwijl de motor nog warm is. Wij adviseren om minimaal 15 tot 20 minuten te wachten, mits de motor koud is, dan kun je het direct toevoegen natuurlijk.
De temperatuur die je met het testmenu uitleest is de motortemperatuur. Die ligt inderdaad rond de 120 graden en kan redelijk varieren.
Elke motor moet volgens hen worden opgewarmd om slijtage tot een minimum te beperken. Want hoewel het afhangt van het type olie en de viscositeit, is koude motorolie meestal veel dikker en stroperiger dan motorolie die op bedrijfstemperatuur is.
Het koelvloeistofsysteem van uw auto staat onder behoorlijke druk, zeker wanneer de motor warm is. U mag daarom nooit de koelvloeistof bijvullen terwijl de motor niet volledig is afgekoeld. Deze kan uit de koelvloeistoftank spuiten en dit kan logischerwijs ernstige brandwonden veroorzaken.
Een koude motor is een motor die na een koude start nog niet op bedrijfstemperatuur is. Direct na de koude start heeft de oliepomp even tijd nodig om alle te smeren plaatsen in de motor te bereiken. Gedurende die tijd (10-20 seconden, afhankelijk van de buitentemperatuur) wordt de motor gebrekkig gesmeerd.
In de zomer kun je met de auto voor rare verrassingen komen te staan. Dat hoeft niet langer, dankzij deze (hitte)tips. Tijdens de zomerdagen met hoge temperaturen kan het al snel warm worden in de auto.Je kunt bijvoorbeeld last krijgen van een oververhitte motor of een accu die niet meer werkt.
Als de motor na een paar kilometer warm is, kun je de kachel hoger zetten waardoor het behaaglijk warm wordt. Stop dan even en trek je jas uit, zodat de riem goed aansluit. Heb je stoelverwarming, zet die dan ook aan. Deze zorgt ervoor dat je het snelst opwarmt.
Op korte termijn geen ramp, maar het kan er na verloop van tijd voor zorgen dat je motor minder vermogen levert. Bovendien kan het de levensduur van je krachtbron inkorten. Niet wenselijk dus!
Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
De kachelradiateur van de auto zorgt ervoor dat lucht het verwarmingssysteem ingetrokken wordt.Vervolgens warmt de motor van de auto deze lucht op.De blower blaast de warme lucht de auto in. Met de schakelaar op uw dashboard kunt u zelf de kracht en intensiteit waarmee dat gebeurt bepalen.
Een kokende motor voorkomen is een kwestie van goed onderhoud en blijvende controle van het oliepeil en het koelvloeistofpeil. Wat vooral belangrijk is, is dat de waterpomp en distributieriem van een auto of camper op tijd vervangen moeten worden om zo goede koeling van de motor te garanderen.
Lederen motorkleding (zonder voering) – bij gebruik tussen de 15 en 24 graden. Doorwaai textiele kleding – bij gebruik boven de 20 graden. Geperforeerde lederen kleding – bij gebruik boven de 20 graden.
Het niveau moet tussen de minimum- en maximumstreep van het expansievat zitten. Voordat u de koelvloeistof gaat bijvullen, moet u zorgen dat de automotor uitstaat en goed is afgekoeld. Laat de druk ontsnappen door de radiatordop voorzichtig los te draaien.